Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket Aluminium?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon PowerBook-mekaniker som kan avslöja hur mycket av chassit på PowerBook som är i aluminium?

"Plåten" runt tangentbord och styrplatta är i alla fall målad plast eller kompositmaterial (liksom tangenterna, men det är nog mer uppenbart).

Jag misstänker att det bara är ytterhöljet, dvs utsidan på skärm och undersidan på "resten".

Man blir lite besviken när det nöts så mycket nedanför tangentbordet att färgen försvinner prickvis...
Inte snyggt.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-16 17:36

Är du säker på att plattan runt tangentbordet är av plast? Ser rätt aluminiumaktig på min PB. Har ingen lust att repa den bara för att ta redo på om det verkligen är plast eller aluminium.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Är du säker på att plattan runt tangentbordet är av plast? Ser rätt aluminiumaktig på min PB. Har ingen lust att repa den bara för att ta redo på om det verkligen är plast eller aluminium.

//Rob

Fegis...

/stefan

  • Medlem
  • 2004-07-16 20:43

Äh, den är också i metall. Plast blir inte så kall som den är.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-16 21:31

Hela klabbet är ju en enda del, finns inga separata "paneler" runt tangentbordet, inte på min i varje fall.

Jag får då intrycket av att det är nåt annat än aluminium med tanke på hur färgen nötts bort och det ser ut som nåt annat under. Tyvärr har jag inte en tillräckligt bra digitalkamera för att kunna visa (SE T610....).
Jag testade dock med en multimeter och det verkar leda ström iaf. Så jag vetetusan. Ljudet när man knackar med nageln skiljer sig iaf ganska markant.

Ingen här som plockat isär en och kanske *vet* mer än vi andra?

  • Medlem
  • 2004-07-17 01:53
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Jag får då intrycket av att det är nåt annat än aluminium med tanke på hur färgen nötts bort och det ser ut som nåt annat under. Tyvärr har jag inte en tillräckligt bra digitalkamera för att kunna visa (SE T610....).
Jag testade dock med en multimeter och det verkar leda ström iaf. Så jag vetetusan. Ljudet när man knackar med nageln skiljer sig iaf ganska markant.

Ingen här som plockat isär en och kanske *vet* mer än vi andra?

Om man känner på kanten precis runt pekplattan så är den väldigt skarp, jag skar hål på en tygbit när jag gjorde rent, kan omöjligen vara plast. Låter annars som plast om man knackar på handstödet.

  • Medlem
  • 2004-07-17 02:16
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Jag får då intrycket av att det är nåt annat än aluminium med tanke på hur färgen nötts bort och det ser ut som nåt annat under. Tyvärr har jag inte en tillräckligt bra digitalkamera för att kunna visa (SE T610....).
Jag testade dock med en multimeter och det verkar leda ström iaf. Så jag vetetusan. Ljudet när man knackar med nageln skiljer sig iaf ganska markant.

Ingen här som plockat isär en och kanske *vet* mer än vi andra?

Vet och vet... om någon kommer med hårda fakta blir det ju ingen diskussion, men jag är helt säker på att det inte är plast. Obehandlad aluminium blir korroderad när den kommer i kontakt med fukt, vilket leder till små svarta prickar. Min gissning är att du har lite fuktiga tassar.

Jag tycker att aluminium åldras ganska snyggt. Ibland kan den bli lite guldbrun också. Förmodligen kommer Powerböckerna bara bli snyggare ju sämre man behandlar dem.

Jag vet inte så mycket om ström, men plast är en taskig ledare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-17 09:54

Hela höljet, utom den smala grå listen runt om, är av aluminium. Jag vet eftersom jag sett PowerBöcker med bucklor i plåten. Plast bucklar sig inte: den spricker. Däremot är det sant att plåten ibland får svarta prickar eller en sorts porer. Vad det beror på vet jag inte säkert, men aluminium är ju ingen ädelmetall.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-07-17 11:39
Ursprungligen av Mondo:

Hela höljet, utom den smala grå listen runt om, är av aluminium. Jag vet eftersom jag sett PowerBöcker med bucklor i plåten. Plast bucklar sig inte: den spricker. Däremot är det sant att plåten ibland får svarta prickar eller en sorts porer. Vad det beror på vet jag inte säkert, men aluminium är ju ingen ädelmetall.

Tror detta stämmer. Aluminium korroderar långsamt i luft, och en skyddande hinna av aluminiomoxid bildas. Det kan vara den du nött bort, och det rena aluminiumet har kommit i dagen.

Men handlovsstöden på min 12" låter otäckt likt plast när man petar på dem med nageln... så jag är inte övertygad. Skulle behöva öppna och titta för att vara säker. Men "musknappen” är väl i aluminium iaf? Den känns sådan, med skarpa kanter och kall innan man använt den.

