Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få tillbaka raderade filer!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har frågat X antal gånger på apples forum om hur man ska få tillbaka sina "av misstag" raderade filer. Fick några svar och det var TechTool Pro 4. Har testat och använt det nu, men finner inga funktioner för att få tillbaka mina filer.

Det finns en sektion i programmet som heter "file recovery". Och den söker igenom HD:n och letar igenom alla sektioner. Men hur ska jag kunna hitta filerna? Med den hjälp jag har fått så säger de att de deletade filerna ska finnas där de var innan de togs bort. OBS! så länge sektorerna blivit över skrivna. Men de har de ej och de funkar ändå inte.

Någon som kan hjälpa mig och som kanske varit i samma knipa.
Tack på förhand

[CENTER]Please![/CENTER]

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 09:21

Hej,

Först: Inte en susning
Men: Det finns ju data recovery och det skall väl hitta filer som finns på disken men inte finns med i skivans katalog. Tyvärr verkar det - utifrån den lilla info jag hittar på nätet, du har ju hela PDF:en så du kan nog hitta mer - som om man måste ha TechTools installerat innan så att det ha kopior på "volume directories" för at tdet skall funka optimalt... Kolla upp om det är så illa - för då är TechTools inte rätt verktyg för just det du vill. Men måhända kan TechTools, som Norton en gång i tiden kunde, hitta filer ändå... Hittade du filer som inte funkade (vad sa det då?) eller fick du inte "data recovery" att funka?

Ursprungligen av Pär:

Hej,

Först: Inte en susning
Men: Det finns ju data recovery och det skall väl hitta filer som finns på disken men inte finns med i skivans katalog. Tyvärr verkar det - utifrån den lilla info jag hittar på nätet, du har ju hela PDF:en så du kan nog hitta mer - som om man måste ha TechTools installerat innan så att det ha kopior på "volume directories" för at tdet skall funka optimalt... Kolla upp om det är så illa - för då är TechTools inte rätt verktyg för just det du vill. Men måhända kan TechTools, som Norton en gång i tiden kunde, hitta filer ändå... Hittade du filer som inte funkade (vad sa det då?) eller fick du inte "data recovery" att funka?

Hej!
Fan alltså!...ok, för det verkar så i Tech Tools manual att de måste va instalerat innan, lika efterklok är Data recovery =/, men om det har funnits ett program som KUNDE (norton). Så borde det finnas även idag!...grrr. Fan börjar bli desperat. Å de måste ju gå att göra om en sån där pekfil (volume directorys).

Ingen annan som vet en lösning på detta klockrena misstag?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 10:21

Det är om någon unixmänniska kan tota till ett kommando som läser rådata från ett visst område (det går få fram vilka sektorer det är på väl?) och skriver det till en ny fil (som då blir en "riktig fil").
Fast sedan kommer ju alla problem med att få den filen läsbar som du vill...

Fast jag kan det inte

Ursprungligen av Pär:

Det är om någon unixmänniska kan tota till ett kommando som läser rådata från ett visst område (det går få fram vilka sektorer det är på väl?) och skriver det till en ny fil (som då blir en "riktig fil").
Fast sedan kommer ju alla problem med att få den filen läsbar som du vill...

Fast jag kan det inte

mmmm.....aja vafan. Kanske lika bra att ge upp. Fick det ganska rejält bekräftat HÄR . Om du kollar på comments av han som gör data recycler. Men om man kunde lixom markera sektorer som en tidslinje och sedan välja att exponera dem så kanske man får fram nånting iaf...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-14 11:38

Två mycket bra program att leta efter raderat filerna (viktiga är att de inte är överskrivna).
Norton Unerase
Datarescue
http://www.macupdate.com/info.php/id/10259

Båda är mina favoriter

Ursprungligen av REP:

Två mycket bra program att leta efter raderat filerna (viktiga är att de inte är överskrivna).
Norton Unerase
Datarescue
http://www.macupdate.com/info.php/id/10259

Båda är mina favoriter

Ok...är du säker på att de funkar EFTER en olycka skett. För de andra fungerar bara om du redan har de instalerat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-14 15:35

Med Data Recykler måste det har redan installerat programmet för att kunna "backa i tiden".
Men Unerase och Data Rescue kan leta upp delete file efter hand, men det är viktigt att de inte är överskrivna. Så fort man har råkat raderat bort en fil, ska man söka fort som möjligt. Eftersom system och annat fil kan skriva över den fil du vill tag i.

Ursprungligen av REP:

Med Data Recykler måste det har redan installerat programmet för att kunna "backa i tiden".
Men Unerase och Data Rescue kan leta upp delete file efter hand, men det är viktigt att de inte är överskrivna. Så fort man har råkat raderat bort en fil, ska man söka fort som möjligt. Eftersom system och annat fil kan skriva över den fil du vill tag i.

Ok!, var för jag tag på dessa?

Min erfarenhet är att IBAS inte klarar att återskapa slängda filer från os X
hade det vart WINDOWS hade det gått galant.

Har haft maskiner där och provat själva att återskapa vid ettpar tilfällen.

Tror inte att du kan få tillbaka filerna även fast din plånbok är stor.

Ursprungligen av Jonas Vikander:

Min erfarenhet är att IBAS inte klarar att återskapa slängda filer från os X
hade det vart WINDOWS hade det gått galant.

Har haft maskiner där och provat själva att återskapa vid ettpar tilfällen.

Tror inte att du kan få tillbaka filerna även fast din plånbok är stor.

Ok det är den garanterat inte. Men varför ska det vara så J*vla svårt i OSX, kommer det aldrig att funka eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 21:54

Normalt är UNIX-filer borta när dom är borta…
Iofs så går det ju läsa vart som helst på en hårddisk, och det går väl i princip söka igenom en hel hårddisk efter en viss bytekombination (eller text), så så sett går det…
[Någon unixgeek skulle säkert kunna ge ett snyggt kommando med grep (brukar ju alltid vara det ) någon söktext kanske en viss diskyta innan och efter och pipe:a iväg det någonstans… geekigt som fasiken, och antagligen är resultatet till föga glädje om det inte är ren ASCII text man skall rädda…]
Om man kollar på 'man rm' så finns det en hänvisning till kommandot undelete - men något mer spår efter ett sådant kommando vare sig i eller utanför OS X har inte jag kunnat finna…

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-14 22:57
Ursprungligen av Pär:

Normalt är UNIX-filer borta när dom är borta…

Inte säkert är det så.
Hos Panther finns det ju att välja två olika papperskorgstömning
Väljer man Säkert Pappersk... då är det fullständigt raderat som inte går att återskapa.
Men väljer man vanliga tömning, så finns det kvar på hårddisken

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-07-18 13:36

Ursäkta att jag inte tillför något till ämnet, men - ligger inte den här tråden totalt felplacerad?

Ursprungligen av nillon:

Ursäkta att jag inte tillför något till ämnet, men - ligger inte den här tråden totalt felplacerad?

Kanske den gör. Men tyckte att alla Genrer var suddiga. Feedback lät logiskt. Feel free to move it

Jaaaaa!!!!!! Data Rescue lyckades få tillbaka filerna! Wohooo!! Trodde hoppet hade svikit mig :P. Nu vet jag vilket program man ska satsa på när olyckan är framme...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-08-14 22:09

Winner of: Malplaced thread of the month!

1
Bevaka tråden