Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera från Blåvit till eMac?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skärmen till min Blåvita G3a sa tack och hej för 3 veckor sedan. Så jag införskaffade en eMac istället för att köpa en ny skärm, och nu vill jag gärna för över innehället från G3:an till eMacen.

Hur gör man?

Ladda ner Carbon Copy Cloner och klona G3:ans hårddiskinnehåll till eMacen. Om du inte har några gnälliga kopieringsskyddade program (Sibelius t.ex.) funkar det smärtfritt och snabbt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-15 20:16

Har den firewire?
Koppla en firewire kabel emellan och prova starta den med tangenten T intryggt, då startar den som en extern firewire hårddisk (kanske, alla macar verkar inte stödja detta, min gamla powermac g3 b/w gör inte det till exempel).

kör sedan carbon copy cloner om du vill att den skall bli exakt som g3an, flytta annars de viktiga filerna förhand i finder.

Ursprungligen av hugg:

Har den firewire?
Koppla en firewire kabel emellan och prova starta den med tangenten T intryggt, då startar den som en extern firewire hårddisk.

Funkar inte . . . . .shit. Om man koppalr ihop de med ethernet kabel istället . . . .!?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-16 17:24
Ursprungligen av Dick Different:

Funkar inte . . . . .shit. Om man koppalr ihop de med ethernet kabel istället . . . .!?

Ja, gör det och kolla om den dyker upp i nätverket. Annars får du koppla in en extern vga monitor som pär föreslog, så du kan slå på fildelning.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-15 20:28

Eller lägg ut några spänn på en enxtern HD-låda för 3.5" och ryck ur disken ur G3:an (en skitsak) och pilla in den i externa låddan (lite pilligare).

För problemet är ju att få kontakt med G3:an om den är stängd på alla portar - är fildelning påslagen så är det ju bara att "surfa in"…
Fast låna någon sur VGA-skärm och pluppa dit i värsta fall (kostar ju hälften av vad en extern HD-lådda gör), du skall ju bara ha den til latt starta upp på så du kan öppna fildelning etc. på rubbet….

1
Bevaka tråden