Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya eMac = Bättre?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-07-08 22:14

Läste i MacWorld, sommarnumret, att nya eMac har betydligt bättre skärm än tidigare modeller? Är det så, och hur stor är förbättringen? Hur skulle ni vilja säga att förbättringen märks? Det stod även att läsa att den surrar lika mycket som tidigare. Hur mycket är det?

Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2004-07-08 22:20

Den surrar en del, ungefär lika mycket som en Powermac G4 sisådär. Men eMac har onekligen ett VÄLDIGT bra pris jämfört med de andra macarna. Jag har själv lekt med tanken på att köpa en av de "gamla" (1ghz) bantade skolversionerna (cdrom, inget modem) från www.inwarehouse.se och kombinera med 8x superdriven som sitter i G5, Pioneer 107 någonting. Den får man då flasha om. Inwarehouse säljer även DVD-brännaren. Tänkte då också köpa mer minne och större HD från samma ställe, då skulle den kosta totalt 10500 inkl moms, med 200 gb hd + 8x superdrive och 768 mb ram. Den modellen klarar även OS 9. Men jag bangade trots allt, tycker inwarehouse absolut ska sänka priserna mer på utgången utrustning (of which they have a lot).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-14 20:24
Ursprungligen av PF:

... Pioneer 107 någonting. Den får man då flasha om.

Varför det!?

  • Medlem
  • 2004-07-09 08:41

Men har du lyssnat och tittat på den i verkligenheten? Funderar på om MacWorld bara upplevde skärmen som bättre eller om det verkligen har förbättrats, samt om man , någonstans ifrån kan få en bekräftelse på att man bytt skärm i modellen på nätet? Likaså om den flåsar mindre. Är mest nyfiken, den är ju onekligen prisvärd.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 08:54

Säkerligen samma LG-skärm i dom fortfarande.
(Möjligt man kan hitta något på google eller i de verkstadsmanualer man kan hitta där.)
Det som hänt är väl att skärmningen av magnetfältet från hårddisken bättrats på, men det var ju många år sedan...

Fast å andra sidan kan inte jag påstå att de jag kikat lite på haft dålig skärm - typisk "lågpris CRT" snarare - och med tanke på priset lär det nog fortsätta vara "lågpris CRT" i dom... ...och en billig CRT är ju som den är...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-09 10:43

Ja, de eMacar jag har sett har haft skitdålig skärm - den är randig och i hörnen viker den sig och blir mörkare...
Hoppas verkligen att de har en annan skärm nu!

  • Medlem
  • 2004-07-09 14:37

Bra, då vet jag.

/Fredrik

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-09 19:39

Fotografkollega körde E-mac som andra maskin, förutom att skärmen ej gick att kalibrera med extern kalibrator , så väsnade denna maskin likt en hårfön. Han stod ut i en månad sedan adjöss med E-MACEN.
Å andra sidan kan man kanske använda E-macen som hårfön och samtidigt spara in pengar på ett ev gymkort.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 20:09

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet".

G5 1,6 är riktigt rask & tyst... jag skulle vilja hitta en sådan - KRAFTIGT nedsatt...

Kör iMac G3 och funderar på att köpa en eMac, jag gär ju ganska bortskämd för den är tyst. Man blir nästan arg när grannen klipper gräsmattan, så tyst är den. Så hur höjljudd är den om man jämför med något men inte med andra macar för jag har inte hört andra macar än mina gammla performa burkar så jag har inte så stort utbud att jämföra med.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 20:51

miri skrev ju det nyss 2 poster upp...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 21:17

Kort sagt: som en stationär G4. Dvs inte tyst.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 21:19

Nej!, du kan inte jämföra med en annan Mac;).

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 21:25

Okay. Då kör vi på "mikrovågsugn som är igång". Minus 2 procent. Dock plingar eMac _innan_ den kör igång "programmet" och inte efter.

Ok, tack. Ska fundera ett tag på köpet. Väntar nog tills nya iMacen kommer för att se vad den erbjuder innan jag bestämmer mig.

Förstår inte varför den har sån högljud nivå när den är tänckt att användas i klassrummen, där vill man ju ha det så tyst som möjligt.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-07-09 23:18

Varför inte åka förbi någon Apple-åf och titta på eMacen, och sedan själv avgöra!

Visst, eMac är inte knäpptyst, och den har inte världens bästa skärm, MEN, eMac är en budgetdator och ska bedömmas efter detta också! Man kan inte köpa en dator för 8 papp och vänta sig en knäpptyst dator med superb-trinitronskärm. Jämför jag den med den Compaq jag har på jobbet så kan säga att både bildskärm och ljudnivå är jämförbara(Compaqen var iofs ganska tyst dom 3 första veckorna,men nu lever den om mer och mer för varje vecka...), eMacen har däremot betydligt bättre designad och framförallt så är operativet bra mycket trevligare.

Jag har själv tittat och provat och varit väldigt sugen på att köpa en eMac, portabiliten gjorde dock att jag valde iBook G4:a istället, dock funderar jag fortfarande på att komplettera med en eMac för jag vill ha större arbetsyta på bildskärmen och Superdrive(...sen är jag väl också barnsligt förtjust i designen!)

Edit: Fast med tanke på hur lite fläkten går i Ibook G4an, så förtjänar faktiskt Apple en känga för att man inte satsade på en fläktlös kyllösning a´la iMac G3!

