Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ibook - bildskärmsproblem?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-20 16:07

Ngt märkligt händer när jag kopplar in min ibook G4 till TVn för att exempelvis visa en DVD-film.

Färgerna är väldigt matta och det liksom ligger en blå hinna över bilden.
Samma händer även ibland på den interna skärmen, mkt irriterande på en annars helt perfekt dator.

Ngn annan som har erfarenhet av samma problem?

/Björn

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-20 16:10

Upplever liknande beteende. Har försökt att justera till bilden som skickas iväg utan att lyckats få till den att bli bra.

Vet inte om jag upplever EXAKT samma problem men bilden som kommer till TVn via S-videoadapern är inte superbra, tyvärr. Jag brukar kolla igenom mina iMovieprojekt på TV innan jag bränner dem som DVD och kvaliteten är klart bättre när man gjort en DVD. I början försökte jag mig på att göra färg, ljus och kontrastjusteringar på mina projekt, (tog låång tid) men det förstörde bara slutresultatet.

jag har gjort följande för att optimera så gott det går:
Installerat ScreenSpanning Doctor. Det gör att jag kan köra TV-upplösning dvs. 768x576 pixlar. Bilden blir då lite klarare. I bildskärmsinställningarna har jag kryssat för "maximal bildyta" och avaktiverat "anpassa för video"
Sen så har jag kalibrerat TVn som extern skärm och det gjorde smärre underverk.

Men hur det än är så är bilden inte 100% bra. Fadda färger och som "en hinna" över bilden. Jag tror det beror på följande:
-Min TV är en 100Hz från 1998. Då var tekniken ny och hade forffarande barnsjukdomar.
-Den S-videoadapter som Apple säljer till iBook är inte av den bästa kvalitet. Vad mer kan man säga?
-Signalen som går till TVn är inte RGB (som det är från DVD-spelaren) utan S-video. :rolleyes:

1
Bevaka tråden