Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC-formaterad extern hd till Mac???

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-20 18:11

Min flickvän har en extern USB-hårddisk till sin PC (med Win XP). Det finns en del filer på den jag skulle behöva tanka över till min Powerbook. Men när jag kopplar in den kan inte min dator läsa den överövudtaget. Förslag på smidiga lösningar?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-20 18:32

Är det Fat32-formaterat så kan din mac läsa och skriva…
Är det NTFS så kan den läsa…

Eftersom du inte kan läsa så är det nog inte "formatformatet" som det är fel på - fundera på om det kan vara något annat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-20 19:26
Ursprungligen av Pär:

Är det Fat32-formaterat så kan din mac läsa och skriva…
Är det NTFS så kan den läsa…

Eftersom du inte kan läsa så är det nog inte "formatformatet" som det är fel på - fundera på om det kan vara något annat?

Nja, det är såhär att hårddisken som sitter i det externa kabinettet är taget direkt ur en PC-burk och desperat inslängt där (med XP och hela systemet på!) . Från början var detta bara en nödlösning i och med ett hårddiskbyte för den stationära PCn, men det har inte funnits till att rensa upp i den externa än. Jag ska testa igen och återkommer!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-20 19:34

Herregud! Nu funkar det! Jag fattar inte vad jag gjorde för fel tidigare...Tack för svar!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-26 11:40

...Och nu funkar det inte längre. Vad f-n är det som pågår. Häromdagen gick det att läsa disken från min mac, men nu får jag bara välja mellan att formatera eller ignorera!!! Dvs, Jaguar vägrar läsa. Häromdagen hade jag iofs Panther installerat och då gick det (som sagt) att läsa skiten. Ska det inte gå under OS 10.2???? Hjälp.

PS. Formateringen är NTFS. DS.

Senast redigerat 2004-07-26 12:20

Förmodligen går de i panther, för de finns kanske inget NTFS-stöd i jaguar.. Isåfall är de inte så konstigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-26 12:41
Ursprungligen av Johan S:

Förmodligen går de i panther, för de finns kanske inget NTFS-stöd i jaguar.. Isåfall är de inte så konstigt.

Jo, tanken har slagit mig. Kanske finns det någon här på forumet som vet huruvida Jaguar har stöd för NTFS eller inte? Jag har sökt i hjälpfilerna på datorn, men inte hittat ett skvatt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-26 13:27

Det bästa är att använda fildelning. Det fungerar hur bra som helst att fildela mellan Windows och Mac numera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-26 13:33
Ursprungligen av Mondo:

Det bästa är att använda fildelning. Det fungerar hur bra som helst att fildela mellan Windows och Mac numera.

Jo, det är möjligt. Jag sitter dock inte med de rätta sladdarna för det här hemma. Jag har ju USB-sladden och tänkte göra det så enkelt som möjligt. Jag har dock kikat runt lite på forumet och ser att frågan varit uppe ett antal ggr tidigare. det verkar som om OS 10.2.8 inte kan läsa NTFS. Det verkar visst först gå i och med Panther. Väldigt trist.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-07-26 14:08

Jaguars stöd för NTFS är väldigt buggigt, men skall existera. Panther är däremot mycket stabilare på att läsa NTFS.

Något att kolla på kan vara det här programmet: ntfsosx

Jag har inte testat programmet i fråga så jag vet inte så mycket mer om det än dess beskrivning "An implementation of the NT filesystem for Mac OS X." och det verkar vara länge sedan det uppdaterats...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-26 14:24
Ursprungligen av Arvid:

Jaguars stöd för NTFS är väldigt buggigt, men skall existera. Panther är däremot mycket stabilare på att läsa NTFS.

Något att kolla på kan vara det här programmet: ntfsosx

Jag har inte testat programmet i fråga så jag vet inte så mycket mer om det än dess beskrivning "An implementation of the NT filesystem for Mac OS X." och det verkar vara länge sedan det uppdaterats...

Jag har faktiskt precis testat ntfsosx och disken dök upp på skrivbordet. Dock var hälften av filerna/mapparna på den externa disken korrupta. De var utan ikoner och gick inte att dra till skrivbordet. Kopplar jag in disken till PCn är det inga problem... Vad beror detta på (att hälften av filerna är trasiga)?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-26 21:54

Ok, jag blev tvungen att lägga över allt på den stationära disken och formatera om till FAT32 istället. Nu funkar det utmärkt. Pust. Stön. Jäkla jobb.

1
Bevaka tråden