Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac besöker MacWorld Expo i Boston

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac befinner sig på MacWorld Expo i Boston - här är det bara tre timmar kvar till mässan stänger på dess tredje dag. Som vi tidigare förutspått är mässan mindre än någonsin pga Apples bråk med IDG som innebär att Apple inte ens har en monter.

MacWorld Expo ligger i helt nya Boston Covention & Exhibition Center och är faktiskt första mässan som någonsin anordnats här. Det innebar tyvärr att vi fick parkera vår bil i ett mindre attraktivt område utan bevakning och gå en kilometer i regnet eftersom alla parkeringsplatser på mässområdet är reseverade för utställare.

Vi betalar $35 per person för att komma in på mässan - totalt strax över femhundra kronor - och upptäcker snabbt varför mässpersonalen varit så duktiga på att täcka för alla fönster i entrén: mässan är pytteliten. Vi har tidigare berättat att AppleExpo i Paris egentligen är för liten för att kännas rolig men det här tar priset. MacWorld Expo fyller 20% av en mässhall (av totalt fyra såvitt vi kan se)

Efter att ha vandrat runt i fem minuter så är vi klara med bildreportaget eftersom det knappt finns några montrar att titta på. Enda stora företagen med monter är HP, Wacom och Quark. Spymac finns här med mässans snyggaste monter där dom säljer snygga tillbehör med Spymac logo samt abbonemang till deras .mac-liknande tjänster.

Inga nya produkter finns för visning på mässan - inte ens dom nya Applebildskärmarna som lanserades på WWDC nyligen.

Vi träffar MUG-medlemmar ifrån dom närmaste staterna och diskuterar Apples förhållande till MUG:ar och upptäcker att deras situation är ungefär som den vi upplever i Sverige. Vi får lite nya kontaktpersoner och ska försöka tala med Apples representant som finns här för att hålla en presentation om en timme tillsammans med David Pogue (fd krönikör i MacWorld).

Beslutet att flytta MacWorld Expo till Boston ifrån New York gjorde att de stora utställarna hoppade av och jag kan faktiskt förstå dem - den här stan är inte mycket att hänga i julgranen enligt oss. Vi får ett tips om att en stor DigitalVideo-konferens pågår just nu i Jakob Javits center i New York och att Apple minsann har rejäl närvaro där istället.

Tyvärr har vi inte tillgång till en CompactFlash adapter just nu så bilderna stannar i kameran i några timmar till - vi lovar att lägga upp bilder senare ikväll svensk tid så att ni får se spektaklet här i Boston.

/Martin & Mats på plats i Boston

Se hela bildreportaget - glöm inte att kommentera i forumet

Senast redigerat 2004-07-14 23:57

Jättetråkigt att MacWorld-mässan slutade så här (på östkusten dvs). Går SF-mässan samma öde inom snar framtid?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-15 02:02
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Jättetråkigt att MacWorld-mässan slutade så här (på östkusten dvs). Går SF-mässan samma öde inom snar framtid?

Ja, det är tragiskt att det blev så här. Steves baksida (antar jag) och säkert även prestige och eget businesstänkande mm från IDG, skulle sabba juliexpot. Hade biljetter klara men skippade att åka igår morse.
Boston 1997, sista året innan NY minns man av andra skäl. PowerComputing dominerade med sina nya burkar och det var där alla hängde och dreglade medan det ekade i Apples monter. Då körde de med två hallar med buss emellan.
Men SF borde inte påverkas av detta. Det skulle vara ifall det blir munhuggning och trams igen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-15 09:11

Bedrövligt dåligt mässa, verkar det som. Hutlösa inträdespriser dessutom. Men frågan är om det inte var så att nästan alla hade fribiljetter? Så brukar det ju vara på alla mässor, att man kan få fribiljetter genom att förhandsregistrera sig, eller att man får biljetter i någon tidning (MacWorld, förslagsvis). Men jag tycker att det är konstigt att IDG inte insåg vilken flopp det skulle bli och körde med helt fri entré för att få in lite mer folk iaf.

Sen fattar jag inte hur en så pass nybyggd mässlokal inte kan ha besökarparkeringar nära till hands, speciellt inte i ett billand som USA.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Går SF-mässan samma öde inom snar framtid?

Jag tror inte det eftersom SF är på på hemmaplan för Apple. Jag tror/hoppas att detta enbart berör Boston-mässan på grund av det bakomliggande tjafset om mässans placering. Dessutom har jag planerat att åka till SF i januari för att gå på MWE där, så den MÅSTE blir stor och bra...;)

  • Oregistrerad
  • 2004-07-15 13:26
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Jättetråkigt att MacWorld-mässan slutade så här (på östkusten dvs). Går SF-mässan samma öde inom snar framtid?

Nja, man kan väl köra i New York igen då nästa år. Så länge som det finns företag som vill ställa ut, och kunder som vill komma så brukar det ju gå att hitta entreprenörer i USA som vill tjäna pengar på att ordna en mässa.

Trettiofem dollares per person för en sådan besvikelse är ju RÅN!!!
Varken besökare eller utställare kan väl gynnas av en sådan prissättning?

Tråkigt att dom inte kan hålla sams. Man undrar ju om IDG har lust att errangera en applemässa överhuvud taget framöver när apple bråkar. Jag menar, macmarknaden är ju inte världens största om ni förstår vad jag menar.

Hoppas ni har det bra i staterna annars björnbröder!

/K

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 21:53
Ursprungligen av Kristofer G:

Tråkigt att dom inte kan hålla sams. Man undrar ju om IDG har lust att errangera en applemässa överhuvud taget framöver när apple bråkar. Jag menar, macmarknaden är ju inte världens största om ni förstår vad jag menar.

Hoppas ni har det bra i staterna annars björnbröder!

/K

I värsta fall så får Apple göra sin egen mässa

Det har dom väl redan? Minns inte namnet, men det är ju knappast fel med fler.

/K

Bilder finns nu upplagda - håll till godo

http://media.99mac.se/bildreportage/macworldexpo_boston_2004/index.htm

Ps. Träffade David Pogue nyss på ett seminarium för MUG-ansvariga - han var jättetrevlig och rolig. Bilder kommer vid tillfälle - måste hoppa in i bilen igen.

Mindre mässa får man ju leta efter. 99mac expo var ju nästan större på den tiden då det begav sig.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Mindre mässa får man ju leta efter. 99mac expo var ju nästan större på den tiden då det begav sig.

/M

Haha, sant.

1
Bevaka tråden