Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Doom 3

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-07-11 21:16

Då var det dags för premiären. 3 augusti släpps pc-versionen. Undrar när Mac-versionen kommer.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-11 21:36

Xbox versionen då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-11 22:12

Har för mig att de sa att de ville få samma datum för Mac- och PC-verisionen, de har juh trots allt utvecklat dem paralellt, men fördröjningar kan juh uppstå mot båda plattformarna.

Xbox-verisionen kommer senare i höst.

hmm, är det inte bara ett rykte än så länge? Hörde även ett tag att xbox versionen skulle släppas före pc versionen, något som jag hadde svårt att svälja..

Hursomhelst, någon som har några länkar till "officiella ord" kring en mac version? och vem som eventuellt kommer sköta portningen? xbox versionen sköts ju (konstigt nog) inte av ID själva utan ett annat ställe som jag inte kommer på namnet på just nu..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-12 06:23

Doom 3

Vet ej exakt var, men det borde finnas på någon av dessa:
http://www.planetdoom.com/
http://www.newdoom.com/

Nu är det guld för PC. 5 augusti skall det finnas i hyllorna i USA, 13e eller så i Sverige. Ang OSX:

"More remains to be done for the OSX version of DOOM 3 and that will take some time. We won't release the OSX version until it's just as polished as the PC version. The date for OSX DOOM 3 remains "when it's done", but I can confirm that it's definitely coming."

Länk: http://www.shacknews.com/finger/[email protected]

Så hur är det med X-box versionen? Hittar ingen info. Jag har hört att det skulle vara skillnader mellan PC och X-box, men vad? Vill veta allt innan jag bestämmer mig för vilken jag skall köpa (OS X versionen är nog kört för mig på en PB 12", tur att man har både PC och X-box med)

EDIT: Verkar som att X-box versionen kommer mycket senare, kanske inte ens 2004.

Ser fram emot osx versionen!

Ang. pc/mac vs. xbox skillnader så har jag för att det endast var i xbox versionen som det fanns en co-op mode (eller om det var tvärtom), annars var skillnaderna inte de helt stora..

För fanatikerna så har Union Aerospace Corporation en nerräknare numera

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-15 14:13

Inte bara co-op, utan även deathmatch via Xbox live. Dock är det inte inriktat på multiplayer, så det kommer bara 4st MP-banor om jag minns rätt.

Det suger att det inte kommer någon co-op för pc/mac-versionen :/
Får hoppas att någon modmakare fixar det istället....

Doom = Single Player

Håll ut för Quake 4 som kommer "alldeles snart" som dom säger... Det finns däremot inga bilder att beskåda än då skaparna menar att "det är för snyggt för att visas än"... typ

Ursprungligen av bobbanbobbelito:

Doom = Single Player

Håll ut för Quake 4 som kommer "alldeles snart" som dom säger... Det finns däremot inga bilder att beskåda än då skaparna menar att "det är för snyggt för att visas än"... typ

Varför skulle Doom vara synonymt med single player? Doom 1, Doom 2, Ultimate Doom och Final Doom osv hade alla cooperative i nätverk.

Senast redigerat 2004-07-18 11:38

tror det är så dom valt att lägga upp det... trånga korridorer och svettiga nerver i doom, stora online battaljer i quake 4.

Däremot så kommer det väl till viss del att vara multiplayer i doom 3, men vad jag fattat det som så kommer den inte vara lika "komplett" (mycke möjligt att jag har fel också)

Doom 1 och Doom 2 hade ju dock bara 4 pers cooperative (iofs hade ju spelet bara 4 pers multiplayer annars ändå). Xbox-versionen får ju 4pers cooperative, irriterande att dom inte har det på pc/mac-versionen >_<

Men alla har väl redan en xbox?
Jag har det och kommer att slita på mina nerver med detta redan kultförklarade spel

Xbox? Fy för den lede
Xbox-versionen lär dessutom inte vara i närheten av lika snygg som pc/mac-versionen.

Ursprungligen av Dave Lister:

Xbox? Fy för den lede
Xbox-versionen lär dessutom inte vara i närheten av lika snygg som pc/mac-versionen.

beror väl på vilkenhårdvara man har

personligt tycker jag nog att det skulle vara mer läskigt att lira det i vardagsrummet framför tvn än framför dattaburken.. men fps spel på konsoller är ju inget vidare

fps på konsoller suger rent utav
Tror nog man får mer skrämmande upplevelse om man sitter framför en datorskärm som oftast står max en meter bort än att sitta framför en tv som står flera meter bort
Sen har man ju som liiiite bättre kontroll i fps på en dator med tbord och flerknappsmus.
En fin jämförelse är ju tex sista delen av sista banan i Halo när man kör Warthog typ 2km eller nåt sånt, på Xbox har man jävigt tur om man har mer än 30 sek kvar när man kommer fram till slutet där man blir tvungen att kliva ur
På pc/mac så har man för det mesta minst 1min och ibland även 2min kvar när man kommer fram
(jag körde senast igenom det på mac idag och på pc körde jag igenom det för några månader sedan)
Jaja, fast nu var ju detta om Doom 3 så Har nog än aldrig stött på ett fps på konsoll som är lika spelbart som fps på dator (dvs hur lätt man kan sikta och styra osv). Tvivlar på att Doom 3 lär bli något undantag till det

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 23:31
Ursprungligen av Dave Lister:

fps på konsoller suger rent utav
På pc/mac så har man för det mesta minst 1min och ibland även 2min kvar när man kommer fram
(jag körde senast igenom det på mac idag och på pc körde jag igenom det för några månader sedan)

Då är väl du rent utav helt värdelös på att hantera kontrollen!
Har inga problem med att ha gott om tid på mig att ta mig dit, så det så!

