Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar 76cm jätteskärm

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 02:37

En sak jag verkligen inte förstår är varför 30":aren kostar ca 10 000 SEK mer i Sverige än vad den gör i USA om man räknar om dollarpriset i kronor. Visst en tusenlapp hit eller dit hade kanske inte gjort så mycket men 10 000???!!!?!?!??!?!?!

Ursprungligen av slarti:

En sak jag verkligen inte förstår är varför 30":aren kostar ca 10 000 SEK mer i Sverige än vad den gör i USA om man räknar om dollarpriset i kronor. Visst en tusenlapp hit eller dit hade kanske inte gjort så mycket men 10 000???!!!?!?!??!?!?!

Öh, har du inte glömt bort något som heter moms nu? 30-tummaren kostar ungefär 3000 kr mer i Sverige.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 09:10

En annan skön grej är att man kommer att kunna se på bilder från 4mpx-kameror i skala 1:1...

Kollade just QT-strömmen, skärmarna ser _våldsamt_ snygga ut. Som vanligt verkar bilderna på webben inte ha en suck när det gäller att göra designen rättvisa.

Ursprungligen av PJ Utsi:

Kollade just QT-strömmen, skärmarna ser _våldsamt_ snygga ut. Som vanligt verkar bilderna på webben inte ha en suck när det gäller att göra designen rättvisa.

Det är något Apple drabbas av ofta tycker jag, alltså att folk såger en design tills de får se och känna själva. iPod mini är en sån produkt som verkligen växer (inte bokstavligt dock ) när man får hålla den i handen. Då känns den bara så rätt.

efter följande påstående känner jag mig inte lika professionellt kreativ längre

The combination of a GeForce 6800 Ultra with a dual processor Power Mac G5 driving two 30-inch Apple Cinema HD Displays is the definitive tool for the creative professional.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-06-29 10:51

Apple borde kanske skapa ett helägt dotterbolag (ala FileMaker Inc) för lite enklare produkter, typ "PineApple".
Bilindustrin och hemelektronik/vitvaru-tillverkarna gör det ju.
Ta designen från Apples prylar fast köra billigare material (plast istf aluminium) och inte bara high-end prylar. Hur gärna jag än vill ha en Apple-skärm av idag är det svårt för mig att motivera för chefen varför en programutvecklare behöver en 20" platt skärm av högsta kvalitet. Som det ser ut nu så kommer troligtvis de allra flesta nya Mac-köpare att shoppa monitorn från annan leverantör. Vore bättre om vi, småsnåla, kunder kunde köpa en "nästan-Apple".

wow - grafikkortet (6800) ser ju ut som ett mindre kraftverk!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 18:05
Ursprungligen av el gringo:

wow - grafikkortet (6800) ser ju ut som ett mindre kraftverk!

Det är inte ens det.. eftersom det som kommer med 30" har Dual-DualDVI Dvs 4 Kontakter.-..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-06-29 18:14
Ursprungligen av jockeleu:

Det är inte ens det.. eftersom det som kommer med 30" har Dual-DualDVI Dvs 4 Kontakter.-..

Nä det har bara 2 kontakter, DualDVI är bara en kontakt med lite fler stift än vanlig DVI

Bra mycket snuggare än de gamlsa modellerna, men ändock inte så stor skillnad från övriga konkurrenter.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 17:41

Det där kortet är i klass med ATI:s nyare X800XT, alltså ett fantastiskt kraftfullt kort.
Kylflänsen är bara så jäkla stor så den tar upp 2 PCI-X platser

Skissen på skärmen som visades på vissa ryktessidor visade sig stämma mycket bra. Längtar tills någon butik i Gbg får in 30"... Då kommer jag stå där och dreggla

  • Oregistrerad
  • 2004-06-30 01:08

Mmm. Men nog för att den är stor - 76 cm låter dock lite väl i överkant. Om det inte är från överkant vänster till underkant höger så att säga... Eller är den verkligen så J%¤(X stor? :eek:

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-30 18:43
Ursprungligen av PF:

Mmm. Men nog för att den är stor - 76 cm låter dock lite väl i överkant. Om det inte är från överkant vänster till underkant höger så att säga... Eller är den verkligen så J%¤(X stor? :eek:

Du har uppenbarligen inte läst tråden från början, så jag tar mig friheten att citera mig själv.

