Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mycket märkligt nätverksproblem...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 01:00

Jag har sen ett par månader tillbaka haft ett studentboende där bredband ingår. Man anger datorns mac-adress vid inflyttning och surfar därefter i en himla fart... Åtminstone hade jag gjort det om jag inte stött på problemet jag nu ska gå in på.

Vid en handfull tillfällen har det helt plötsligt (till synes utan någon synbar anledning) blivit omöjligt för mig att få kontakt utåt. Browsern, mail-programmet och fildelningsprogrammet har till synes ingen kontakt med nätverket. Det konstiga är att i nätverksinställningarna verkar ingenting konstigt. Det lyser grönt och jag har samma IP-adress som innan. Drar jag ur ethernet-kabeln bryts kontakten, för att därefter komma tillbaka så fort jag sätter i den igen.

Jag har kollat med de andra boende i huset och ingen av dem har hört talas om nåt liknande problem så min slutsats är att felet ligger helt och hållet hos mig.

Efter att jag gjort oberäkneliga antar omstarter och avstägningar och låtit Onyx rensa ur datorn händer det fortfarande ingenting positivt. Sen utan förvarning, oftast när datorn varit i vila över natten eller liknande, hoppar nätverkskontakten igång igen och fungerar som förut.

Senaste gången hände problemet i samband med att jag startade Limewire. Detta är enda ledningen jag har på uppståendet av problemet. Hur det sen återställs till det normala har jag inte den blekaste aning om. Verkar som att det händer av sig självt utan nån större anledning.

Jag har provat att stänga av och på brandväggen. Ingen skillnad.

Min dator är en iBook G4 med senaste systemversionen.

Jag skulle bli oerhört tacksam för hjälp!

Senast redigerat 2004-07-09 01:15
  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 07:03

Vid de tillfällen det lägger av - är ping dött då oxå? och funkar ping mot 127.0.0.1 då?

Kan ha med detta att göra:

Från LDC:s driftsinfo

# 2004-07-06: Periodiska störningar i LUNET
En av LUNET's centrala noder drabbades av ett hittils okänt fel. Trafiken kan stanna långa stunder och komma igång på nytt innan felorsaken kan faställas. Felsökning pågår....
(2004-07-06/jj)

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 11:15
Ursprungligen av leni45:

Kan ha med detta att göra:

Från LDC:s driftsinfo

# 2004-07-06: Periodiska störningar i LUNET
En av LUNET's centrala noder drabbades av ett hittils okänt fel. Trafiken kan stanna långa stunder och komma igång på nytt innan felorsaken kan faställas. Felsökning pågår....
(2004-07-06/jj)

Är det säkerligen, i så fall kan man pinga 127.0.0.1, kanske pinga närmsta router (el.dyl.), men inte pinga bortom denna "nod"...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 13:28

Jo, pinga kan jag göra hela tiden. Dock är jag ändå inte helt tillfreds med svaren ni gett eftersom att driftstörningnarna verkar vara ganska sent påkomna. Mitt fel uppstod för första gången för nästan två månader sen. Men det kanske inte rapporterats ut förrän nu att det varit driftstörningar, vem vet..

Kan ju vara nåt vajsing på ditt uttag eller din sladd. Nästa gång du tappar förbindelsen, så gå till en granne och koppla in din dator i hans uttag med hans sladd.
Sen kan det kanske också vara så att någon sjanghajat ditt ip-nummer, men då ska du får upp ett felmeddelande.
Får du något felmeddelande när förbindelsen bryts? Bryts förbindelsen under tiden du surfar eller är förbindelsen bruten när du försöker?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 13:49

Kan du pinga ut så är det väl DNS som krånglar...
Prova att knappa ip-adressen istället när det "spökar"

1
Bevaka tråden