Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saknat forum: Klassiska Macar

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är ny här på 99mac men knappast ny på Mac...

Jag var med från början. Ja lite tidigare tom. Apple II, Apple III, Lisa osv..

Jag har fortfarande kvar en Mac 128 med en Corvus Omnidrive och en aldrig använd Thunderscan. Bara för att nämna något.

Rena rama nostalgitrippen mao. Men finns det inga trådar om gamla Macar?

Uttjänta? Går ej att använda? Jag har faktiskt en PB170 jag använder till att skriva etiketter med än idag. Fungerar kanon.

Vad vill jag med denna trådstart? Jo jag vill att 99mac skall ha något forum för Macens 'rötter', dit man kan gå om man har fått samlarnoja, nostalgiattack eller kanske tom. använder gårdagens teknologi även idag.

Det vill säga om det finns likasinnade. Annars blir detta en mycket kort historia.

Vad säger ni?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 23:20

Var faktiskt länge sedan nu som jag startade en gammal SE eller Cx (6.0.7), och att ha en 630 ståendes för dess AV egenskaper gills väl inte
Om du kikar på macnytt.se så var det en liten artikel där om att sätta upp en 450 som webserver, och det har väl varit några här om motsvarande på SE/30 (kanske till och med SE).
Fast visst får du hålla med om att de är inte sådär jätteanvändbara domdär gamla datorerna, en SE fixar ju inte ens GIF:ar när man är ute och surfar runt på internet (var väl fem år sen senast )

Kanske inte blir världens mest aktiva underforum, men väl så intressant
(Tror jag har kvar byggbeskrivningen på hur man bygger en "macrecorder-kopia" ännu )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-14 01:50

annars har man ju sett tutorials på hur man bygger om en Mac Plus till ett akvarium. hade jag inte tackat nej till att ha stående i bokhyllan, och det är ju alltid kul att få användning för avtjänta gamla burkar.

Tråden har gett mig svaret.

Inget intresse finns.

Av detta drar jag den logiska slutsatsen att jag var helt felt ute.

Sen är det ju så att det går att söka på gamla inlägg när man behöver nått.

Nå då så. Kontakta gärna mig när det gäller gamla Macar och frågor. Men fråga mig inte hur man bygger om dem till akvariums....

  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 03:29

Nej, gamla macar är roliga! Alla macar är roliga. Jag har en Powerbook 145 B som varit skrivdator i många år, finns massor med sköna dagboksdokument i den. En gång var den med till Sälen, och jag lärde mig programmera HTML på den då, med medhavd bok om konsten, webläsar'n i svartvitt och en texteditor. Reload, reload. Det blev sajten synthesite, med en timeline över syntar - http://hem.passagen.se/sequence - designen är dock förändrad sedan första text-only-versionen (som säkert var mycket snyggare egentligen hehe).

Tyvärr vägrar gamla Bettan starta då och då. Hon har en avlagd Toshiba-hårddisk på svindlande 500 mb (originaldisken var på 40 tror jag?). Man får starta om några gånger och köra med lite hårdhänta tricks för att få henne på fall.

Skulle gärna ha en ur-Macka, de är himla snygga. Kanske en SE/30... eller så en Colour Classic med det där expansionskortet man kan köpa från USA, med ethernetkontakt och processor som snurrar bra mycket snabbare än originalet.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 03:31

Har förresten skänkt en SE till min PC-fierade morbror som dock samlar på kalkylatorer och tidiga datorer. Den hade en säregenhet: det är en SE/30 till skalet men en SE till innandömet. Skärmen dör på den ibland, men när den funkar så kan man köra Shufflepuck Café på den. Det är görskoj!

Jag har faktiskt en 8100 upphottad till G3 300 på jobbet samt en 6100 upphottad till G3 400 hemma och en 7100 upphottad till G3 233 hos min gamla mamma.

