Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några frågor om G5:an

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-20 13:03

Har nyss skaffat en G5:a.

Jag har två vanliga CRT-skärmar. Adaptern (en enda) som följde med passar bara den ena av utgångarna från grafikkortet. Har kontakta Macoteket (e-post) för att se om dom har nån som passar. Hur har andra löst detta? Och varför har Apple krånglat till det med TVÅ varianter?

Nästa fråga:

Jag har inga externa högtalare. När jag bootade underverket för första gången blev jag minst sagt paff, eftersom ljuddet från datorn var det ynkligaste, tunnaste och taskigaste jag hört sedan jag köpte en "fickradio" från Hobbex för 8 spänn 1966. Ska det verkligen vara så? Eller har det hänt nåt?

EDIT:

En fråga till:

Köpte två 256Mb minnen på Macoteket igår och har monterat dom helt enligt anvisningarna i Installationshandboken: parvis, etc. Men dom går inte igång. Är det nåt vanligt fel som jag trots allt gjort?

Senast redigerat 2004-07-20 13:25
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-07-20 13:45

Har ett par vita pro-speakers som kan bli dina för en billig peng

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-20 13:50
Ursprungligen av Peth:

Har ett par vita pro-speakers som kan bli dina för en billig peng

Kanske det - nån gång. Jag har Macen kopplad till stereon och använder den de få gånger jag vill lyssna på t.ex. musik från datorn, så de e liksom inte nödvändigt. Förresten ser mitt skrivbord ut som ett världskrig ändå, och det sista jag behöver är MER jox...

Betyder det att ljudet SKA vara så här löjligt?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-07-20 15:40
Ursprungligen av Danne V:

Betyder det att ljudet SKA vara så här löjligt?

Förmodligen. Är samma sak på min 2xG5.
Men seriöst, vem lyssnar på musik/ljud från den interna datorhögtalaren och är nöjd?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-20 15:51
Ursprungligen av Rasmus:

Förmodligen. Är samma sak på min 2xG5.

Fan ta Apple i så fall. Jag tog för givet att högtalaren var trasig. Inte för att jag förväntar mig hi-fi kvalitet, men "hyfsat" ljud som i alla äldre Macar, dvs såpass bra att bl.a. speakertexter, etc återges OK.

Det är ju tydligt att dom i så fall medvetet försämrat kvalitén på den inbyggda högtalaren för att dom vill ha mer pengar av mig - för deras högtalare. Igen: Fan ta Apple för sånt här....

Förresten: Som jag skrev tidigare, så kör jag via stereon om jag vill lyssna på musik.

Ursprungligen av Danne V:

...Hur har andra löst detta? Och varför har Apple krånglat till det med TVÅ varianter?

För att driva på försäljningen av sina platta skärmar?

Jag gick på't

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-20 20:39
Ursprungligen av Anders Täpp:

För att driva på försäljningen av sina platta skärmar?

Jo, det kan jag ju begripa...
Men varför TVÅ varianter? Har Apples platta skärmar TVÅ olika anslutningar? Hur gör ni om ni vill ha två platta skärmar?
Åsså skickar dom med en adapter till den ENA av utgångarna i G5-lådan, så när man har två CRT-skärmar så står man där med näsan mitt i ansiktet lika förbannat.
Å andra sidan hade Macoteket en liten adapter som inte kostade mer än 400 spänn, plus moms. Som hittat....

Jag vet inte hur de tänkt men jag gissar att de anser att normalfallet är att man köpt en ny fin platt skärm och har en gammal CRT-skärm eller TV som andravalet.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-07-21 00:04

Det sitter en DVI och en ADC-kontakt på ditt grafikkort. Apples skärmar har fram tills nu använt ADC-anslutning.

För att kunna köra en standard VGA-skärm får du med en DVI-VGA adapter med datorn, vilket är logiskt eftersom du då vid leverans kan koppla in vilken typ av skärm som helst (DVI, ADC, VGA). Vill du ansluta 2 skärmar får du helt enkelt skaffa den adapter du behöver beroende på vilka ingångar dina skärmar har. I ditt fall behöver du alltså skaffa en ADC-VGA adapter för att kunna driva dina två VGA-skärmar. Ingenting konstigt med det tycker jag...

Läs mer om kontakterna här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Display_Connector

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_visual_interface

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-21 00:55
Ursprungligen av Danne V:

Har nyss skaffat en G5:a.

Jag har två vanliga CRT-skärmar. Adaptern (en enda) som följde med passar bara den ena av utgångarna från grafikkortet. Har kontakta Macoteket (e-post) för att se om dom har nån som passar. Hur har andra löst detta? Och varför har Apple krånglat till det med TVÅ varianter?

Nästa fråga:

Jag har inga externa högtalare. När jag bootade underverket för första gången blev jag minst sagt paff, eftersom ljuddet från datorn var det ynkligaste, tunnaste och taskigaste jag hört sedan jag köpte en "fickradio" från Hobbex för 8 spänn 1966. Ska det verkligen vara så? Eller har det hänt nåt?

EDIT:

En fråga till:

Köpte två 256Mb minnen på Macoteket igår och har monterat dom helt enligt anvisningarna i Installationshandboken: parvis, etc. Men dom går inte igång. Är det nåt vanligt fel som jag trots allt gjort?

Med iMacen (som är/var en konsumentdator) medföljer två små läckra, runda och genomskinliga högtalare som inte låter som en dröm men fullt godtagbart när man vill lyssna på musik under tiden man knackar tangent.
Jag köpte nyss ett gäng iMacar och har "massor" med högtalare som ligger och skräpar. Jag har ett par hemma nu. Resten planerar jag att bygga om till värmeljushållare att hänga i fönstret. Det blir rätt läckert!
Jag tycker Apple borde skicka med dessa högtalare med nya G5. Inte gratis med kanske för ett par hundringar extra.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-07-21 23:52
Ursprungligen av Quarken:

Jag köpte nyss ett gäng iMacar och har "massor" med högtalare som ligger och skräpar. Jag har ett par hemma nu. Resten planerar jag att bygga om till värmeljushållare att hänga i fönstret. Det blir rätt läckert!

Om det blir fullt med hållare i fönstret... eller om värmeljusen tar slut... då vet du var du kan skicka en uppsättning högtalare va?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-23 18:21

Det är tydligen inte bara jag som har problem med ljudet, och det förefaller vara ett mjukvaruproblem med 10.3.4. Kolla här http://www.macfixit.com/article.php?story=20040622074121695#G5
och skrolla ner ungefär 1/3 till rubriken "G5 audio problems, fixes" (men nåågra "fixes" såg jag iofs inte till)

1
Bevaka tråden