Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är "journalförd"?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här och formaterar en hårddisk. Vad är det för skillnad på "Mac OS Extended (journalförd)" och vanlig Mac OS Extended? Apples egen hjälp under Skivverktyg är inte mycket till hjälp.
Disken är en extern ATA100 stoppad i en USB2-låda, men jag skulle lika gärna kunna plocka ut den och stoppa i den internt i en mac-dator nå'n gång i framtiden.

mvh/Alphonze

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-07-04 17:05

Med journalföring skrivs en journal över händelser på hårddisken. Det blir bl.a säkrare att man inte förlorar data om datorn hänger sig. Journalen tar snabbt någon GB utrymme på hårddisken. Har du inte supertrångt på HD:n skulle jag rekommendera att välja journalföring, pga säkerheten.

Hur funkar då "att man inte förlorar data"? Kommer den tillbaka "av sig själv", eller måste man ha något slags dataräddningsprogram, typ Norton Unerase?

Nå, nån som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-05 12:26
Ursprungligen av Alphonze:

Nå, nån som vet?

Med den lilla kunskap om journalföring jag har kan jag i alla fall börja med ett litet svar:

Med journalföring menas att operativsystemet hela tiden för en journal över vad den gör med datat på hårddisken. När en fil t ex börjar sparas loggas detta och sedan loggas även när skrivningen till disken är klar. Skulle datorn under ett skrivförfarande krascha pga t ex strömavbrott kan nu operativsystemet med hjälp av att se i journalen att den sista filen aldrig blev färdigsparad och istället återställa disken till det senast kända korrekta läget.

Fördelarna med detta är flera; 1) mindre risk för korrupta filer, 2) vid en uppstart efter en krasch behöver operativsystemet inte gå igenom hela hårddisken för att kolla att filerna är ok utan det räcker med att titta i journalen för att se vilka filer som eventuellt behöver korrigeras.

Slutsats; data som inte har sparats korrekt till disk innan en krasch är hopplöst förlorade, i alla fall så länge man inte kan hitta denna data i diverse temporära filer som vissa program nyttjar sig av.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 12:26
Ursprungligen av Alphonze:

Nå, nån som vet?

Man kan ju söka på nätet: Journaling filesystem

Tack.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 09:29

Är det någon som har koll på hur det påverkar prestandan?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 09:31

Enligt det jag läst på nätet: mer el. mindre negativt.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 12:42

Påverkar journalföring så pass mycket att det är vettigt att köra utan det? Väger säkerheten upp? Hm, mycket subjektivt antar jag. Fast eftersom os x i stort sett aldrig hänger sig för mig så .. hm .. blir nog en omformatering i helgen.

Ursprungligen av DaPhox:

Enligt det jag läst på nätet: mer el. mindre negativt.

Med betoning på mindre eller nästan obetydligt (efter vad jag läst).

Den där journalen blir väl gigantisk efter en tids jobb...?
Var förvaras den? Kan man kasta den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-19 22:02
Ursprungligen av Jan-Åke N:

Den där journalen blir väl gigantisk efter en tids jobb...?
Var förvaras den? Kan man kasta den?

Den verkar inte bli giganstisk.
Jag har haft hela tiden bara 1 GB ledigt av 120 GB HD i flera månader

Ursprungligen av REP:

Jag har haft hela tiden bara 1 GB ledigt av 120 GB HD i flera månader

Jag tror du lever ett farligt liv... ;D

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 15:16

Det beror på om du jobbar med film el. musik. Varför ska du omformatera?

Jag har kört med journalfört sedan det kom. Jag kan inte säga att jag märkt någon försämring i prestanda men då jobbar jag inte med sådan saker som ställer extremt höga krav på överföringshastighet.

Går det hoppa mellan journalförd och ej journalförd utan att formatera?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-17 12:32

Med cocktail går det att slå på och av journalföring på systemdisken med endast ett knapptryck. Det finns att ladda ner från tex versiontracker.

1
Bevaka tråden