Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

backar du upp?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hör ryktas från olika håll att hårddiskarna skulle ha blivit sämre. Det bekräftas möjligen av att jag hör fler och fler smärtsamma historier från vänner och bekanta som råkar ut för haverier. Alla säger att backup är självklart men väldigt många har inte ordnat med det på ett smidigt sätt.

1. Har hårdingarna blivit sämre?

2. Hur löser du dina backup bekymmer?

3. Är din backuplösning smidig (kör du den så ofta som du borde)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-13 12:58

Har precis fått till en rätt bra automatisk lösning. En extra intern HD sparar ner hela min dokumentmapp i komprimerad form varje natt. Sparar hela tiden 7 kopior bakåt så man kan reparera fel. Det här görs av ett cron-jobb som kör ditto, efter ett tips här på forumet.

Sen synkar jag också min dokumentmapp till Ipoden när jag går från jobbet. Till det kör jag programmet Synk.

Sen är det bara att se till att allt viktigt ligger i dokument-mappen. Oviktigt skräp kan man ha på annan plats.

>1. Har hårdingarna blivit sämre?

Vet ej, men min erfarenhet är att externa hårddiskar gärna totaldör om datorn krashar och hårddisken inte avmonteras på korrekt sätt. Jag har flera vänner som råkat ut för detta, en blev av med ett års musikproduktion.

>2. Hur löser du dina backup bekymmer?

På extern hårddisk, manuellt ca 1 gång per månad. Den externa hårddisken är däremellan urkopplad och förvaras på säker plats (se ovan!)

>3. Är din backuplösning smidig (kör du den så ofta som du borde)?

Jag skulle göra backup oftare om Mac OS X påminde mig genom att krasha oftare

Jag kör back up på mina användarmappar med hjälp av Carbon Copy Cloner då och då, men jag är inte helt nöjd med lösningen, eftersom det blir av att göra det för sällan. Tyvärr kan jag inte köra det schemalagt, eftersom den externa HD jag lägger backupen på låter för illa för att den ska kunna vara igång hela tiden.

Det där med cron och ditto lät intressant. Med det kanske jag skulle kunna köra automatisk back up av åtminstone min dokumentmapp, som ligger på en extra HD, och köra den till skivan som systemet ligger på.

Tillägg: Nyttig tråd det här, nu har jag sett till att skapa en automatisk backup en gång i veckan med hjälp av PsyncX. Det kanske inte är idealiskt att ha backupen på samma skiva som systemet, för det kanske är störst sannolikhet att den kraschar, men nu har jag i alla fall två versioner av mina viktigaste dokument - att båda skivorna skulle krascha samtidigt är ju inte så sannolikt.

Senast redigerat 2004-06-13 13:48

Använder av Retrospect Express 5 som kom med min externa hårddisk.
Backar upp valda mappar till den externa hårddisken så allt innehåll komprimeras till en fil och är lösenordsskyddad.
Finns backup redan scannas befintlig backup och endast nya filer läggs in.
Startas genom dubbelklick på start-fil.

1) Ingen aning.

2) Använder mig av You synchronize (var tidigare ExecutiveSync) som använder sig av databas med "checksum". Har det även för att synkronisera viktiga filer mellan PB:en och Kuben vilket blir som en sorts backup. Backar även upp allt på min windowsmaskin/server i garderoben, ett par gånger i månaden.

3) Funkar fint, den synkar bara det som behöver synkas/göras backup på. Enad nackdelen jag har upptäckt är att det tar lite tid när man synkar stora datamängder, som mitt iTunesbibliotek på 60 GB.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2004-06-15 19:17

Backup med RAID

Hur får man till ett RAID-system? Nivå 1 - där 2 HD:ar speglar varandra hela tiden. I Skivverktyg ser jag att det finns möjlighet att formatera ett RAID-system.

Är det så enkelt att man med ett par vanliga IDE ATA-diskar i datorn kan formatera dem som ett RAID-system nivå 1, eller måste man köpa RAID-kort?

Och i såfall: kan man då välja SATA lika gärna som ATA i en G4?

Eller vore det en bra ide att köra RAID med 2 externa Firewire-diskar på något sätt...?

Ursprungligen av shima:

Hur får man till ett RAID-system? Nivå 1 - där 2 HD:ar speglar varandra hela tiden. I Skivverktyg ser jag att det finns möjlighet att formatera ett RAID-system.

Är det så enkelt att man med ett par vanliga IDE ATA-diskar i datorn kan formatera dem som ett RAID-system nivå 1, eller måste man köpa RAID-kort?

Och i såfall: kan man då välja SATA lika gärna som ATA i en G4?

Eller vore det en bra ide att köra RAID med 2 externa Firewire-diskar på något sätt...?

