Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alltid dessa skrivar problem!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-17 09:46

Hej!

Nu har jag fixat en eMac till föräldrarna och har en G5a själv.
Och det funkar alldeles utmärkt att skriva ut från både eMacen (som skrivaren är kopplad till) och G5an.
Jag har valt skrivardelning på eMacen, men PCn vill inte skriva ut, den hittar skrivaren och jag har lagt in skrivar drivrutiner, men det står bara åtkomst nekad på skrivar ikonen, vad måste jag göra för att ge PC datorer tillgång till skrivare kopplad till Mac?

Jag googlade fram en tråd där en person säger att det krävs lite trixande med Samba och Cups. Kolla sista kommentaren här:

http://forums.techguy.org/t246015.html

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-17 13:02
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag googlade fram en tråd där en person säger att det krävs lite trixande med Samba och Cups. Kolla sista kommentaren här:

http://forums.techguy.org/t246015.html

Tack för länken, skal se om jag klarar av detta, hoppas jag inte sabbar nåt.
Mac ska ju vara lätt, varför ska då det vara så in i bomben svårt att dela en jä*** skrivare med en PC, kan inte Apple se till att fixa detta i Tiger, det här är ju inte klokt!!!!
Jag hadde samma problem, fast omvänt när vi hadde skrivaren kopplad till PCn, jag fick aldrig igång det, fick snält gå ut till PCn så fort jag skulle skriva ut något, väldigt iriterande.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-17 13:05

Om jag ändå hadde haft en Mac kompis här i Åkersberga som var duktig på sånt här! Suck...

Det står skrivardelning på knappen du aktiverat men det är nog underförstått "Skrivardelning mellan macar". Men jag håller med att de naturligtvis borde bygga in en färdig klicka-här-lösning mot PC.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-17 13:26

Finns det inget sätt att koppla skrivaren i någon dosa och sen in i routern eller nåt istället, så jag slipper förstöra den nya fina Macen?

Jag tror inte du riskerar att förstöra Macen om du mixtrar med Simba och Cups, men jag förstår om du tycker det ser eländigt ut.

Vad händer om du gör tvärtom då?
Skrivaren kopplad till PC-maskinen och dela ut skrivaren till Macen?

Har du förresten sökt av forumet? Här är en sökning på "skrivardelning". Det finns en hel del trådar.

http://99mac.se/forum/search.php?searchid=294464

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-17 13:32

Meningen är att få farsans bärbara PC att skriva ut, nu sitter jag med den gammla P2an för att testa hur jag ska få till det. han är inte hemma.
Och som sagt, jag hadde skrivaren kopplad till PCn innan jag skaffade eMacen till familjen, jag lyckades aldrig få till det då heller, då kunde jag inte skriva ut från min G5a.
Så hur jag en gör så värkar det lönlöst...
Jag vågar inte trixa i terminalen.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-17 13:49

Vad är postskript skrivare för något, såg nåt om att det skulle funka, hmmm...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-17 14:30

Ok, tack för att du har tagit dig tid.
Får se om jag lyckas få till printern.

1
Bevaka tråden