Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac besöker AppleStore Soho

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi fick en chans att besöka den enda AppleStore butiken på Manhattan - AppleStore Soho. Den ligger i ett hippt område där vi hittade många småbutiker ifrån kända tillverkare som Gucci, Chanel, Rolex men även J Lindeberg och FACE Sthlm.

Butiken har två våningar som förbinds av en ursnygg trappa i glas - varje våning är cirka 500m2 enligt min uppskattning och har olika områden för Pro, Music, Photo etc. På övervåningen finns en rejäl Genius bar där ett tiotal personer svarar på frågor och ger tips. Dessutom finns en presentaionsdel som påminner om en mysig biograf där man kan lära sig mer om exempelvis FinalCut eller iLife efter förutbestämda scheman.

Vi har besökt flera AppleStore butiker tidigare men aldrig förr har vi sett så mycket folk - kan man säga hippa människor - som testade olika Appleprodukter. En uppskattning är 300-400 personer i butiken varav hälften kvinnor, det måste väl vara ett bra betyg? Tyvärr hade man inte några nya spännande produkter att visa - nya bildskärmarna i aluminium kommer först i slutet på månaden nämligen.

Man kan bara drömma om någonting liknande i Stockholm.

PS. Trevliga säkerhetsvakter informerade oss om att fotoförbud gäller i butiken och att alla bilder vi tog måste raderas. Därav mängden bilder.

PPS. Bilderna kommer ifrån en blog där Mats & Martin lägger upp bildreportage under sin pågående resa i USA. Idag åker dom till Boston för att besöka MacWorld Expo. Läs mer på http://martin.bjornstrom.se

Trevligt reportage!

Vad tråkigt att man inte fick ta bilder. Vad ska den regeln vara bra till? Vill inte apple ha reklam?

/K

  • Medlem
  • 2004-07-12 16:34

Det är jättevanligt med fotoförbud i buitker tom i sverige !

Snyggt jobbat Martin/Mats hoppas ni har det superbra

Ursprungligen av maco:

Det är jättevanligt med fotoförbud i buitker tom i sverige !

Jaha, det visste jag faktiskt inte. Kanske har det med inbrottsplanering och sånt att göra.

/K

  • Medlem
  • 2004-07-12 17:17
Ursprungligen av Kristofer G:

Jaha, det visste jag faktiskt inte. Kanske har det med inbrottsplanering och sånt att göra.

/K

Knappast. Det har helt säkert att göra med att folk inte gillar att bli fotograferade när de går och handlar. Av hänsyn till sina kunder, har man därför generellt fotoförbud.

Ursprungligen av stfm:

Knappast. Det har helt säkert att göra med att folk inte gillar att bli fotograferade när de går och handlar. Av hänsyn till sina kunder, har man därför generellt fotoförbud.

Ok, nä jag vet ingenting om sånt här. Jag bara spekulerade lite

Hvor mye koster apple hardware i butikken? er det mye dyrere enn på applestore på nettet?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-12 18:32
Ursprungligen av No-Mac-yet:

Hvor mye koster apple hardware i butikken? er det mye dyrere enn på applestore på nettet?

Det tillkommer skatt på nät-priserna, och den varierar från stat till stat. I NY får man betala hela 8,25%, vilket jag tror är den högsta skatten. Lika illa i SF.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-12 18:33

Martin: Vad har ni för kamera?

  • Medlem
  • 2004-07-12 19:40
Ursprungligen av hugin:

Martin: Vad har ni för kamera?

Gissar på Canon 1D

  • Oregistrerad
  • 2004-07-12 21:01
Ursprungligen av maco:

Gissar på Canon 1D

Har man ett kanon ID så borde det väl gå att utverka tillstånd lätt

Var pa Soho Apple Store 2 dar sedan

Video filmade med deras dv kamror dar inne & da sa de minnsan inget!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-12 19:09
Ursprungligen av hugin:

Det tillkommer skatt på nät-priserna, och den varierar från stat till stat. I NY får man betala hela 8,25%, vilket jag tror är den högsta skatten. Lika illa i SF.

Mmmm, mycket illa. Hela 8,25% skatt och ett besinpris på fyra kronor litern. Vart är världen på väg?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-12 22:15
Ursprungligen av Doktor G:

Mmmm, mycket illa. Hela 8,25% skatt och ett besinpris på fyra kronor litern. Vart är världen på väg?

Hehe. Nu menade jag inte riktigt så. Illa för att vara i USA. Men personligen tycker jag ju att de kunde dubbla sin skatt och öka välfärden, men den diskussionen hör ju inte hemma här.

Trevligt. Vore kul att höra vilka AppleStores andra 99mac:are varit i. Själv har jag besökt:
Glendale Galleria, Glandale, CA http://www.apple.com/retail/glendale/
Third Street Promenade, Santa Monica, CA http://www.apple.com/retail/thirdstreetpromenade/
Cherry Creek, Denver, CO http://www.apple.com/retail/cherrycreek/

Hoppas på fler...

Det är samma priser på nätet och i butikerna.

Jag har varit på AppleStore i Miami och i Plano, Texas oxå.

