Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös bildöverföring

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-07-21 15:51

Med trådlös mus och tangentbord är nu skärmkabeln den enda som hindrar mig från att ställa datorn i ett annat rum. Är det någon som känner till någon lösning för trådlös bildöverföring mellan Mac och skärm? (helst DVI). För TV finns ju, men det är inget vidare att titta på om det inte gäller film. Man skulle ju kanske kunna konvertera DVI->VGA->S-video->trådlöst->S-video->VGA, men det känns dyrt och jobbigt.

Bandbredden som krävs för skärmbilden (med någorlunda upplösning och frekvens) är vad jag förstår alltför stor för att det ska vara möjligt att (idag) överföra detta trådlöst. Se t.ex. på de nya 30-tumsskärmarna, som kräver en uppgraderad (dual link) version av DVI för att all data ska få plats.

Med de TV-lösningar som finns tror jag att man är begränsad till den upplösning/frekvens PAL eller NTSC har, vilket typiskt rör sig runt 640x480 och 50-60 hertz. Dessutom kommer du ju förlora den heldigitala förbindelsen vid en sådan konvertering, och kvaliten kommer troligen att stinka rätt ordentligt.

Netonnet har en pryl som heter Avant (köpte en sjäv häromdagen) För trådlös bild och ljudöverföring, går även till datorer. Kolla in http://www.netonnet.se/
avd Trådlöst

Funkar kanonfint på TV, har inte testat till dator ännu..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-22 00:43

Dom verkar ha 100 produkter som heter Avant har du något produktnamn?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-22 01:56

Som Blomberg sa, det finns inget på marknaden som fixar bra kvalitet för monitor bruk trådlöst.

Skrev jag inte att du skulle titta på avd Trådlöst? Ljud och bildöverföring, till vänster på sidan.
Men OK, jag köpte en Avant WT 200. Går t.ex att köra trådlöst från Digitalvideo till TV.
Finns även ett märke som heter GigaAir, kostar 799:- Min kostade bara 499:-

Här är lite saxat från Netonnet sidor:

Varför ska du välja trådlös ljud/bild?

Är du trött på alla lösa sladdar från TV, DVD-spelare, stereo och datorn? Vill du även slippa dubbla DVD-spelaren/video/satellitmottagare för att kunna se på TV både i vardagsrum och i sovrum?

Lösningen är trådlös sändare och mottagare som du kopplar till t ex satellitmottagare, dvd-spelare eller video i vardagsrummet.
Mottagardelen ansluter du sedan in till TV:n i sovrummet. Ljud och bild överförs trådlöst mellan enheterna och du slipper dra extra kablar.

Trådlös överföring fungerar även om du har en dator med DVD-spelare och videokort. Anslut den trådlösa överföringen till datorn och TV:n och se sen på DVD-filmerna från din soffa.

Du kan även ansluta datorns ljudkort och spela upp mp3-filer på din vanliga stereo.

Ytterligare ett användningsområde är att du kan koppla sändardelen till videokameran och sedan använda den som övervakningskamera i t ex barnens sovrum.

Trådlös överföring finns för en och upp till fyra olika apparater beroende på vilken modell du väljer.

Valbara sändningskanaler
De flesta trådlösa sändarna har möjligheten att du kan välja mellan olika sändningskanaler, detta för att minimera störningar från andra trådlösa enheter som använder samma sändningsfrekvens.

Extra mottagare
Extra mottagare är användbart om du vill använda samma ljud- eller bildkälla till flera TV-apparater t ex en TV i sovrummet, en i källaren och en i barnens rum.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-07-22 15:17

Tack för er hjälp!

Jag vet som sagt att det finns för TV, men det var som sagt för bildskärmsbruk jag var intresserad.

1
Bevaka tråden