Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobiltelefoner utan kamera - utdöende art?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 00:46

Jag är så trött på alla kameror på mobiltelefoner. Jag vet inte om det bara är jag som tänker så, men om jag vill plåta så tar jag fram en bra kamera som tar bra bilder, det är väl ganska självklart?? Och det spelar ingen roll om kamerorna på mobilerna blir lika bra som på en 5 Megapixels kamera, för jag vill att min mobil ska vara liten och smidig - det är hela poängen med en mobiltelefon? Videosamtal ger jag inte heller nåt för, meningslöst.

Vart är fokus på en smart öppen plattform där bra applikationer kan byggas? Fullt utnyttjande av bluetooth, där Sailing Clicker visar vägen...?

Det enda i multimediaväg jag vill ha är realtidsstreamat ljud från internet, det skulle lösa problemet med mp3-förvaring i mobilerna (vill jag lyssna på musik har jag ju en mp3-spelar med 40GB förvaringsutrymme...).

Det känns som att kamerorna är det lull-lull tillverkarna tror kommer locka folk att köpa nya mobiler. Jag hoppas de får fel. Snälla Apple, gör en mobil, med fokus på nytta, coola funktioner och smartness - jag tror ni fattar vad jag är ute efter...

Ja, ville bara skriva av mig lite, det känns så frustrerande att läsa om femton nya kameramobiler, det måste väl finnas åtminstone en alternativ väg om man vill framåt?

/S

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 01:41

Håller med om att videosamtal och kameror i mobiltelefoner känns värdelöst
Gnatt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-05 11:33
Ursprungligen av freeze:

Håller med om att videosamtal och kameror i mobiltelefoner känns värdelöst
Gnatt!

Jag tycker videosamtal är det bästa sen skivat bröd! Jag upplever att mängden information som överförs är *mycket* större när man pratar video. Man ser ju direkt på personer om denne skämtar, vad denne betonar och annar information som överförs med kroppsspråk.

/Kalle

Kameror är nog svåra att komma ifrån, det kommer att vara standard. Sedan kan man enkelt låta bli att använda den om man är ointresserad. Men det är inte sannolikt att tillverkarna börjar släppa kameralösa avancerade telefoner. Däremot kan jag väl tycka att kameran gör mest nytta i en handdatortelefon eftersom man då kan installera bildbehandlingsprogram och redigera bilderna innan de skickas.

När kamerorna blir bättre är de riktigt användbara för sådant som skadedokumentation och andra sammanhang där det är bra att få iväg bilder snabbt.

Videosamtal är trevligt, tycker det rent av är en utmärkt funktion. Det har ju dessutom förutspåtts i så många decennier att det är dags att införa det nu.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 10:45

Precis. Den bästa telefon jag haft var en Nokia 8210, den var liten, snabb och smidig. Tyvärr tålde den inte vatten, och därför har jag nu en löjligt seg T68 som jag hatar. Problemet är att det inte finns någon telefon som passar mina önskemål. Jag vill ha en liten telefon med bluetooth så jag kan synka min kalender mellan min mac och mobilen. Men, alla nya telefoner med bluetooth har också kamera och blir jättestora, eftersom mobiltillverkarna tror att alla som vill ha bluetooth också vill ha allt annat lull-lull. Hoppas att mobiltillverkarna inser att de måste differentiera modellerna.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 11:09
Ursprungligen av El Maco:

Precis. Den bästa telefon jag haft var en Nokia 8210, den var liten, snabb och smidig. Tyvärr tålde den inte vatten, och därför har jag nu en löjligt seg T68 som jag hatar. Problemet är att det inte finns någon telefon som passar mina önskemål. Jag vill ha en liten telefon med bluetooth så jag kan synka min kalender mellan min mac och mobilen. Men, alla nya telefoner med bluetooth har också kamera och blir jättestora, eftersom mobiltillverkarna tror att alla som vill ha bluetooth också vill ha allt annat lull-lull. Hoppas att mobiltillverkarna inser att de måste differentiera modellerna.

http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pp1_loader&php=php1_10139&zone=pp&lm=pp1&pid=10139

Kameran är ju inte så mycket att göra åt...

En siemens SL55a kanske passar?
http://www.siemens-mobile.com/cds/frontdoor/0,2241,hq_en_0_15799_rArNrNrNrN,00.html
Jag vet tyvärr inte hur mac stödet är men telefonen är mycket trevlig.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-07 17:48

Jag tror att de kommer komma en hel del lurar utan kamera framöver eftersom många företag upplever kamerorna som ett problem ur säkerhetssynpunkt.

Fast personligen gillar jag videosamtal!

