Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pioneer DVR-107D i en mdd=It's easy, it's cheap, and it works.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte bara berätta hur enkelt det var att sätta i en DVD-brännare/Superdrive i en lite äldre mac. Förmodligen är det lika lätt i andra modeller också.

1. Besökte JME-data och köpte denna som i verkligheten visade sig vara en DVR-107D för 995:-

2. Byglade om driven till Cable Select.

3. Tryckte in ett uträtat gem i det lilla hålet på framsidan för att få ut släden och pillade bort framsidan. Detta behövs för att inte släden skall slå i datorns chassi. Använd en liten kniv och tryck plattan uppåt (eller var det nedåt?) så åker den av utan större insatser av våld.

4 Öppnade min 2x867 MDD, skruvade bort 2 skruvar som håller fast hållaren för de optiska enheterna. Tog bort ström o interfacekabeln till den gamla combodriven.

5. Ut med hållaren, poppade i den nya driven under och skruvade fast den.

6. I med hållaren i datorn igen, i med ström o interfacekablar till bägge enheterna. Skruvade fast. Stängde datorn. Klart.

7. Kontroll i "System Profiler"=enheten syns. Testbränner inifrån iPhoto=funkar. Bränner med Toast= allt A-OK.

Anledningen jag valde Pioneer är att det är samma som Apple bygger in själva och att driven därför känns igen automatiskt av datorn (>10.3.3). Man slipper därmed patchningar/flushningar för att få den att funka med iPhoto, iMovie etc.

Bonus: tog bort damm vid insuget under/längs fram på mdd:n och plötsligt hade jag en någorlunda tyst dator igen. Jag som trodde jag stoppat i för mycket hårddisk i den och att det var därför den blev varm.

  • Medlem
  • 2004-07-21 17:10

En sån har jag också. Funkar bra.

1
Bevaka tråden