Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med "häng" på min powerbook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är nybliven Macägare, skaffat mig en 15 tums powerbook, alla de senaste programvarorna och uppdateringarna har jag sugit ner. Jag är mycket nöjd med nästan allt hittills förutom att när jag slår igen locket bara, och stänger av den på det sättet så hänger den sig 25 % av fallen. Trodde först att det kanske var BT eller Wlan uppkopplingarna som gjorde att den var skakig, har testat med att stänga av dem manuellt innan jag stänger locket, men tyvärrr utan skillnad.. Någon som har en lösning skulle jaga var supertacksam. Hur mycket är "normalt" att den skall hänga sig ?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-10 15:00

Du menar att den visar "kernel panic" när man väcker den från vila?
Vid väckningen skall den ju kolla internminnet mot en kontrollsiffra så allt är rätt och man kan köra vidare som om inget har hänt, är det inte det så blir det "kernel panic"…
Det där drabbar mig oxå ibland (var fjärde vecka ungefär) och det enda jag misstänker på min burk är väl minnet (div hopplock)…

Vi får se om någon annan har något juste tips…

Nej tyvärr

Ursprungligen av Pär:

Du menar att den visar "kernel panic" när man väcker den från vila?
Vid väckningen skall den ju kolla internminnet mot en kontrollsiffra så allt är rätt och man kan köra vidare som om inget har hänt, är det inte det så blir det "kernel panic"…
Det där drabbar mig oxå ibland (var fjärde vecka ungefär) och det enda jag misstänker på min burk är väl minnet (div hopplock)…

Vi får se om någon annan har något juste tips…

Den visar ingenting, den är bara svart. Men hmm det är kanske en idé, den har börjat bete sig såhär sedan jag fick ipetat 500 extrameg minne. Kan det vara så ?

  • Medlem
  • 2004-07-10 15:26
Ursprungligen av dennersten:

Den visar ingenting, den är bara svart. Men hmm det är kanske en idé, den har börjat bete sig såhär sedan jag fick ipetat 500 extrameg minne. Kan det vara så ?

Det kan det absolut. Det bästa är att köpa sina minnen från Macoteket, som faktiskt håller hyfsade priser också. MacOS är för det mesta inte "skakigt" på samma sätt som Windows kan vara ibland, pga att alla delar är testade och monterade eller gjorda av Apple.

Minne

Ursprungligen av stfm:

Det kan det absolut. Det bästa är att köpa sina minnen från Macoteket, som faktiskt håller hyfsade priser också. MacOS är för det mesta inte "skakigt" på samma sätt som Windows kan vara ibland, pga att alla delar är testade och monterade eller gjorda av Apple.

Jag bor i Malmö, köpte faktiskt av stans mackrängare.. så det skall vara Apples eget spooky, men jag tar tillbaka den på måndag. tack.

Jag började misstänka det nya 512 MB minnet i min iBook när Quake 3 och Warcraft 3 började krasha hela tiden.

Testade detta program...

Memtest 2.95

Den hittade inget fel

Körde ./memtest all 4, alltså testa tillgängligt minne 4 gånger, hittade inga fel......

Samma här...

Ursprungligen av sniper:

Jag började misstänka det nya 512 MB minnet i min iBook när Quake 3 och Warcraft 3 började krasha hela tiden.

Testade detta program...

Memtest 2.95

Den hittade inget fel

Körde ./memtest all 4, alltså testa tillgängligt minne 4 gånger, hittade inga fel......

Inga som helst proble med minnena, spooky, någon som har något annat uppslag ?

Jag löste det...

Ursprungligen av dennersten:

Inga som helst proble med minnena, spooky, någon som har något annat uppslag ?

Jag testade memtest och det var inga fel med minnet, så jag tänkte att det måste vara något av programmens fel.. så med en masssa jobb och öppningar och stängningar så upptäckte jag att det var acqusition som spökade.
Jag misstänkte det redan från början, men trots att man stänger programmet manuellt innan man vill lägga på locket, så verkar det finnas något skit kvar i minnet som gör att starta upp på nytt funktionen inte kör igång på nytt. Så det behövs en 100 % nerstängning om jag skall köra acqusition .. Trist, men skönt att veta var problemet var.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2004-07-11 23:41

Jag har haft samma problem med min nya PB 15" utan att jag har bytt minne. Läste nägonstans att man kan använda tangentkomandona "ctrl,alt,cmd+backstep" samtidigt. Jag får bara problem att väcka datorn när den kör på batteriet

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-12 00:07

Själv kan jag ju inte påstå att jag haft dessa problem, har en uptime på 29 dagar (inkl sleep). Enda som hänt är att den ibland vill dra ström från reservbatteriet när man väcker den. Har hänt 2 gånger. Slår man igen datorn och väcker den igen fungerar allt som det ska igen.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-12 02:33

Vad var det för märken/modeller på minnena som ni haft problem med? Hur fungerar det med garanti om man byter själv?

1
Bevaka tråden