I dem sitter AV-kort, SuperMac grafikkort mm. Så vad det gäller Nubus-Mac så har jag pillat en hel del och använder som sagt dem fortfarande i viss utsträckning.

  • Medlem
  • 2004-07-21 12:05

Jag hade tyckt att det hade varit kul att ha ett stenåldersforum också. jag har en del som jag samlat på mig och inte vet vad jag ska göra med. Antagligen kommer jag att slänga dem... Jag tänker dock spara någon av dem, bl a en SE och en PB 180 - vore kul med tips, tricks och strulhantering även här på 99mac.

Ursprungligen av Giggs:

Jag hade tyckt att det hade varit kul att ha ett stenåldersforum också. jag har en del som jag samlat på mig och inte vet vad jag ska göra med. Antagligen kommer jag att slänga dem... Jag tänker dock spara någon av dem, bl a en SE och en PB 180 - vore kul med tips, tricks och strulhantering även här på 99mac.

Varför inte? Vore ju "bra att ha" som komplement till lowendmac.com
Men det lär ju inte bli ett välbesökt forum, vi är ju inte så många som har relikerna kvar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-21 21:37

jag är FÖR!

Själv har jag en SE/30 ståendes på golvet jämte mig. Tyvärr så la skärmen av för en tid sedan. Det kom direkt, så jag tvivlar på att den är helt slut. Någon som har nåt tips?

Ett stenåldersforum vore kanonkul!

/K

Ursprungligen av Kristofer G:

Själv har jag en SE/30 ståendes på golvet jämte mig. Tyvärr så la skärmen av för en tid sedan. Det kom direkt, så jag tvivlar på att den är helt slut. Någon som har nåt tips?

Ett stenåldersforum vore kanonkul!

/K

Batteriet?

Efter att ha haft ett helt källarförråd fyllt med fågelholkar och annat böss är jag nu lyckligt befriad från allt gammalt junk sen ett par år tillbaka. Men en Color Classic (eller Color Classic II!) står fortfarande på önskelistan. Undrar hur många exemplar det finns kvar i sverige? Jag har bara sett en i verkligheten, det var en journalist på tidningen Pop som satt och skrev på den... vid närmare eftertanke var den nog nästan ny då

Ursprungligen av Monkeyboy:

Efter att /cut/. Men en Color Classic (eller Color Classic II!) står fortfarande på önskelistan. Undrar hur många exemplar det finns kvar i sverige? Jag har bara sett en i verkligheten, det var en journalist på tidningen Pop som satt och skrev på den... vid närmare eftertanke var den nog nästan ny då

Kanske, kanske... Min sambo köpte 15-20 st till hennes jobb (en skola). Skall kolla i helgen vart de tog vägen...

Minns att de hade en 'slot' för utbytbart moderkort....

Återkommer mao!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-06 03:21
Ursprungligen av RobertSt:

Kanske, kanske... Min sambo köpte 15-20 st till hennes jobb (en skola). Skall kolla i helgen vart de tog vägen...

Minns att de hade en 'slot' för utbytbart moderkort....

Återkommer mao!

*viftar med intresseflaggan!*
jag oxå!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-06 06:46

Mmm... ...ColourClassic! Ge mig!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-08-06 20:39
Ursprungligen av tei:

Mmm... ...ColourClassic! Ge mig!

Mmm... en Colour Classic att ha som Dubbelmoral-konsoll kanske?

Nostalgi ska man vara sparsam med, men nog har jag kvar mina gamla Macar. SE med 16 MHz-accelerator (spelar barnen spel på ibland), två SE/30 (båda med Ethernet, duger som webserver, den ena riktigt lyxig med mycket minne, vridbar fot och äkta MacRecorder), LC, 475 (används som egen webserver på jobbet!) och så lite tidiga Powermacar. Det stora problemet med de gamla maskinerna är väl egentligen bara att det känns lite bökigt att flytta filer mellan dem och de nya. Annars vore de inte alls fel för de enklare uppgifterna, när barnen har igång sina spel på alla de nya! Känns bara lite tungt att förvisas till en SE/30 för att ens kottar spelar Cro-Mag Rally på G5'an.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-06 21:11

Klart vi ska ha ett klassiskt-forum! Bra idé! ColourClassicen är kool. Min är inte till salu.

