Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med uppkoppling mot Tiscali, plus USB modem (!) hjälp

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-20 22:56

Ska koppla upp mej mot Tiscali bredband. Men uppgifterna från Tiscali innehåller inga IP adresser, DNS servrar eller nåt sånt. Bara kundnummer/lösenord plus diverse för epost. Hur sjutton pekar jag till dom? Om nån har uppgifterna, kan man dela med sig till mig, tro?

Å en sak till: Har ett antikt D-Link ADSL modem. Ingående kabel från splittern är typ ethernet-kabel. Men utgången, dvs till datorn, är en vanlig USB. Ska de inte vara en ethernet-kabel där också? Som skall in i ethernetutgången?

Hjälp uppskattas.

Mikke

Om det är som på deras etheternetmodem måste man först logga in i modemet och ställa in PPPoE för att dhcp ska funka.

Börja med att ställa in ett fast ip på datorn: 192.168.0.2
delnätmask: 255.255.255.0

Sen loggar du in i modemet med webläsare genom att skriva adressen 192.168.0.1

Välj att den ska logga in automatisk och fyll i ditt login och lösenord.

Därefter ändrar du nätverksinställningarn på datorn till DHCP.

Med reservation för att jag minns fel och att usb-modemet inte fungerar likadant, men det var i alla fall på det viset vi till slut fick liv i morsans bredband. Fast det krävde ett samtal till supporten innan vi fick reda på det. Jag skulle ringa dem om jag var som du och mitt tips inte hjälper.

Jag trodde inte det fanns usb-modem som funkade med mac. I alla fall inte gamla. Brukar aldrig finnas drivrutiner till dem. Har du det?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-21 23:41

Nja.....det fanns visst att hitta på Nätet, men det var väldigt krångligt......Så det får nog bli ett modernare modem med splittern inbyggd(kanske) och nätverks-anslutning...
Takk för inläggen! The quest goes on.....
Mikke

Förlåt att jag frågar kunderna: varför väljer man sådant som Tiscali?

Och till operatören frågar jag: varför används inte DHCP? Plus Ethernetmodem? Varför skickar man inte med dokumentation som går att använda?

Jag hade bytt ISP direkt om min nuvarande uppkoppling var lika bökig. En uppkoppling ska konfigureras på samma sätt som hos BBB eller Bostream (xStream och Scream). Punkt. Alla andra varianter än dessa två (DHCP eller manuell TCP/IP-konfigurering) suger.

Hoppas ingen skaffar Glocalnet ADSL, deras "föregångare" Telenordia hade så bedrövliga installationsrutiner att det nästan borde vara skottpengar på de ansvariga.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Förlåt att jag frågar kunderna: varför väljer man sådant som Tiscali?
Och till operatören frågar jag: varför används inte DHCP? Plus Ethernetmodem? Varför skickar man inte med dokumentation som går att använda?

Jag hade bytt ISP direkt om min nuvarande uppkoppling var lika bökig. En uppkoppling ska konfigureras på samma sätt som hos BBB eller Bostream (xStream och Scream). Punkt. Alla andra varianter än dessa två (DHCP eller manuell TCP/IP-konfigurering) suger.

Hoppas ingen skaffar Glocalnet ADSL, deras "föregångare" Telenordia hade så bedrövliga installationsrutiner att det nästan borde vara skottpengar på de ansvariga.

Nu vet inte jag om Tiscali på något sätt rekomenderade USB-modem, det var i så fall klantigt. Annars är Tiscali precis som det ska. Standard PPPoE och dynamisk adress (DHCP). Inte det minsta krångligt. Sedan kan säkert hårdvara mm strula men då är det ju inte uppsättningen av tjänsten som är fel. Telias webb-login däremot måste ju vara århundradets sämsta påhitt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-30 15:10
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Nu vet inte jag om Tiscali på något sätt rekomenderade USB-modem, det var i så fall klantigt. Annars är Tiscali precis som det ska. Standard PPPoE och dynamisk adress (DHCP). Inte det minsta krångligt. Sedan kan säkert hårdvara mm strula men då är det ju inte uppsättningen av tjänsten som är fel. Telias webb-login däremot måste ju vara århundradets sämsta påhitt.

Eftersom det är jag som hjälpte brorsan (Mikke) med installationen, så kanske jag ska svara:

Nädå, Tiscali rekommenderar inte USB-modem före ethernet-modem. Lessen om det verkar så. Brodern hade fått tag på ett begagnat USB-modem som vi testade först. Fick det inte att funka, så kanske var det fel på modemet. Sen skaffade han ett annat begagnat ethernet-modem. Det fick vi inte heller att funka (oh herre jösses så vi pulade...).

