Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Newbie: Språkval?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-22 22:48

Hallå

Apple-newbie här som vill titta lite på programmering för Mac...till en början blir det väl lite småkrafs men målet är att komma in på Audio/MIDI-sidan...

Bakgrund:
Programmerat i 17 år, jobbat som systemutvecklare i 11 år
Har hunnit med kodning i C, C++, C#, VB, Pascal, Java, Python...whatever...
Ska erkänna att jag känner mig mest hemma i C#, Python och VB.

Har tittat på Apples developer-sidor och det verkar ju vara helt klart att det är Objective-C som är språket som gäller.

Det är bara ett problem: Jag är inte den som brukar ta till den här typen av formuleringar men jag hatar verkligen C...jag tror inte ett smack på att det var Kernighan och Ritchie som hittade på det...det måste vara djävulen själv som ligger bakom...och C++ är ju inte mycket roligare det...

Det jag har sett av Objective-C har inte heller gjort mig speciellt vänligt inställd...det känns som en rörig och obekväm syntax...

Så vad ska man då välja att koda i? Måste jag bita i det sura äpplet och trots allt satsa på Objective-C?
Är Java ett vettigt alternativ på Mac OS? Eller är det där som överallt annars? Gränssnitt som "nästan" ser rätt ut och taskig prestanda?

Har någon testat Mono? Det verkar kunna bli ett intressant alternativ när det har vuxit till sig men hur är det just nu? .NET är en miljö som jag börjar bli van vid på Windows-sidan och verkligen gillar...

Hur är det med Python och PyObjC?

Är RealBasic ett realistisk alternativ?

Åsikter någon?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-22 23:31

Obj C är som vilket OO språk som helst...Så du kommer nog trivas med det ;D
Kika på www.macdevcenter.com , de har fina tutorials osv.

Java-apps ser ut som vilket annat Cocoa program som helst, prestandan kan man diskutera

mvh
b0bben

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-23 00:01

Jag skulle ge Objective-C en chans, själv kommer jag också från en C/C++ bakgrund men har dock aldrig riktigt fastnat för något av dem. Däremot har jag lätt att falla för språk som just Python, Ruby m.m. Så när jag köpte en mac och började programmera för OSX så var jag till en början rätt tveksam till Obj-C. Men nu efter lite mer än ett år av Objective-C så måste jag medge att det är ett riktigt trevligt språk. Det är klart att man saknar språkfinesser från Ruby och liknande men Obj-C håller sig faktiskt ur vägen rätt bra.

Så testa Obj-C, du kan bli överraskad.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-07-23 08:44

Jag har kodat en del i mina dar, främst på PC. Har gått den hårda vägen från GWBasic via Pascal och C till C++.

När jag nu bytte (tillbaka) till Mac i våras tänkte jag att jag skulle ge Obj-C en chans. Till en början var det lite lurigt, och jag saknade många "språkliga finesser" som du säger. Men nu efter ett tag tycker jag mer och mer om det. Det blir helt enkelt aldrig fel! Det jag uppskattar mest är nog att språket är så rent. C++, och inte minst C#, lider ju IMHO av att man i språket lägger till en massa saker som egentligen borde ligga i klassbiblioteken. (Tänker inte minst på senaste featuren i C#, att vanliga skalärer, t ex int, ska kunna innehålla nil-värden för att underlätta i databaser o dyl. Det hör ju inte hemma i språket!!)

Mycket av det som i C++ ligger i språket, t ex "new" ligger istället i runtime. Det kan kanske låta konstigt, men jag tycker man har löst det på ett mycket bra sätt. Slutsatsen är att det är ett litet och lättanvänt språk. I C++ fick jag ständiga kompileringsfel för att objekt anropade fel konstruktor från en klass vars metod inte var virtuell i aktuellt namespace och fan och hans moster. Sånt slipper man totalt nu. Ett RENT nöje mao.

Java har jag inte använt, dock noterar jag att på otalet ställen i Apples Cocoa Docs nämns undantag på undantag, hur man måste göra på ett annat sätt om man (mot förmodan) skriver i Java istället för Obj-C.

Jag rekommenderar Ojjective-C eller Java.

Java fungerar väldigt bra i OS X och programmen ser riktigt fina ut med Aqua-utseende. Själv tycker jag det är mycket bra prestanda, men vissa håller inte med om det.

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-23 12:54
Ursprungligen av Ciryon:

Jag rekommenderar Ojjective-C eller Java.

Java fungerar väldigt bra i OS X och programmen ser riktigt fina ut med Aqua-utseende. Själv tycker jag det är mycket bra prestanda, men vissa håller inte med om det.

Ciryon

Jämfört med Swingbaserade Javaprogram så är ju Cocoa+Java rätt responsivt och snabbt. Dock så tar uppstarten av ett javaprogram alldeles för lång tid.

Ursprungligen av surak:

Dock så tar uppstarten av ett javaprogram alldeles för lång tid.

Ja, det tar längre tid än vanliga (välskrivna) Obj-C/Cocoa program eftersom systemet måsta starta upp den virtuella maskinen första gången.

Hur viktigt det är med startup-tid beror förstås på vilken typ av applikation det är som ska utvecklas.

Ta gärna en titt på programmet Calculator X. Det är ett härligt exempel på hur bra Java är för utveckling i OS X. Det tar inte så lång tid på sig att starta heller, inbillar jag mig.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-07-24 08:56

Tack för åsikterna, grabbar...det låter som om det får bli Objective-C...

  • Medlem
  • 2004-07-25 08:12
Ursprungligen av lasselu:

jag tror inte ett smack på att det var Kernighan och Ritchie som hittade på det...det måste vara djävulen själv som ligger bakom...och C++ är ju inte mycket roligare det...

Hehe, den formuleringen har jag själv använt för att förklara Objective C jämfört med C++.
När Brad Cox designade Objective C var han starkt influerad av Smalltalk... men när Bjarne Stroustrup skapade C++ var det under ett kontrakt med djävulen själv! Och sedan dess har det blivit ännu värre: senare tillägg till C++ designas och godkänns av en standardiserings-kommitté!

1
Bevaka tråden