Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator --> TV

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-19 01:01

Hej.

Försöker hitta enklaste vägen att koppla min G4/400 till Tvn, enda lösningen jag hittat är att köpa en VGA->TV adapter på Macoteket och köra den på ett extra grafikkort (för att slippa koppla in och ur skärmen).
Har inte hittat något grafikkort med TV ut för min Mac, nån som känner till var man kan hitta detta?
Ett annat problem är att det är ca 10meter mellan datorn och TVn, tråkigt att dra kabel genom hela lägenheten, kanske köra trådlös AV överföring, vet inte hur mycke kvalitet man förlorar om man gör det...
Tacksam för all hjälp!

I brist på bättre alternativ:

Köp ett Radeon 7000 PC och konvertera det till ett Mac Radeon 7000.

Jag har ett i min G3:a och det funkar bra, TV-Out ska också funka. Man behöver dock en PC för att flasha kortet.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-19 15:28
Ursprungligen av sniper:

I brist på bättre alternativ:

Köp ett Radeon 7000 PC och konvertera det till ett Mac Radeon 7000.

Jag har ett i min G3:a och det funkar bra, TV-Out ska också funka. Man behöver dock en PC för att flasha kortet.

Hej.

Har läst en del om flashing nu, verkar ju va ett alternativ sparar uppåt 1000kr. Kan dock inte hitta någon som kan bekräfta att TV ut funkar, det är ju en funktionen jag vill åt!
Mac versionen av Raedon 7000 har S-Video och Composite ut enligt ATI medans PC versionen på inwarehouse endast hade Composite vad jag kunde se, så frågan är om det funkar att flasha så TV ut funkar, någon???

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-19 15:54
Ursprungligen av Pascoe:

Hej.

Har läst en del om flashing nu, verkar ju va ett alternativ sparar uppåt 1000kr. Kan dock inte hitta någon som kan bekräfta att TV ut funkar, det är ju en funktionen jag vill åt!
Mac versionen av Raedon 7000 har S-Video och Composite ut enligt ATI medans PC versionen på inwarehouse endast hade Composite vad jag kunde se, så frågan är om det funkar att flasha så TV ut funkar, någon???

Jag har ett flashat radeon 7000 64MB pc kort med vga, dvi, coposite OCH s-video out.

Alla funkar, s-video out också.

MEN!!!!
Bilden är inget vidare! Blir störningar, speciellt när man kollar på dvd. Blir gröna streck i bilden, mycket irriterande.

Det kommer snart (om en månad) ett nytt PCI kort från ATI för mac. Ett radeon 9200 128MB med s-video out. Kommer kosta 129$

Jag har precis testat mitt Sapphire Radeon 7000 PCI 64 MB, TV-Out funkar utan några problem. Kortet har S-Video utgång och med en adapter så man får composit utgång.

Min dator kör Mac OS X 10.3.4 med senaste ATI Displays kontrollpanelen.

BTW, Hugg, vilket märke är det på ditt Radeon kort? Många PC kort är lägre klockade än Mac versionen(183/183). Jag testade mitt kort i en PC och det var default klockat till 150/150 MHz, turligt nog pallade kortet att klockas till över 190 MHz på både Core och minne. Är det bara bra minne på kortet så funkar det nog.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-19 20:54
Ursprungligen av sniper:

Jag har precis testat mitt Sapphire Radeon 7000 PCI 64 MB, TV-Out funkar utan några problem. Kortet har S-Video utgång och med en adapter så man får composit utgång.

Min dator kör Mac OS X 10.3.4 med senaste ATI Displays kontrollpanelen.

BTW, Hugg, vilket märke är det på ditt Radeon kort? Många PC kort är lägre klockade än Mac versionen(183/183). Jag testade mitt kort i en PC och det var default klockat till 150/150 MHz, turligt nog pallade kortet att klockas till över 190 MHz på både Core och minne. Är det bara bra minne på kortet så funkar det nog.

Hej, hittade den modellen på flashat på komplett.se, tror jag beställer det. Har du nån länkar där du laddade ner ROMfiler mm??
Har även tittat på VGA--> TV adaptrar, verkar finnas många inställningar på dem, hur är det med ATIs kort, finns det nån insällningar i controllpanelen ??

Ursprungligen av Pascoe:

Hej, hittade den modellen på flashat på komplett.se, tror jag beställer det. Har du nån länkar där du laddade ner ROMfiler mm??
Har även tittat på VGA--> TV adaptrar, verkar finnas många inställningar på dem, hur är det med ATIs kort, finns det nån insällningar i controllpanelen ??

Det finns ROM fil här, fast jag har en bättre som jag kan maila om du vill.

Man kan använda TV:n som extra skärm, eller så kan man köra spegling. Jag tror det räcker med de vanliga bildskärmsinställningarna, fast ATI Displays har fler inställnings möjligheter.

Jag kunde använda följande upplösningar:

1024x768 PAL 50 Hz
800x600 PAL 50 Hz
640x480 PAL 50 Hz

1024x768 NTSC 60 Hz
800x600 NTSC 60 Hz
640x480 NTSC 60 Hz

  • Oregistrerad
  • 2004-07-20 11:07
Ursprungligen av sniper:

Det finns ROM fil här, fast jag har en bättre som jag kan maila om du vill.

Man kan använda TV:n som extra skärm, eller så kan man köra spegling. Jag tror det räcker med de vanliga bildskärmsinställningarna, fast ATI Displays har fler inställnings möjligheter.

Jag kunde använda följande upplösningar:

1024x768 PAL 50 Hz
800x600 PAL 50 Hz
640x480 PAL 50 Hz

1024x768 NTSC 60 Hz
800x600 NTSC 60 Hz
640x480 NTSC 60 Hz

Hej, Om du vill maila dem skulle det va jättebra, skicka till mattias.mac@telia.com

TACK!!

1
Bevaka tråden