Till slut hade jag ringat in problemet till att även det modemet måste vara kass, så då gick vi o köpte ett sprillans nytt. Det tog inte två minuter så var allt uppkopplat och klart och megabitsen rasade in i burken så det sjöng om'et.

Guschelov tog säljarna av de båda felaktiga modemen tillbaka dom utan att knorra.

Så var det.

Danne

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-22 16:16

Sitter just nu under min semester på adsl från tiscali. Bara peta in dina uppgifter i PPPoE i nätverksinställningarna. Funkade jättefint för mig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-23 14:04

Fortfarande problem, men nya....

Har nu ett D-Link DSL 300G. Har snackat med Tiscali som pingat mig och får kontakt fram t.o.m. modemet: jag är alltså uppkopplad/aktiverad.

Men trots att jag ställer in PPPoE korrekt, med rätt användarnamn och lösenord (i Macen, inte i modemet), klickat i "Connect via PPPoE", så dyker det upp meddelande "Could not find PPP server" efter nån minut.

En udda sak: lösenordet - som har fem bokstäver - får ÅTTA prickar i panelen for PPPoE i "Network"-inställningarna, men behåller FEM i panelen för "Internet Connect". Är detta en kryptering i den ena men inte i den andra?

Alla lampor i modemet lyser som dom ska. Men det verkar som om det är nåt som skiter sig från datorn till modemet: antingen inställningarna eller nåt hårdvaruproblem. Behöver jag nån drivrutin? Är det nåt jag glömt?

Mikke

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-23 17:26

Fortsättning:

Eftersom det inte gick att få kontakt med modemet som "ohennig" härovan föreslog, så började jag tro att det var fel på det inbyggda ethernet-kortet. Grejade ett nytt externt kort (av brodern - som funkar) och installerade drivrutiner, men datorn hittar inte ens det nya kortet.

Det är alltså nåt kajko från datorn till modemet eller i kabeln, tror jag. Om nån har några idéer eller erfarenheter, så skulle lite hjälp upppskattas oerhört.

Mikke

  • Medlem
  • 2004-07-23 17:58

När det gäller prickarna för lösenordet så är det automatiskt ett visst antal för att en obehörig inte ska kunna gissa lösenordet.

Kan du pinga modemet? Och får du någon ip-adress? Har du tilldetat dig själv en fast ip-adress inom samma "range" som modemet? Kan du testa med en annan maskin?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-23 18:09
Ursprungligen av lime:

När det gäller prickarna för lösenordet så är det automatiskt ett visst antal för att en obehörig inte ska kunna gissa lösenordet.

Jo, misstänkte det. Men det var förbryllande att detta bara gjordes i det ena fallet...

Ursprungligen av lime:

Kan du pinga modemet? Och får du någon ip-adress? Har du tilldetat dig själv en fast ip-adress inom samma "range" som modemet? Kan du testa med en annan maskin?

Nej, jag når inte modemet alls. Har provat pinga, har provat ge maskinen IP 192.168.0.2 och sedan gå till 192.168.0.1 som "ohenning" föreslagit, men det är stopp.

Så det är en propp nånstans i datorn, i kabeln, eller i modemet. Den hittade ju inte ens det externa nätverkskortet. Frågan är om det kan vara systemet som bråkar och vägrar lira, eller om det är hårdvara (kort, kabel) eller ingången i modemet som jävlas.

Hjälp...hjälp....hjälp....
Mikke

EDIT: nåra stavfel...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-23 19:17

Kom på en sak till (f'låt om jag blir tjatig):

Jag bråkade ju med ett USB-modem först (se min första post), och fick inte det att funka. Nu när jag tittar i backspegeln kanske det inte alls var nåt fel på det. Kan det vara att hela nätverkstjohejsaninställningarna har pajat eftersom BÅDE USB-modemet och Ethernet-modemet inte går att nå? Jag har kört permissions och allt sån't...

Gushelov funkar telefonmodemet...än...peppar, peppar

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-30 01:25

Hej!
Det var tydligen kajko på det begagnade modemet vi testade först.......Sen stegade vi iväg och köpte ett D-Link DSL 300 T och då funkade anslutningen ....;.)
Tack alla ni som svarat!
Mikke

Dns

jag har tiscali adsl med router, men jag hittar inte vad det är för DNS server, snälla hjälp!

1
Bevaka tråden