Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Endast läsbehörighet till ftp konto.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-20 23:29

Hej!
Har anslutit till mitt webbhotells ftp server via finder > gå > anslut en server. Får upp utrymmet och kan se alla mappar, men jag har inte skrivrättigheter. Kör jag samma konto från LiteFTP under WinXP har jag dock skrivrättigheter. Varför är det så och hur får jag fulla rättigheter?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-20 23:41

FTP i finder är bara för "filplockning" och inte för "filpetning"…
Du får antingen ladda ner ett FTP-program (versiontracker.com eller sök här - massor med trådar) eller ta något av FTP-programen i terminalen.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 00:56

Ok, det var synd då jag gillade dess enkelhet.
Har sökt här och laddat hem ett antal program, men inget som jag fastnade för.

Är det någon som kan hjälpa mig hitta ett ftp program med följande:
- Att när man anslutit till servern får upp den i finder och enkelt kan nå filerna via andra program.
- Enkelt, inget lul-lul. Ansluta > Hämta > Spara princip räcker.
- Gratis eller till ett förmånligt pris.

Skulle bli överlycklig för ett sådant program!

Transmit är nog favoriten för de flesta. Kostar 200 spänn.

http://www.panic.com/transmit

Är det gratis du är ute efter så kolla freeware i den här listan:
Versiontracker sökt på "FTP client"

  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 13:41

ok, tack. Har redan testat Transmit och fick inte upp ftp platsen i Finder. Testade även några av de program som fanns med på din länk (Alla gratisprogram). Men inget av dessa passade in på mina krav. Finns det inte något annat sätt eller annat program?

Ursprungligen av KoTTeN:

ok, tack. Har redan testat Transmit och fick inte upp ftp platsen i Finder. Testade även några av de program som fanns med på din länk (Alla gratisprogram). Men inget av dessa passade in på mina krav. Finns det inte något annat sätt eller annat program?

Finder är ju Finder så att säga och den inbyggda FTP-funktionen i Finder kan bara tanka hem filer. Övriga FTP-program är separata program där man letar fram sina lokala filer inne i FTP-programmet. Du kan dra och släppa filer och mappar till och från Finder i bakgrunden från de flesta sådana FTP-program.

Vill du ha mer finesser i Finder så kan ett alternativ vara att istället köra med programmet Path Finder. Det har mer funktioner än Finder men har dock ingen inbyggd FTP den heller vad jag vet.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16678

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-21 14:32

Mig veterligen finns det inget ftp program som kan "mounta" ftp-utdelningar i finder åt dig (förutom finder då).

Själv kör jag Captain FTP, som fungerar utmärkt. Till det går det att dra och släppa filer. Men det går dock inte att mounta i finder.
Tyvärr kostar det en slant, men metallutseende ingår

/K

  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 14:47

'mount_ftp' har inte skrivrättigheter???

  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 15:36

Ok, synd.
Scenariot är att jag har ett stort intresse för webbutveckling med ASP och MySQL. Vilket medför vissa problem då ASP helt enkelt inte fungerar under OS X på något bra sätt. Visst, det finns emulatorer men de har sina begränsningar samtidigt som jag gärna skulle vilja slippa alla inställningar gällande epost komponenter etc. Därför skulle jag vilja jobba som klient, ha ett FTP program som delar ut serverns innehållet till andra program så jag enkelt kan öppna i tex. Smultron.

Eller ett integrerat FTP och redigeringsprogram, typ Dreamwewer. Dock kostar väl det för mycket, går ganska segt (på iBook iaf?) dessutom har den massa funktioner som jag inte behöver. Har fått tips om BBEdit och PageSpiner, men har inte riktigt fått det att fungera som jag vill.

Hmm... du talar i tungor men jag kommer att tänka på Interarchys virtuella disk-funktion. Scrolla igenom den här sidan och kolla om det kan funka.

http://www.interarchy.com/documentation/7/tour

Kanske inte riktigt svar på din fråga, med FTPeel från Freshly Squeezed Software har en funktion som heter Magic Mirror som fungerar perfekt för att ladda upp filer. Du ställer helt enkelt in din lokala rot och "parar ihop" den med serverns rot. Du kan göra flera sådana Magic Mirrors för olika servrar eller domäner/mappar.

När du skall ladda upp en fil känner FTPeel av varifrån du tar filen. Du drar-och-släpper din fil från din lokala rot och den hamnar automatiskt på rätt ställe på servern.

http://freshsqueeze.com/products/ftpeel/

//Mikael

1
Bevaka tråden