Jag tog mig frihiten å starta en ny tråd med ditt inlägg för det här vill jag också väldigt gärna ha belyst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-15 20:32

1. Tycks så. Men är lite olika beroende på HDD-märke.

2. Jag har alla mina dokument/källkodsfiler som jag jobbar med på min iDisk (Både lokalt och på Internet). Jag bränner en backup av iDisken var fjärde vecka på söndagar eller vid milestone i projektet (bränner en CD via Disk Utility).

Min nya PB brände jag en DVD-backup på. Kommer även att bränna en DVD vid varje uppdatering också. Jag har en CCC av den också på en extern FW HDD.

3. Lite trixande blir det. Men har varit med om en HDD krasch (C= Amiga) tidigare i mitt liv, vilket inte var kul alls förstås. Jag tycker nog att jag uppdaterar mer ofta än kanske nödvändigt (Då jag syncar till iDisken hela tiden då jag jobbar.). Det svåra är att komma igång och få rutinerna. Så nu går det mest av bara farten.

Senast redigerat 2004-06-15 20:49

Antagligen har jag haft tur men jag har aldrig någonsin personligen drabbats av att en hårddisk har havererat.Trots att jag har kommit i kontakt med och jobbat rätt hårt på ett hundratal datorer (mest macar) Har till och med försökt att haverera en gammal bärbar HD med flit men inte lyckats genom att bl.a. dra in och ut FW anslutningen under gång.
Så backup är inget för mig verkar som om haverier och försvunna data drabbar de som backar upp............

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-06-15 20:47

Sitter precis och har installerat en ny hårddisk i min pb. La den på en tvättkorg som den gled av
Har nu märkt at en hel del fanns uppbackat. men en hel del är förlorat.
På jobbet kör vi raid5 och jobbmapparna kopieras varje natt. Kommer nu att kopiera min hemkatalog till servern med jämna mellanrum! :rolleyes:

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Sitter precis och har installerat en ny hårddisk i min pb. La den på en tvättkorg som den gled av

Osis , har själv för några år sedan tappat en gammal iBook ned för en lång halvbrant trappa utan större skador än några repor , efter den incidenten har jag dock varit extra försiktig med hur jag hanterar bärbara.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 23:12

Kör automatisk backup med "Backup 2.0.2" till iDisk. Varje dag på lunchrasten. Smidigt. Har inte kommit mig för att backa upp mitt musikbiblotek till DVD ännu, men det borde jag såklart göra. Har iofs en kopia av det på iPoden, men det är för mig litet oklart om det går att återfå något från iPoden om datorns HD skulle krasha...

1. Har hårdingarna blivit sämre?

Kan inte bedöma detta. Antagligen bättre i genomsnitt efter att IBM slutat med sin 75GXP serie. 180GXP är dock utmärkta.

2. Hur löser du dina backup bekymmer?

Externa hårddiskar och DVD.

3. Är din backuplösning smidig (kör du den så ofta som du borde)?

Nej, nej. Men det beror mest på att jag satt så lite tid på att se till att det går smidigt.

1. Har hårdingarna blivit sämre?
Ingen aning. Jag har aldrig haft HD-haveri.

2. Hur löser du dina backup bekymmer?
Säkerhetskopierar bara det som är oersättligt, dvs. de dokument, foton osv. jag själv skapat. Drar över dokumentmappen till iPoden några gånger i månaden. Adressboken samt kalendern synkroniseras automatiskt med iPoden.

3. Är din backuplösning smidig (kör du den så ofta som du borde)?[/QUOTE]
Inte det minsta smidigt. Men det fungerar.

/M

Backup med gin&tonic

Varje fredag avslutar jag arbetsveckan med att köra igång retrospekt och medan den går så tar jag mig en gin&tonic innan jag cyklar hem (trafiksäkert!) Har det varit en arbetssam vecka är det mycket som ska backupas och hinner jag belönas med två!
Det gäller att förena nytta med nöje!
/Macwitty

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-07-16 08:27

"Backar du upp?" - låter som man ska parkera bilen

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-16 08:31

FireWire fuldisk och 'ditto' med shellscript på alla servrar. Billigt och bra(?).

  • Oregistrerad
  • 2004-07-16 11:17

1. Har hårdingarna blivit sämre?

Jag har än så länge inte haft några HD problem på många år. I mitt fall är svaret nej!

2. Hur löser du dina backup bekymmer?

Projekt backar jag separat till DVD och CD.
Hemma mappen är det värre med. DVD-RW någon gång i månaden.

3. Är din backuplösning smidig (kör du den så ofta som du borde)?

Inte min hemma mapp som är hopplöst eftersatt.

1
Bevaka tråden