Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En gång för alla.....12" eller 15" PB?? Hjälp!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har några frågor om PB 12" resp 15".....jag ska köpa en utav dom men kan inte bestämma mig för vilken. En sak jag lägger ganska stor vikt vid är batteritiden....hur stor skillnad är det mellan de båda??? O är det stor skillnad på den nya 15"-aren mot för den förra? Alltså 1.5 Ghz modellen mot 1.25 Ghz

Har hört att det klagats en del på 12"-arens skärm va gäller betrakningsvinkel o så...är det åtgärdat i rev 2-bookarna som kom nu för nån månad sen...?

Jag kommer plugga till hösten o ska ha med mig datorn överallt....tänkte typ bära den under armen i ett sånt där dykardräktsskinn =)....är 15"-aren för klumpig för o ha o bära runt på så???

Men som sagt så tycker jag det är viktigt med batteritiden....det är nästan det som det hänger på mest....Ni som sitter på de här maskinerna? Vad får ni för batt-tid när ni drar ur sladden o skärmstyrkan e på fullt o BT o Airport på??

Vet att jag tjatat lite om detta förrut spritt över olika trådar....men det var ett tag sen...o vill ha fräschaste infon!

Tack tack o trevlig kväll!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 21:10

Jag hade själv samma "problem" tills alldeles nyligen. Jag oroade mig mest för skärmstorleken. Men jag kom fram till att även 15" skulle känts för litet (är van vid 17"-19") så jag ska köpa en PB 12" och en extern skärm. Ang. skärmen så har jag hört att de nyare inte har några speciella problem. Batteritiden är även den bättre på 12", hur mycket vet jag inte men garanterat bättre än på 15":aren.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-07-13 22:07

Jag är van att arbeta med hög upplösning. Nappade på en 12" och är grymt nöjd. Den är hur portabel som helst och batteritiden är grym.
Var mycket orolig på skärmen, att den var för liten, men konstigt nog måste jag säga att upplösningen är bra och att jag inte ångrar mig.
Skulle jag få välja mellan en 12" och 15" så hade jag aldrig tvekat, hade direkt valt en 12".

Håller med övriga. GIck själv i samma tankar, och det blev en 12".
När jag arbetar vid skrivbordet så kör jag extern skärm och trådlös tgb/mus. Fungerar bra, ångrar inte alls att jag köpte en 12"

Behöver väl inte skriva nå´t egentligen då det mesta sagts, men kan säga dito efter att läst mrsandin´s inlägg.
Kör på exakt samma sätt. Är grymt nöjd. Har 12:an som min enda dator. Dock så tror jag att jag skulle vara mer
nöjd med skärmen på 15":aren, men prioriterade portabilitet eftersom jag har en office-config som funkar
perfekt.

ok, tack för alla svar....men ungefär hur länge räcker batteriet?? om ni drar ur sladden med full skärmstyrka och BT o airport påslaget.....vad står den pÅ? Lutar åt en 12" are nu....!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-07-13 23:25

hm, har kört min lite med och utan sladd idag, just nu utan i cirka 1 timma, och då körde jag utan en stund innan framför tv:n. Kommer dock inte ihåg hur länge.
Den står på 77% nu.

ok...inte illa....om mina matematiska celler räknat rätt då så borde den landa runt 4 timmar....! nice! har du full skärmstyrka på nu alltså?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-07-13 23:36

jepp, blåtand och airport på.
När jag tänker efter så räcker den nog i cirka 4 timmar plus lite till (cirka en halvimma på en höft så där)

ok! då är det i stort sett avgjort! Det blir en 12"-are.....yay! tack för alla svar!

då undrar jag bara var man köper billigast minne? O finns det nån snygg väska nån kan rekomendera?

Bara för att avvika... Själv tycker jag att 15" är otroligt mycket trevligare. Det känns helt enkelt som... Tja, mer dator. Inte väger den mycket mer heller. Icke att förglömma är ju att den har en cardbus-slot, vilket kan vara guld värt om det kommer någon ny standard man behöver (jämför första PB12 utan USB2, t ex).

Ursprungligen av Martin Kallisti:

Bara för att avvika... Själv tycker jag att 15" är otroligt mycket trevligare. Det känns helt enkelt som... Tja, mer dator. Inte väger den mycket mer heller. Icke att förglömma är ju att den har en cardbus-slot, vilket kan vara guld värt om det kommer någon ny standard man behöver (jämför första PB12 utan USB2, t ex).

ok, a jag ska fundera lite till men batteritiden är det som avgör tror jag. O jag behöver egentligen inte det extra som 15"-aren har i form av snabbhet, bättre grafik osv. Till det jag ska använda datorn räcker det gott o väl med den kraft som 12" aren besitter.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-07-13 23:48

jag själv dreglar efter en sån här: Eller närmare sagt den här: http://www.booqbags.com/Detail.bok?no=18

Ursprungligen av jobke:

jag själv dreglar efter en sån här: Eller närmare sagt den här: http://www.booqbags.com/Detail.bok?no=18

Jag har en sådan som jag använder när jag bara behöver dator och t.ex. nätadapter....Klockren!
När jag vill ha med mig lite mer prylar använder jag en Crumpler Crippy Duck!
Det är också en mycket rejäl och skön väska.

// Danne

Ursprungligen av jobke:

jag själv dreglar efter en sån här: Eller närmare sagt den här: http://www.booqbags.com/Detail.bok?no=18

Den var onekligen snygg! Finns återförsäljare i Sverige?

Var köper man billigast minne då? Tänkte nog investera i ett 1 gb minne till PB:n...lika bra o slå på stort direkt!

Återförsäljare på väskan är macoteket. De har bra priser på bra minnen också!

ok....ska kolla upp det då! Tack så mycket för alla tips...jag återkommer när jag har min nya kärlek i min ägo!

Du kommer bli grymt nöjd. Men det blir dåligt med sömnen i början.......varför går inte jag och lägger mig?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 10:48

Själv satsade jag på en 15". Främst eftersom jag ska studeria medieingenjör nu till hösten och troligtvis kommer behöva den större skärmytan ute i fält (som det så fint heter ;D)... Efter utbildningens slut, skulle det nog förvåna mig om det inte blev en 12" med extra skärm hemma.

Ska väl tilläggas att jag aldrig provat 12an och att 15"aren i övrigt är en helt underbar maskin. Vad du en väljer kommer du inte ångra ditt köp, det är ju Mac vi snackar om eller hur

Sen är det bara upp till dig att bedömma när, var och hur du behöver skärmytan...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-14 14:16

Söker du lite hittar du min recension av min 15" 1,33ghz, där jag tar upp alla aspekter av datorn.

Har du råd köp en 15".
'nuff said.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 15:43

15"... (om du inte VILL ha en xtra-skärm förstås?).

1
Bevaka tråden