Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sända radio med MAC

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 21:11

HAr en g4 macos X (1.3) som står som server.
Tänkte att jag nu även kunde ha webb radio...
Någon som vet program + plugin eller något ?
Något enkelt asså.

//calle

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 21:15

< http://developer.apple.com/darwin/projects/streaming/ >

Kollar du med STIM så kostar det 1000:- i månaden… (hoppas de har ändrat…)

sök på icecast så har du ett annat opensource-alternativ till apples streaming server.. Båda funkar nog bra, så testa o välj

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 21:21

kollar Icecast nu. tack för snabba svar

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 21:26

ice cast krävde ju något program för o sända, och det kostade pengar

Quicktime broadcaster finns det väl något som heter?

Ursprungligen av David Molarin:

Quicktime broadcaster finns det väl något som heter?

Fungerar tyvärr bara med en klient.

/K

Tillagt: Blev lite osäker nu. Folk har sagt det till mig, men jag hittar inget om det på apples sidor om broadcaster. Någon som vet mer?

Senast redigerat 2004-07-13 21:59
  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 22:02
Ursprungligen av Kristofer G:

Fungerar tyvärr bara med en klient.

/K

Tillagt: Blev lite osäker nu. Folk har sagt det till mig, men jag hittar inget om det på apples sidor om broadcaster. Någon som vet mer?

Spelar det någon roll - för jag antar att med "en klient" menar dom att alla klienter får samma ström (perfa för Radio)
Men det jag länkade ovan funkar både unicast och multicast… plus massa annat jox…

Ursprungligen av Pär:

Spelar det någon roll - för jag antar att med "en klient" menar dom att alla klienter får samma ström (perfa för Radio)
Men det jag länkade ovan funkar både unicast och multicast… plus massa annat jox…

Ahaa. Okidoke

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 21:48

joo men jag fattar inte hur man väljer med ia till quicktime

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 22:03
Ursprungligen av call3:

joo men jag fattar inte hur man väljer med ia till quicktime

"ia"???
(säger pär och känner sig fånig…)

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 22:15

"ia!" Min stavning blir tydligen dålig på kvällen. Ber om ursäkt.
Det ska iallafall stå "MEDIA" om du kanske fattar bättre då
//calle

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 22:24
Ursprungligen av call3:

"ia!" Min stavning blir tydligen dålig på kvällen. Ber om ursäkt.
Det ska iallafall stå "MEDIA" om du kanske fattar bättre då
//calle

Stog det inte något om det i FQA:en - annars stog det en herrejösses massa text i pdf:en vill jag minnas (från då jag funderade på det men kom på att STIM var bara för träliga…)
Verkar ju funka att strömma till QT, mobiler och mass annat som fixar 3GPP eller MP4 (+ mera via rtp och rtsp)

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 22:29

ok! jag hade hoppats på o hitta ett gratis alternativ som var lika lätt som shoutcast.
Men uppenbarligen inte :S
så jag får ge mig ut o forska. Vad gäller stim (svensak musik branshen, right?) så är dom för dyra. så jag får väll sända lite gratislåtar samt mina egna talkshows -skrattar-

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 22:35
Ursprungligen av call3:

ok! jag hade hoppats på o hitta ett gratis alternativ som var lika lätt som shoutcast.
Men uppenbarligen inte :S

Trodde jag var gratis (men ej open source) me ninte speciellt lätt…
Där ser man

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-07-13 23:35

För att sända strömmande mp3 över nätet behöver du tre saker. En strömningsserver, en sändare och rättigheterna till att sända låtarna.

Börja med att installera Shoutcast eller Icecast. Båda körs som demoner (i terminalen) så läs dokumentationen innan du gör något.

Sen laddar du ned MacAmp som har stöd för Shoutcast/Icecast och sänd via den. Programmet kostar 12 dolares, men du kan köra det i fjorton dagar för att testa först.

Det går också, som påpekats, att använda Apples Quicktime streaming server och Quicktime broadcaster. Båda är gratis och kan laddas ned från Apples sajt. Personligen tycker jag att de är lite krångliga om man bara ska sända radio. Tanken med dem är att användas till strömmande video, vilket de är mycket bra till.

1
Bevaka tråden