Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

darwin och startskiva

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet hur man ädrar startskiva i darwin. Är trött på att stara från os x cd varje gång jag lekt i darwin.

alf

Senast redigerat 2004-07-15 22:58
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-16 00:22

Nu vet jag inte exakt vad du menar, kör du DarwinOS utan Aqua osv på nån separat disk då eller? Annars kommer du ju åt darwin genom terminalen i OS X...

Anyway, det finns iaf ett kommando för byte av systemskiva, nämligen bless:

sudo /usr/sbin/bless -folder '/System/Library/CoreServices' -setOF

Det borde få den att boota till OS X. Om det är en annan disk du bootat från än OSX-disken kan du använda "-device"-flaggan för att få till det. bless-kommandots man-page ger dig mer info om hur kommandot fungerar.

Senast redigerat 2004-07-16 00:42
Ursprungligen av xevve:

Nu vet jag inte exakt vad du menar, kör du DarwinOS utan Aqua osv på nån separat disk då eller? Annars kommer du ju åt darwin genom terminalen i OS X...

Anyway, det finns iaf ett kommando för byte av systemskiva, nämligen bless:

sudo /usr/sbin/bless -folder '/System/Library/CoreServices' -setOF

Det borde få den att boota till OS X. Om det är en annan disk du bootat från än OSX-disken kan du använda "-device"-flaggan för att få till det. bless-kommandots man-page ger dig mer info om hur kommandot fungerar.

Tackar du pekar i rätt riktning. Har bara testat i terminalen än så länge. Fungerar bless i linux också montro.

mvh alf

  • Oregistrerad
  • 2004-07-16 10:37

'bless' är samma för *nix och linux... ...fast växlarna skiljer säkert lite, de brukar ju det...
Men som nämnts - varför starta Darvin när du redan har hela Darvin igång i OS X?

Ursprungligen av Pär:

'bless' är samma för *nix och linux... ...fast växlarna skiljer säkert lite, de brukar ju det...
Men som nämnts - varför starta Darvin när du redan har hela Darvin igång i OS X?

Som jag tror att du har sagt i något inläg "går det så skall det göras", tja för tränga in unix värden och dess tänkande.

ps tack för linux infon

mvh alf

Prova lek runt lite i Terminalen, det är kul och lärorikt!

Annars kan du hålla inne CMD-S när datorn startar så startas Darwin upp utan Aqua. När du tröttnat är det bara att starta om.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Prova lek runt lite i Terminalen, det är kul och lärorikt!

Annars kan du hålla inne CMD-S när datorn startar så startas Darwin upp utan Aqua. När du tröttnat är det bara att starta om.

Ciryon

Tack för kanelbullen+S, terminale tränger jag mer och mer in i.

mvh alf

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-16 14:40

Men vad jag fortfarande inte förstår är vad det är du gör för att hamna i situationen när du måste byta startskiva. har du ett separat darwin på en egen disk då eller? för än en gång, det behöver du inte alls krångla med för att leka med darwin, det räcker att öppna terminalen i OSX så har du precis samma UNIX-möjligheter (om inte mer) som i ett eventuellt separat, strippat darwinsystem. bara ett tips

1
Bevaka tråden