Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBooken svårväckt ur vila (svart skärm)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!
Jag har ett litet irritationsmoment. Detta är att när min PB går i skärm-vila så vill den inte
tändas upp igen efter en vila.
Det som måste göras då är att starta om den. När man är framme vid "Log-in"-fönstret måste jag trycka till på knappen för ljusstyrkan för att den ska tändas.

Här är lite mer info som kanske kan behövas.

PowerBook G3 "PDQ"
Årsmodell: 1998
RAM-minne: 192
System: 10.2 Jaguar (kommer inte ihåg exakt vilken version)

Nån som har någon klokt att säga?

/Thomaz

Gammalt känt problem som Apple vägrar erkänna. Det är mest äldre PB som drabbas, men jag känner även till fall med vita iBook. Värst är det med tidiga Wallstreet 233 och 266. Av dessa drabbas de flesta man lägger in X på. På vissa maskiner går det aldrig att "tända" skärmen igen. Min och kollegors erfarenhet är att det enda som hjälper är en ren installation av systemet. Du kan undvika problemet genom att aldrig låta maskinen gå i vila - men hur kul är det.......?

Ursprungligen av fogsvans:

Gammalt känt problem som Apple vägrar erkänna. Det är mest äldre PB som drabbas, men jag känner även till fall med vita iBook. Värst är det med tidiga Wallstreet 233 och 266. Av dessa drabbas de flesta man lägger in X på. På vissa maskiner går det aldrig att "tända" skärmen igen. Min och kollegors erfarenhet är att det enda som hjälper är en ren installation av systemet. Du kan undvika problemet genom att aldrig låta maskinen gå i vila - men hur kul är det.......?

Ja det verkar ju "stabilt" ifrån "Äppel-fabriken". Det känns ju lite jobbigt att köra in Jaggan en gång i veckan eller nåt.
Jag får kanske gå tillbax till 9.2:an igen även om jag helst inte vill det. Man klarar ju sig iaf. Bara man kan komma åt den över sit interna nät vilket man ju gör.

Tackar för ditt svar.

/Thomaz

Sök lite på applesupporten angående skärmar, vila och liknande sökord.

Här är en sökning:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=30894-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-06 19:51

Jag har exakt samma vila problem som ni nämnt här. Skärm svart vid start, ett tryck på ljusknappen, allt ok, men efter vila, inget bakgrunds ljus. omstart ok igen.
Har en PB wallstreet G3 300Mhz, 192 ram, ny fräsch installation av 10.2.8 på nyformaterad HD..

ingen som har en bra lösning än, eller är det kört? Har letat som bara f*n på nätet, men bara hittat många som har samma problem..

Man får väl se sin gamla "Walle" som gammal å gaggig. Den får funka som skrivmaskin.

Livet är hårt. Jag försöker att söka jag med men inte hittat nåt än även om jag drog igång den här tråden för typ ett år sedan.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-06 20:38

Kanske lösningen på problemet! HÄR!

Jag hade samma på en PowerBook från 2004 (17" 1,33GHz), men det försvann i.o.m. 10.3.8 eller nåt sånt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-07 01:19
Ursprungligen av Kalliban:

Jag hade samma på en PowerBook från 2004 (17" 1,33GHz), men det försvann i.o.m. 10.3.8 eller nåt sånt.

Det tråkiga i kråksången är att det inte går att lägga på nyare än 10.2.8, "fel maskinvara"...

Men, det lustiga är att jag la på 9.1, sen uppgrad till 9.2.1 på min 2a partiotion, tänkte offra mig o köra 1800-tal. men av nån konstig anledning löste den installation problemet. startade inte ens i rent os 9 läge, bara i classic läge.

men nu tänker jag nog inte röra maskien. inge mer mystiska svarta skärmar hoppas jag. jag återkommer om det händer nått mer..

1
Bevaka tråden