  • Medlem
  • 2004-07-12 00:07

Hmm...gör nog som Michael och väntar till nya iMac kommer. Alltså...självfallet kan jag ramla in hos MacForum och kika på burken men jag undrade om någon visst nåt om framförallt skärmen HAR förbättrats som MacWorld nu skrev i sommarnumret, samt om ljudnivån är lika hög fortfarande. Förstår inte heller hur de tänkt där med fläkten. Det går inte ihop med klassrums-ideologin för låg ljudnivå. Man kanske kan få tag i en beggad iMac G4 tills den nya kommer. Ska kika i alla fall.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 00:35

[QUOTE="Nifo"]Det går inte ihop med klassrums-ideologin för låg ljudnivå. Man kanske kan få tag i en beggad iMac G4 tills den nya kommer. Ska kika i alla fall. [QUOTE]

Låg ljudnivå i klassrum är det bara när det inte finns några elever där. Och då skall nog eMacen vara i vila eller avstängd. Så fort eleverna dyker upp blir det rätt livligt. eMac-bullret märks knappt. Jämför med bullret från en eMac i en affär. Allt buller inifrån affären och från trafiken utanför gör att den verkar bullra mindre än hur man uppfattar den i ett tyst hem.

Jag tror att Apple anser att en skoldator inte behöver vara tyst som en iMac. Det var nog ett skäl till varför de till en början inte ville sälja den utanför skolan.

Jag håller med, det är inte särskilt viktigt.

Skärmen är inte lika skarp som en TFT men i övrigt helt OK. När man drar på ljudet blir det vågor på skärmen, men det blir väl så på en allt-i-ett-dator? I min skola skall högtalarna vara avstängda, eller så skall eleverna använda hörlurar. I annat fall blir de avstängda ...

(eMacarna är från i vintras och inte av den senaste modellen)

Hur mycket bullrar eMacen jämfört med en gammal iMac rev. B?

Innan min iMac Tangerine 266MHz gav upp så uppfattade jag den som bullrig. Högt fläktljud m a o. När jag sedan inhandlade eMacen var jag först och tittade på den i butik. Där uppfattade jag den som väldigt tyst. Idag vet jag bättre! Med facit i hand skulle jag bett om att få låna hem en eMac på öppet köp/prov för att just kolla ljudnivån. Hade jag gjort det så hade jag aldrig kunnat skriva dessa rader. För då hade jag aldrig köpt någon eMac.

Det låter som om eMacen får avskrivas. Kontrasten mot en tyst iMac DV skulle förmodligen bli rena chocken. Synd på en dator som annars verkar rätt schyst.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-10 13:50

Hur länge till tror ni att denna eMac finns kvar? Skall man slå till på denna eller vänta till nästa version/revision? Visst var den senaste uppdateringen en ganska stor uppdatering?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 17:26

till skillnad från alla andra här kan jag säga att jag är riktigt riktigt nöjd med min emac. köpte den för två månader sen ny. alltså en ny 1.25Ghz emac. det är intressant att folk pratar om kvaliteten på skärmen men aldrig vilken upplösning de kör i..? 1280x960 i 72hz är INTE nra. jag kör alltid 1152x864 i 80Hz och det ser bra ut.

får man missfärgningar eller liknande i nån del av skärmen kan man testa att bara snurra skärmen 90 grader, antagligen är det nåt magnetfält som stör.

de inbygga högtalarna kan väl ses som en inbyggd pc speaker, inget mer. man använder dem helt enkelt inte för att lyssna på musik eller se film! jag hade ett par schyssta harman/kardon 2.1 som jag använder istället.

man ska ju komma ihåg att det är en galet billig mac. jag är student och körde därför mecenat-rabatten. en sprillans emac med samma buss och processor som en imac för 7465 spänn, det är inte dåligt! att sedan ilife04 ingår med garageband är bara ännu bättre!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-14 17:35

eMac är skräp. Köp en iMac istället. Jag fattar inte varför folk köper denna bullriga dator med suddig skärm. Och snart kommer nya iMac G5.

Ursprungligen av Mondo:

eMac är skräp. Köp en iMac istället. Jag fattar inte varför folk köper denna bullriga dator med suddig skärm. Och snart kommer nya iMac G5.

Skräp är eMac definitivt inte och suddiga eMac skärmar har jag nästan aldrig sett fast jag sett en hel del eMacs både nya och äldre modeller.
Det enda negativa är som jag ser det att de låter en aning för mycket och att de inte är så uppgraderbara men det sist nämnda delar de med iMacs.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-14 19:16

eMac är ju en perfekt pensionärsdator. De är ju vanligtvis skumögda och lomhörda redan innan.

Ursprungligen av Macus:

eMac är ju en perfekt pensionärsdator. De är ju vanligtvis skumögda och lomhörda redan innan.

Vissa har tydligen fördomar mot både eMac och pensionärer. Har du sett eller träffat någon irl ?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 19:18

Den ene kommenterar värre än den andre...

Jag har rekommenderat min mormor att köpa eMac.. det är en helt perfekt dator för henne och hon är pensionär, så vist kan man säga att det är en pensionärsdator

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 20:31

Kortfattat: att eMac får kallas Mac ö.h.taget är ett skämt...

Bevaka tråden