Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd beg. PB

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-07-08 11:17

Jag svarade på en säljesannons (PB 1GHz/512/60/SD/Airport/15") och ifrågasatte priset (20.000:-). Fick följande svar:

"Hej, Jag köpte datorn för 30 000kr, ca 1år sedan. Har använt den sammanlagt 1vecka på det året. Disken är på 4200varv och sen har jag 768mb i ramminne. Grafikkortet vet jag ej men när jag köpte den ville jag ha det bästa eftersom jag jobbar profissionellt med film. "

Jag ställer mig mycket tveksam till priset då jag har sett 17":are med 1,33 GHz för 23.000:- på blocket.
Vad skulle ett reko pris för denna maskin vara?

Det faktum att garantin är slut drar ner priset rejält. Skulle det vara så att den fortfarande inte gått ut kan du ju köpa AppleCare till. Men det kostar sina fina pengar, så nog måste man dra av en del. Är den dessutom köpt för ett år sedan är det ju görra generationens PowerBook, dvs Titanium. Således ingen BlueTooth.
AppleCare kostar 3774 inkl. moms Och kan du få in de i budgeten (kanske genom prutning på datorn, så är det ju en stor trygghet vid denna typ av köp. Men det beror som sagt på när exakt datorn är köpt.

Nog för att mängden användning spelar roll, men när någon säger att de använt en dator en vecka på ett år låter det väldigt mycket som ljug tycker jag. Då hade de sålt den mycket tidigare. Han jobbar ju professionellt med film.....

Jag kan dock inte bestämma mig för om du ska avstå, eller köpa för nånstans under 20kkr. Om AppleCare inte kan köpas är 20kkr inte ett bra pris iaf, om du frågar mig.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-07-09 11:56

Jag tror du kan hitta något bättre för 20K. Du skulle ju kunna köpa en ny PB för nån tusenlapp mer.
Att andrahandsvärdet på macar är högt är ju trevligt men det känns som om många försöker ta ut hutlösa priser för sina.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-07-09 12:16
Ursprungligen av Hallon:

Vad skulle ett reko pris för denna maskin vara?

Jag skulle säga runt 15' är rimligt. Man kan hitta förra generationens PB med samma prestanda men 12" för 13'. En begangnad utan garanti... mja max 15'.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-09 12:27
  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 12:47

Det är ju inte så stor idé att "ifrågasätta" priserna hos de som säljer. Vill man köpa så lägger man ett bud & ser vad som händer. Här på forumet tror ju många att köparen sätter priset, vilket man i.o.f.sig kan försöka med. Jag menar: om du kan köpa en ny P-Book för nästan samma pris finns det ju ingen anledning att slösa energi på den begagnade...2 öre...

Då är ju detta en bättre deal: http://www...........nu/view.php?id=14872

Hur mycket du är villig att betala vet du bara själv...

(ja just ja, m a c t o r g e t går ju inte att skriva.)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-07-09 20:52
Ursprungligen av DaPhox:

Det är ju inte så stor idé att "ifrågasätta" priserna hos de som säljer. Vill man köpa så lägger man ett bud & ser vad som händer. Här på forumet tror ju många att köparen sätter priset, vilket man i.o.f.sig kan försöka med. Jag menar: om du kan köpa en ny P-Book för nästan samma pris finns det ju ingen anledning att slösa energi på den begagnade...2 öre...

Då är ju detta en bättre deal: http://www...........nu/view.php?id=14872

Hur mycket du är villig att betala vet du bara själv...

(ja just ja, m a c t o r g e t går ju inte att skriva.)

"Ifrågasatte priset" var kanske fel ord. Jag undrade mer om det fanns något speciellt under huven i.o.m. det höga priset.

Självklart är det jag som får säga ett pris och sedan se om hon går med på det. Det var därför jag startade den här tråden - så jag kunde få en bättre uppfattning om vad den kan vara värd.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 21:01

OK. Kanske en CPU i platina;). I vissa fall verkar det ju nästan som säljarna själva inte ens vet vad deras datorer är värda? Kort & gott är 2a-handspriset väldigt högt på de bärbara. De blir ju sålda trots ett par/några tusen under senaste modell.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-07-11 21:23
Ursprungligen av DaPhox:

OK. Kanske en CPU i platina;). I vissa fall verkar det ju nästan som säljarna själva inte ens vet vad deras datorer är värda? Kort & gott är 2a-handspriset väldigt högt på de bärbara. De blir ju sålda trots ett par/några tusen under senaste modell.

Ja, hon svarar inte längre så jag skippar detta köp. Dock har jag en annan på G. En PB 15" 1,5 GHz för 17.000:- med nästan 3 år garanti kvar. Det måste ju iaf. vara ett bra pris?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-12 08:23
Ursprungligen av Hallon:

Ja, hon svarar inte längre så jag skippar detta köp. Dock har jag en annan på G. En PB 15" 1,5 GHz för 17.000:- med nästan 3 år garanti kvar. Det måste ju iaf. vara ett bra pris?

Det låter som ett mycket bra pris. Den kostar från straxt under 26.000 och det är bara ett par månader sen den den introducerades.

Ursprungligen av Hallon:

Ja, hon svarar inte längre så jag skippar detta köp. Dock har jag en annan på G. En PB 15" 1,5 GHz för 17.000:- med nästan 3 år garanti kvar. Det måste ju iaf. vara ett bra pris?

Blev det nån affär?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-07-14 13:16
Ursprungligen av Stiffmeistern:

Blev det nån affär?

Ne.. även denne svarar inte. Va väll nån annan som fick den..

  • Oregistrerad
  • 2004-07-12 02:36

Länktest...

Micktärgät.

edit: sepåf*n, det gick inte... nåväl, det är ju den bästa annonssajten för beggade macar jag sett... rätt el fel?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 13:39

Jo, jag glömde säga; man får inte tveka heller. De går som smör ;).

1
Bevaka tråden