Hmm, hur kommer det sig då att båda två polarna som jag kört igenom Halo cooperativt på xbox i filmsalen i skolan (den ena på heroic, den andra på legendary) också aldrig kommer fram med mer än 30 sek till godo?
Kontrollen är inte nog precis med handkontroll jämfört med tbord/mus och därmed bastu
Det går aldrig ha lika precis kontroll över ett fps med handkontroll, oavsett vad någon säger, speltillverkarna försöker bara komma runt det mer eller mindre med autoaiming osv (med varierande funktionsgrad, Halo på xbox är väl någorlunda det bästa som kan fås på en konsoll utan att koppla in tbord/mus och spela som i tex Half-Life på ps2.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-22 18:01
Ursprungligen av Dave Lister:

Hmm, hur kommer det sig då att båda två polarna som jag kört igenom Halo cooperativt på xbox i filmsalen i skolan (den ena på heroic, den andra på legendary) också aldrig kommer fram med mer än 30 sek till godo?

Kanske för att man har en minut mindre att röra sig med på Legendary (5 min istället för 6)?

Förutom det faktum att FPS på Xbox går hur bra som helst om utvecklarna ansträngt sig för att få kontrollen att fungera (som i fallet Halo), kan det nog vara värt att överväga DOOM 3 till PC/Mac förutsatt att man har en dator som klarar det eftersom Xbox-versionen har klart lägre upplösning och faktiskt inte är så dj-a imponerande grafiskt jämfört med t.ex. Chronicles of Riddick eller Halo 2 (en annan bra anledning att äga en Xbox, f.ö.).

jag föreslår vi håller oss till topic nu; Doom 3, för macen.

Nja, har kört det på Legendary på både dator och xbox, hade mycket mer tid kvar på dator
Egentligen borde vi starta en Halo-tråd istället för att snacka om det i Doom 3-tråden

Det är inget att fel att prata om Xboxversionen (eller någon annan plattforms version) av någon programvara som jämförelse eller relation till det vi pratar om på 99mac - Mac (alltså Macversionen). Men håll er borta från att bara snacka om andra plattformar, för det finns det andra forum.

Varför är Xbox versionen av Doom olik jämtemot PC-versionen? Någon som vet det? Låter trist som faen att dom inte har cooperative i singel player på PC verisonen

  • Oregistrerad
  • 2004-07-23 11:43

Niklas: det är Vicarious Visions som gör Xbox-versionen åt id Software. Antagligen deras beslut att lägga till coop via Live. Förmodligen för att det a) hur som helst kommer att finnas ett coop-läge och b) spelet möter rätt fläskig konkurrens i form av Halo 2 och lär behöva alla USP:ar det kan få.

Vad gäller övriga skillnader (upplösning, texturkvalitet m.m) har de mest troligt med det faktum att Xbox trots allt har en 733 Mhz processor och ett halvtaskigt GeForce att göra.

Dave Lister: Så spelet är enklare på Mac? Det understryker ju bara det jag hela tiden trott - att det är på Xbox man ska spela det. Framför allt är det Halo 2 som ska spelas på Xbox. Den nionde november, närmare bestämt...

Ursprungligen av Thomas Weigle:

...Vad gäller övriga skillnader (upplösning, texturkvalitet m.m) har de mest troligt med det faktum att Xbox trots allt har en 733 Mhz processor och ett halvtaskigt GeForce att göra.

Intressant är då att Halo går 100 gånger bättre på Xbox än vad det gör på en PowerBook G4 15" 1,5 GHz med 64 MB VRAM ATI Radeon 9700 (mobility iofs...) och 512 MB internminne, trots att man kör 640 x 480 på Macen.

Den värsta speltypen att lira på konsol måste ändå vara "real time strategy" typ Warcraft III och liknande spel. Man måste ju ha mus till dessa.

Har för mig att Starcraft finns som TV-spel, fast det är rätt annorlunda än datorversionerna.

Ursprungligen av star-affinity:

Intressant är då att Halo går 100 gånger bättre på Xbox än vad det gör på en PowerBook G4 15" 1,5 GHz med 64 MB VRAM ATI Radeon 9700 (mobility iofs...) och 512 MB internminne, trots att man kör 640 x 480 på Macen.

Dock är ju pc-versionen totalt sämst optimerad jämfört med xbox-versionen och därmed är även mac-versionen också rätt kast optimerad eftersom den baseras på pc-versionen....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-24 11:40
Ursprungligen av Dave Lister:

Dock är ju pc-versionen totalt sämst optimerad jämfört med xbox-versionen och därmed är även mac-versionen också rätt kast optimerad eftersom den baseras på pc-versionen....

DVS att de inte är optimerade för fem öre, utan bara portade.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-25 11:32
Ursprungligen av star-affinity:

Intressant är då att Halo går 100 gånger bättre på Xbox än vad det gör på en PowerBook G4 15" 1,5 GHz med 64 MB VRAM ATI Radeon 9700 (mobility iofs...) och 512 MB internminne, trots att man kör 640 x 480 på Macen.

Man ska inte glömma att alla komponenter i Xboxen är optimerade och uteslutande används för spel. Sedan är Halo optimerat för Xbox och sedermera portat till PC/Mac. Med DOOM III är det ju tvärtom. Alla som har Xbox bör f.ö. titta närmare på Chronicles of Riddick som släpps nu i augusti och som lär vara lika snyggt som DOOM III... När sådana spel dyker upp undrar man onekligen varför man spenderar X tusen kronor på att ha en värstingdator som ska kunna köra de senaste spelen i högsta upplösning.

Bevaka tråden