Ursprungligen av Mondo:

Hela höljet, utom den smala grå listen runt om, är av aluminium. Jag vet eftersom jag sett PowerBöcker med bucklor i plåten. Plast bucklar sig inte: den spricker. Däremot är det sant att plåten ibland får svarta prickar eller en sorts porer. Vad det beror på vet jag inte säkert, men aluminium är ju ingen ädelmetall.

Vad jag förstått så kan det uppstå skador på aluminiumet genom svetten från händer och armar. Saltet "fräter" tyvärr på metallen. Oftast drabbar detta just området nedanför tangentbordet då det är där man vilar undersidan av armen vid skrivning och markörstyrning(!).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-18 13:43
Ursprungligen av Mondo:

Hela höljet, utom den smala grå listen runt om, är av aluminium. Jag vet eftersom jag sett PowerBöcker med bucklor i plåten. Plast bucklar sig inte: den spricker. Däremot är det sant att plåten ibland får svarta prickar eller en sorts porer. Vad det beror på vet jag inte säkert, men aluminium är ju ingen ädelmetall.

Japp, det är aluminium och jag har lyckats få en buckla i plåten nedanför tangentbordet till vänster om styrplattan. Hade det varit plast hade den säkerligen spruckit. Det är lagom kul att ha en buckla i min annars så fina PowerBook..

  • Medlem
  • 2004-07-18 15:24
Ursprungligen av Anton S:

Japp, det är aluminium och jag har lyckats få en buckla i plåten nedanför tangentbordet till vänster om styrplattan. Hade det varit plast hade den säkerligen spruckit. Det är lagom kul att ha en buckla i min annars så fina PowerBook..

Det ger karaktär!

Självklart vill man att datorn ska vara så fin som möjligt, men efter ett tag släpper det där.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-17 11:51

Mondo har rätt. Jag har sett hur Powerbook:arna ser ut på insidan och det är aluminium rakt igenom förutom i skarvlister som är i plast. Dessa har ju också en en ren grå färg. Att aluminiumen kan kännas plastig är nog en effekt av att den är seghärdad, typ flygplans-alu. Den blir då tunn, lätt och seg. Ljudet blir lite av "plock, plock" när man knackar på den.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-17 13:23

Aluminium kan reaktiveras med någon svag syra (ättikssyra?) och sedan oxidera metallen igen. Inget som jag testat på min PB och inget som jag tänker rekommendera även om det fungerar.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-17 23:34

Nu jiddrar ni! Ytan på Powerbook:arna är natureloxerad och alltså helt stabil. Inga oxidlager här inte!
Den är med andra behandlad precis som en mast på en segelbåt. Vad jag kan se på min 27 år gamla mast mår den fortfarande fint trots rejäla blötor från västkustens saltvatten.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-07-18 01:35
Ursprungligen av Schuckert:

Nu jiddrar ni! Ytan på Powerbook:arna är natureloxerad och alltså helt stabil. Inga oxidlager här inte!
Den är med andra behandlad precis som en mast på en segelbåt. Vad jag kan se på min 27 år gamla mast mår den fortfarande fint trots rejäla blötor från västkustens saltvatten.

Frågan är vem det är som jiddrar... ta en titt här till exempel:

http://www.eloxal.se/eloxering.html

Eloxering är alltså vad jag förstår en process för att snabba på bildandet av ett oxidskikt.

Oxidskiktet på aluminium är mycket stabilt, väsensskilt från exempelvis ärg på koppar.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 00:15

Aluminium har ett oxidlager precis som 18/8. Eloxering kan göras med olika färg och olika djup för olika miljöer. Att man sedan använder olika processer för att nå olika oxiddjup är en annan sak. Man kan kalla det för "jidder" om man vill men Bergs på KTH kallar det för materiateknik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 02:20
Ursprungligen av bhagert:

Aluminium har ett oxidlager precis som 18/8. Eloxering kan göras med olika färg och olika djup för olika miljöer. Att man sedan använder olika processer för att nå olika oxiddjup är en annan sak. Man kan kalla det för "jidder" om man vill men Bergs på KTH kallar det för materiateknik.

Å fan! På Chalmers kallas det jidder.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 11:22
Ursprungligen av Mondo:

Å fan! På Chalmers kallas det jidder.

Sorry - språkligt missförstånd!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 11:41

Förlåt missförståndet, men jag uppfattade det som om man talade om att aluminiumen på PowerBook:en var självoxiderad inte eloxerad, typ pressad från blankplåt. Så går det om man inte läser ordentligt

1
Bevaka tråden