Om någon mot all förmodan skulle vilja bli av med gammalt Mac-junk så här av er till mig! I mitt "Macmuseum" får alla gamla trogna macar den ömma omvårdnad och kärlek som de förtjänar. Jag letar framförallt efter:

* iMac
* Extern 400k diskettstation
* Mac 128
* Mac 6100
* PB100
* Mac 5400
* Alla Apple ][
* Alla typer av gamla sladdar och program

Ursprungligen av Axel von Matern:

Klart vi ska ha ett klassiskt-forum! Bra idé! ColourClassicen är kool. Min är inte till salu.

Om någon mot all förmodan skulle vilja bli av med gammalt Mac-junk så här av er till mig! I mitt "Macmuseum" får alla gamla trogna macar den ömma omvårdnad och kärlek som de förtjänar. Jag letar framförallt efter:

...
* Mac 6100

Du kan få en av mig. Batteriet är slut så den startar inte, men det är nog bara batteriet.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-07 10:38

Jag har både en iMac Rev B och en 6100 med DOS-kort som kanske kan behöva nytt hem.

Citat:

* iMac

* Mac 6100
* PB100

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-06 22:47

Jag har ett nätverkskort av typen LC-PDS till salu om någon behöver hotta upp sin gamla burk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-07 11:43

Kalas! Skicka ett PM med ett telefonnummer eller ring mig på 070-594 55 67 när ni har lust.

Eftersom det verkar finnas ett visst intresse för ett sådant forum så har jag beslutat att skapa ett på den här addressen www.bbfreedom.com/KMF/
Tyvärr verkar det vara något fel på den svenska översättningen av forumet (vissa tecken ser för j*vliga ut) så jag får använda mig av den engelska versionen (detta påverkar ej texten ni postar).

Det har du rätt i att det inte finns ett sådant forum. Har inte saknat det, men visst kunde det vara kul. Det är väl bara att någon ställer upp som moderator och sedan kontaktar Björnström. Eller?

Visst kan jag fixa ett sådant forum, tror inte att det kommer bli någon aktivitet att tala om dock.

Snart kommer vi göra en del uppdateringar igen och då kanske det kommer med.

Ursprungligen av Björnström:

Visst kan jag fixa ett sådant forum, tror inte att det kommer bli någon aktivitet att tala om dock.

Jag tror du har rätt! Tyvärr!

Däremot är det ett ytterligare tecken på den 'digitala skymmningen' som Vetenskapens värld ganska nyligen sände.

Så kanske ?? är ett forum för det 'digitala arvet' ett bättre förslag? Det har åtminstone framtiden för sig. Så att säga!

Eftersom jag har min lägenhet fylld till bristningsgränsen med gamla Mac så är jag intresserad a v ett sådanat forum. Däremot är jag nog ganska säker på att det inte blir något väldigt livligt forum. En förteckning på folk som har eller vill ha gamla Mac vore dock inte fel.
Vore väldigt skoj om man kunde bidra till ett permanent MACuseum. Att ha över 50 st Mac plus skärmar och annat utrustning i en liten 1:a är inte alltför skoj.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-26 09:04

Finns det intresse skulle jag kunna starta ett forum för klassiska Macar på min server hemma, om det inte är planerat att dyka upp ett sådant här på 99mac då. Vad säger ni?

För 99mac:s räkning är det hela tiden en avvägning mellan redan aktiva forum och nytillskott - vi kan inte ha hur många forum som helst.

Jag ska kolla intresset lite grann och sen kanske vi smäller upp ett forum för klassiska macar inom kort.

Bevaka tråden