Ursprungligen av hugin:

Lite fakta för den som är petig:

Skärmen är 68,8 cm bred. Synlig yta är 75,4 cm diagonalt.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-30 18:29
Ursprungligen av Leftrustle:

Skissen på skärmen som visades på vissa ryktessidor visade sig stämma mycket bra. Längtar tills någon butik i Gbg får in 30"... Då kommer jag stå där och dreggla

Tänk om dom får in två…
Då kan alla i sverige samlas och dregla över en pixel var

[Var det inte 4,1milj pixel per skärm? 2560*1600*2="819200" - några får vara med… Tänk om blir du???]

Helst så vill man ju ha två stycken!

(Taget från den här sidan.)

  • Oregistrerad
  • 2004-06-30 18:13

Väldigt många pixlar blir det...

Min fråga: Hur många döda pixlar anses ok på en sådan jätteskärm?
1? 3? 100?

Det måste bli problem för Applestore. Säkrast att kolla/handla den nya skärmen över disk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-30 18:34
Ursprungligen av Fiddler:

Min fråga: Hur många döda pixlar anses ok på en sådan jätteskärm?
1? 3? 100?

Det måste bli problem för Applestore. Säkrast att kolla/handla den nya skärmen över disk.

Lär väl endå inte märkas på en sån stor skärm om det är en trasig pixel

  • Medlem
  • 2004-06-30 18:43
Ursprungligen av Fiddler:

Min fråga: Hur många döda pixlar anses ok på en sådan jätteskärm?
1? 3? 100?

Det måste bli problem för Applestore. Säkrast att kolla/handla den nya skärmen över disk.

Det är inte alla som låter dig kolla, så det är bättre att handla över nätet, då du bara kan skicka tillbaka den mot förlorat porto.

Pixlarna sitter väl så pass tätt att enstaka döda pixlar inte upplevs som lika störande som tidigare. Sen är det ju en annan sak att man förmodligen kommer ha svårt att acceptera döda pixlar på en skärm som kostar 30k kr.

/M

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-06-30 21:46

Det är väl bara att köra med pythagoras sats --> 1280^2 *954^2=x^2 ---> x=2002 --> 2002/15,1 =132pixlar/inch

Ursprungligen av iBjorn:

Det är väl bara att köra med pythagoras sats --> 1280^2 *954^2=x^2 ---> x=2002 --> 2002/15,1 =132pixlar/inch

Jag vet inte riktigt hur du räknat där... men det är i alla fall 854 pixlar i höjdled på en PB 15"-skärm.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-06-30 23:04
Ursprungligen av Adrian B:

Jag vet inte riktigt hur du räknat där... men det är i alla fall 854 pixlar i höjdled på en PB 15"-skärm.

Fel av mig, självfallet ska det vara 854 och inte 954, tur vi har dig Adrian som vet bäst.

Jag är på AppleStore på Michigan Avenue i Chicago och kör på den nya 23" skärmen just nu.

Det ser ut som samma bildelement som i gamla Cinema 23" HD fast med ett nytt yttre. Dom är jäkligt snygga och passar ju mycket bättre till en G5. Skönt att dom kör DVI igen.

Som vanligt får vi absolut inte ta bilder här inne, ska nog sluta springa runt med en stor EOS digitalkamera för dom tror att vi kommer ifrån någon tidning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-22 13:11
Ursprungligen av Björnström:

Som vanligt får vi absolut inte ta bilder här inne, ska nog sluta springa runt med en stor EOS digitalkamera för dom tror att vi kommer ifrån någon tidning.

Det gör ni väl i det närmaste :D. Får i stort sett alla min macnyheter härifrån, och är tacksam för det!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-01 16:18

Ja en ny 20" skärm får det nog bli om en månad ca:

Bilder uppe på mina nya 20" Alu

Skapar Ha Ha begär

http://www.motif.se/new%20cinema/

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 14:38

30-tummaren verkar dröja tills slutet av oktober om man ska tro Applestore...

Bevaka tråden