Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är iBook G4 befriad från logikkorts- och "backlight"-problem?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-17 20:18

Det är härvidlag välkänt att iBook G3 är mekaniskt bräcklig. Maskiner som brukas i fält drabbas ofta av (upprepad...) logikkortsdöd* och glappande "bakljus" är inte ovanligt. Båda problemen kan hänföras till brister i den mekaniska konstruktionen. Det verkar ju rimligt att antaga att Apple har lärt sig läxan och att iBook G4 skulle vara oproblematisk i dessa hänseenden. Den informella omröstningen nyligen ger ju viss antydan om att så skulle vara fallet. Å andra sidan är flertalet G4:or ännu unga...

Således:

Finns några kända fall av "svart skärm" hos iBook G4?

Har någon skruvat isär maskinerna för en direkt jämförelse av komponentplacering och mekanisk avlastning?

*
("Ofta?" Tja, sökning på Nätet ger otaliga träffar... (Vid en snabbtitt på detta forum hittade jag omkring 15 individuella fall av logikkortsproblem med tillsammans ca 24 troliga logikkortbyten och ca 5 fall av backlight-problem. Endast tre av dessa ingår f.ö. hittills i "problemfri-omröstningen".) Givet Apples (nu utökade) logikkortsreparationsprogram är det nog iaf säkert att säga att iBook G3 är betydligt skörare än genomsnittet. Min iBook G3/700 har varit på reparation tre gånger p.g.a. trasigt logikkort och jag har inte varit ovarsam. Enligt säker källa bör man undvika att lyfta/bära iBooken med vänsterhanden eftersom detta leder till tryck/böjpåkänningar vid grafikkortet(!).)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-18 15:58

Jag kommer snart skicka in min ibook för reperation (eller vad man ska kalla det) för andra gången nu, finns fler som haft problem även med nya ibooks men så klart finns det dem som har ibooks som fungerar prima, det handlar väll om en jävla otur bara, men nu har jag tröttnat grymt.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 18:54

Säg en endaste dator som har logikkort och "backlight" som inte har en viss felprocent?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 20:17

Det lustiga är att vad gäller ibook är just de här felen vanliga, vet flera som haft exakt samma fel...i detta fall tror jag att de som publiceras överallt på nätet är i underkant. Det är också dessa fel som gjorde att Apple fixade det där Logicboard Repair Program efter en JÄKLA massa påtryck...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 21:20

Min ibook g4 12" 800 MHz levererades trasig. Den fick kernel panic inom 10 minuters användning, även om man bara körde från instalaltions skivorna. De skickade en ny från Asien.

Nu är den inne för reparation igen (köptes i jan), denna gång så var det nån glappkontakt som gjorde att det blev en kortslutning vid gångjärnen när skärmen öppnades mer än ca 20 grader. det lät lite konstigt och luktade ibland brännt, så det var inga småsaker. Burken dog direkt när man vek upp den för mkt, gick dock att starta om om man bara gläntade på skärmen.

Det verkar ta lång tid att reparera, över en vecka nu... de klagade på att de väntade på nån leverans av reservdelar. Det skulle ju kunna betyda att det är fler som har detta problem.

/nils

  • Oregistrerad
  • 2004-07-19 00:27

Pär, tolka mig inte så bokstavligt. Som konsument får man ju ur diskussionsforumbruset efter bästa förmåga filtrera fram om felprocenten är en- eller tvåsiffrig så att säga. Om indignationsrapporterna duggar tätt om en viss produkt drar iaf jag åt mig öronen. Tyvärr är jag numera endast sporadisk besökare på Mac-fora och är därför tacksam för all information om ämnet.

I nuläget kan jag inte oreserverat rekommendera iBook till potentiella switchers i bekantskapskretsen. ("iBook är en synnerligen trevlig dator så länge den fungerar. Du bör dock greppa locket på mitten vid öppning/stängning så att de bräckliga gångjärnen inte flexar och skaver sönder en kabel till skärmen. Vidare tål G3-generationen inte att bäras runt i vänsterhanden eftersom detta såsmåningom skadar lödningarna vid grafikchippet, så tillsvidare är det säkrast att du undviker detta även med din G4:a. Sammantaget får man nog anse AppleCare vara obligatorisk för denna dator, varför det reella priset är..." Hur bra "säljare" är man då?)

Enbart en rimlighetskalkyl ("Såklart de har förbättrat konstruktionen radikalt.") är inte tillräckligt tycker jag. Kanske kör de fräckt på med samma skrotchassi till dess att de (snart?) släpper en helt ny design - vem vet hur herrarnas i Cupertino roadmap ser ut?

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-07-20 12:11

Jag vet inte alls vilken inverkan det har på hållbarheten - men iBook G4 ska vad jag vet ha en magnesiumram som håller ihop chassit även om det är polykarbonat utanpå? Medan G3:orna var helt i äkta plast? Borde innebära att den är något stabilare och tål lite mer stryk...

iBook - fel på Logicboard

Hej!

Var kan jag köpa ett nytt logicboard och få det insatt. Är det någon som känner till alternativ förutom Apple - nytt logicboard skulle kosta c.a 6000-7000 kr att åtgärda?

  • Medlem
  • 2007-07-31 19:25

Gör ett försök och kika på ebay. Där skulle jag kunna tänka mig att det finns ett och annat Lycka till!

Ursprungligen av kjellake:

Hej!

Var kan jag köpa ett nytt logicboard och få det insatt. Är det någon som känner till alternativ förutom Apple - nytt logicboard skulle kosta c.a 6000-7000 kr att åtgärda?

1
Bevaka tråden