Ursprungligen av Björnström:

Det är samma priser på nätet och i butikerna.

Jag har varit på AppleStore i Miami och i Plano, Texas oxå.

aha ok. Ville tro at de måtte ta mer med en butikk som er så dyr å drive. Da må jo applestore tjene veeeldig gode penger på sin butikk.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-12 21:36
Ursprungligen av No-Mac-yet:

aha ok. Ville tro at de måtte ta mer med en butikk som er så dyr å drive. Da må jo applestore tjene veeeldig gode penger på sin butikk.

Ja visst, är det bara en mellan hand så är det mycket billigare. Självklara marknadsregel

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-12 18:13

Sweet!

Fotoförbudet kan även ha för att skydda sig emot spioneri ifrån konkurenter.

Ursprungligen av skatan:

Sweet!

Fotoförbudet kan även ha för att skydda sig emot spioneri ifrån konkurenter.

Fast det är ju inte särskilt svårt att besöka butiken i fråga, om man nu skulle vilja kopiera något. Smådetaljer är ju inget de kopierar, utan de vill ju i sådana fall uppleva konceptet.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-12 19:07
Ursprungligen av Björnström:

PS. Trevliga säkerhetsvakter informerade oss om att fotoförbud gäller i butiken och att alla bilder vi tog måste raderas. Därav mängden bilder.

Det är väl bara att ge dem fingret och gå därifrån med kameran och bilderna?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-12 21:03

Det går ju jättefint i USA med många besökare varje dag.
Varför är det inte så här i Sverige ?
Vaad faan är det för något fel här i Sverige?. Kunderna kommer inte tillräckligt här.
Är alla PC frälsta här ?
Eller är det fel på våra skattesystemet som fördyrar allt materiella ?
Dyr dator blir ännu dyrare pga momsen 25% ?
Eller är det statens/kommunens fel att alla väljer PC genom personalköp ?
Svenska Apple håller på att tappa totalt här, en gång i tiden var det nära 20% av marknad.
Tydligen är amerikanska marknaden trivs Apple väl bra där.

Tack för trevliga rapporten from over there

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-13 10:30
Ursprungligen av REP:

Eller är det statens/kommunens fel att alla väljer PC genom personalköp ?

Tyvärr ligger väl en del av sanningen här, tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 20:45
Ursprungligen av x:et:

Det var moget... :rolleyes:

Tja, det är vad jag skulle gjort. Var på Läckö slott för ett tag sedan och fotograferade den eleganta barockinredningen och diverse tavlor när en guide påpekade att det var fotoförbud. På frågan vad som skulle hända om man struntade i det svarade hon "inget". Alltså struntade jag i henne och fortsatte ta mina bilder.

jo visst det er klart. men så enorme marginer da! Hyran og utgiftene i en så fin og stor butikk mitt i SOHO med mange ansatte må jo være enorm! (ehhh......er det apple som eier butikkene selv??)

Fotoförbud.

Jo på krogen är det förbjudet att fotografera.

Handlar om integritet. Många affärsuppgörelser.

Kanske direktören sitter utan sin man vid bordet. Kanske direktören är man med fel kvinna.

Ursprungligen av Pirre+:

Fotoförbud.

Jo på krogen är det förbjudet att fotografera.

I Sverige ser det ut på följande sätt:
-Man får inte fotografera i rättssal under pågående rättegång.
-Man får inte fotografera från flygplan eller luftburen farkost över vissa militära restriktionsområden.
-Fotograferingsförbud gäller också vid vissa försvarsanläggningar.

Ibland kan dock företag, institutioner eller privatpersoner ha egna synpunkter på fotografering. En restaurang ägare kan t.ex. ha privat förbud mot fotografering. Fotograferingsförbudet ska då vara klart uttryckt. Om man trots förbudet tar bilder kan det dömas som olaga intrång eller hemfridsbrott.
Bra att tänka på är dock att ingen har rätt att ta filmen från fotografen oavsett det privata fotoförbudet. Dock kan en juridisktvist uppstå om bilderna publiceras i t.ex. en tidning.

Lagarna skiljer sig dock mellan olika länder. Det är t.ex. inte säkert att du får fotografera på offentlig plats som i Sverige.

Klart någon skulle kunna öppna Genius Bar i Sverige.

Skulle bara krävas en galning som jag , med 50 miljoner att slösa med

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 14:15

Från Björnströms blog.........
http://martin.bjornstrom.se
Flyget lyfter 10.40 mot New York. Har nog inte riktigt hajat att vi faktiskt lämnar Sverige imorgon - undrar när man kommer tillbaka till Stockholm igen?

Lämnar han svedala för gott ???

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-13 14:35
Ursprungligen av dp:

Från Björnströms blog.........
http://martin.bjornstrom.se
Flyget lyfter 10.40 mot New York. Har nog inte riktigt hajat att vi faktiskt lämnar Sverige imorgon - undrar när man kommer tillbaka till Stockholm igen?

Lämnar han svedala för gott ???

Eller så är han bara överdrivet dramatisk (melodramatisk? ;-).

Bevaka tråden