Som det er nå så er jeg enig, men når kameraene blir like bra som på feks digital ixus så vil jeg ha.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-12 22:01

För en målgrupp innebär fungerande videotelefoni, om inte revolution så nära på, nämligen de som är döva och som kommunicerar på teckenspråk. För denna grupp har den senaste utvecklingen betytt oerhört mycket. De döva är också en grupp som generellt sett är läs- och skrivsvag då det för dem inte finns någon naturlig koppling till bokstäver. Vi hörande har förmånen att ha ljud kopplat till det skrivna.

mvh / Roger

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-21 14:57

well... för egen del tycker jag att det är jobbigt de dagar man har med sig iPod, kamera & Mobil...
kunde man kombinera alla de funktioner i en liten, snygg sak med BT, FW & en grym lins... (självklart med BT Headset med hifiljud) vore jag nöjd... (logon får gärna föreställa ett äpple)

Jag vill ha en mobil med samma funktioner som SonyEricsson K700, fast utan kameran och med måtten 95x40x15mm och vikt på 75gr.
Vikt och mått ska inte underskattas.

Dock är jag mycket intresserad av utvecklingen av mer avancerade kameror i mobiltelefoner samt videtelefoni iom 3G. Jag tror att många som idag säger: "Vad ska jag med det till, jag behöver den bara för att ringa, osv", om några år kommer att bruka 3G med glädje och inte förstå hur de klarade sig utan.

Förlåt att jag frågar: är K700an så klumpig? Jag tycker inte det. Den är mycket smidig i formatet, har svårt att se att ytterligare miniatyrisering skulle tillföra någon fördel. Ja, jag tycker att T600an är lite för liten för mina fingrar.

Jag anser att det finns en undre gräns för hur små telefoner kan göras, åtminstone om man tänkt sig ha en viss användbarhet. Men kanske det kommer modeller som i praktiken är en handsfree som fungerar med röstuppringning och som man programmerar med rösten.

Inbyggd kamera ser jag inte nackdelen med. Det är en vettig funktion - om kameran är av någorlunda kvalitet som gör att man kan skicka bilder i realtid ju, vilket är en möjlighet jag tycker är bra.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Jag anser att det finns en undre gräns för hur små telefoner kan göras, .

Det jag stör mig mest på är tjockleken på telefonerna. En mobil kan inte bli för tunn, enligt min mening. Inte heller för lätt.

Ursprungligen av Kellogs:

K700i är liten...oavsett kamera eller inte 95g är ju ingentig....

Nja, så liten är den inte. Jämfört med K500 och T230, kan den ju krympa lite.
Åter igen, jag vill ha en tunn telefon.

K700i är liten...oavsett kamera eller inte 95g är ju ingentig...jag slår vad om att folk bär runt på nyckelknippor som väger mer. telefonen går ju ner i vilken ficka som helst...men jag kan väl hålla med om att det är tråkigt att tilverkarna har stirrat sig blinda på kameratelefoner, jag tror personligen att det finns en väldigt stor målgrupp (t.ex. äldre) som vill ha enkla och bra telefoner...om man vill ha en tekniskt "avancerad" telefon får man nog dras med att där sitter en kamera på den.

Enkla och bra telefoner? Det vore inte alls dumt. Om jag skulle ordna en telefon som är enkel i mina ögon, men som ändå är vettigt konstruerad skulle den ha:

1. Bra och ergonomisk knappsats.
2. Bra och tydlig display, för god läsbarhet.
3. Bluetooth för enkel synkronisering med andra telefoner, även för enkel överföring av adressbok vid telefonbyte.
4. Format anpassat till den målgrupp telefonen vänder sig till (äldre vill nog ha en större telefon).
5. Wap och lösning för t.ex uppringning av larmcentral eller personal med en snabbknapp (om telefonen är anpassad till äldre).

K700an är så liten att jag måste gräva upp den ur skjortfickan. Formatet är som min gamla T39m och det är för mig en idealisk storlek. Däremot får jag väl säga att en R320 eller R520m är enklare att hantera för de som av olika skäl har svårt att få grepp om en liten telefon.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-07-21 21:39

182 gram...väger min nyckelknippa. Blev bara tvungen att gå och väga den när jag läste inlägget.

Enn tunn telefon? *Går och hämtar min R520m*

Den är 1 mm tunnare än K700i. Jag syftar på den med det tunna batteriet. T39m har samma tjocklek.

Att K700an skulle vara för tjock och för tung kan jag inte alls hålla med om. Om man blir trött av att bära med sig den får man nog gå till doktorn.

Förlåt ironin. Någonstans går gränsen, jag tycker att formatet och vikten är lagom. T600an finns om man vill ha en mindre telefon.

K500 har jag inte hållit i, T230 har jag däremot hållit i. Ser inte att den skulle vara bättre än K700 i format. Eller att den skulle vara bättre än T39m för den delen (också i formatet).

Ska man tala tjocka telefoner kan jag lugnt påstå att jämfört med en del av mina trotjänare är dagens telefoner så små att man nästan riskerar att slarva bort dem....

Men jag är å andra sidan en person som i en del fall faktiskt tycker det är skönt att ge mig ut med en GH337 eller GF388 och uppleva lite nostalgi och ett rejält grepp (har dessa hemma, med friska batterier). Jämfört med dessa gamlingar, som jag faktiskt tycker är trivsamma, framstår alla dagens telefoner som miniatyrer.

1
Bevaka tråden