Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela ADSL från modem+router

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-07-08 22:14

Jag har micklat med att få fart på Telia 8000 och inser att jag skulle valt någon leverantör som erbjuder PPPoE.

Nå, jag sitter fast ett år med Telia och behöver hjälp på traven för att få liv i följande.

Jag har alltså ett D-Link DSL 300T-modem som jag kan direkansluta datorn till och då, med Mac Icx, få uppkopplingen att fungera alldeles prima.

Det jag vill göra är att ansluta en router mellan modemet och datorn. Detta för att kunna dela anslutningen på fler datorer. Men då tar det stopp. Så snart jag ansluter routern mellan modem och dator så kan jag inte logga in mer.

Hur katten ska jag fixa detta. Min router är en D-Link DI-604.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-07-08 23:01
Ursprungligen av pekka:

Jag har micklat med att få fart på Telia 8000 och inser att jag skulle valt någon leverantör som erbjuder PPPoE.

Nå, jag sitter fast ett år med Telia och behöver hjälp på traven för att få liv i följande.

Jag har alltså ett D-Link DSL 300T-modem som jag kan direkansluta datorn till och då, med Mac Icx, få uppkopplingen att fungera alldeles prima.

Det jag vill göra är att ansluta en router mellan modemet och datorn. Detta för att kunna dela anslutningen på fler datorer. Men då tar det stopp. Så snart jag ansluter routern mellan modem och dator så kan jag inte logga in mer.

Hur katten ska jag fixa detta. Min router är en D-Link DI-604.

Har du provat att stänga av allt... starta modemet så att det söker upp routern, starta upp router sedan starta dator? Mig veterligen behöver du inte logga in varje gång med Felia.... skriv bara in anv.namn o lösenord direkt i d-link

Det borde gå utmärkt. Telia har dock ofta en fördröjning när man byter nätverkskort kopplat på ADSL. Koppla in allt som det ska vara, starta om ADSL-modemet och vänta 20 min. Routern ska stå på DHCP så den får din publika IP från Telia. När du sedan från en dator bakom routern loggar in mot login1.telia.com så ska routern hålla uppkopplingen igång och du ska kunna ha flera datorer på samma lina.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-07-09 09:02

Det känns som om jag börjar närma mig. Så här menar ni alltså?

1) Ingen dhcp på adsl-modemet.
2) Ansluta adsl-modemet till wan-porten på routern som har dynamisk adresstilldelning aktiverat på wan-sidan för att ta emot en adress från Felia.
3) Konfigurera routern så att den delar ut adresser till datorerna på lan:et

En fråga dock: Jag har trott att jag måste använda Mac ICX eftersom Felia inte kör PPPoE? Eller kan routern sköta detta? Det idealiska vore om routern kunde sköta inloggning så jag kan glömma allt vad inloggning heter.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 09:10
Ursprungligen av pekka:

En fråga dock: Jag har trott att jag måste använda Mac ICX eftersom Felia inte kör PPPoE? Eller kan routern sköta detta? Det idealiska vore om routern kunde sköta inloggning så jag kan glömma allt vad inloggning heter.

Det beror nog på vilken router du har. Själv har jag en NetGear-router och den kan INTE hålla kopplingen igång. Hade jätteproblem i början. Behövde specialkabel mellan modem och router bla. Dessutom upptäckte jag att jag inte kunde skriva in användarid och lösenord i routerinställningarna. Istället var det MacICX som gällde (respektive LF connection keeper för jobbpc:n)

/Björn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-09 09:19
Ursprungligen av kumachan:

Det beror nog på vilken router du har. Själv har jag en NetGear-router och den kan INTE hålla kopplingen igång.

Knasigt, min Netgear-router (WGR614) klarar det alldeles utmärkt!

Ett tips till trådskaparen: kontrollera gärna hastigheten mha TPTest (http://www.tptest.se) när du har fått igång ditt internet. Om du inte kommer upp i mer än 4-5 mbps i mottagning, testa att koppla ur routern - på jobbet har vi upptäckt att en del Dlink 604:or inte tycks klara av att skyffla data snabbare än så. Om så är fallet, kontakta Dlink. Var beredd på att de kommer att protestera, men ge inte med dig

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 11:29
Ursprungligen av tei:

Knasigt, min Netgear-router (WGR614) klarar det alldeles utmärkt!

Hej!
Jag har en lika dan router (v3). Har du gjort några speciella inställningar för att få den att hålla kopplingen igång.På min dator så får jag "kopplingsfel" i Entourage varje gång jag väcker datorn ur vila eftersom MacicX inte har hunnit med att koppla upp igen. Routern är alltid påslagen...

MVH
/Björn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-09 11:58
Ursprungligen av kumachan:

Hej!
Jag har en lika dan router (v3). Har du gjort några speciella inställningar för att få den att hålla kopplingen igång.På min dator så får jag "kopplingsfel" i Entourage varje gång jag väcker datorn ur vila eftersom MacicX inte har hunnit med att koppla upp igen. Routern är alltid påslagen...

Nope, jag kör med standardinställningarna. De enda gångerna jag har behövt logga in på nytt (även då datorn varit helt frånkopplad i över en vecka) är när Telia haft ett kort avbrott.

Mig veterligen kan ingen router automatiskt logga in mot Telia ADSL pga deras egna webbbaserade lösning. Däremot så håller routern uppkopplingen vid liv när du en gång knappat in login från en dator bakom routern. Enstaka gånger så behöver man göra om inloggningen. (MacICX fixar ju detta om man vill)

Modemet ska väl alltid få IP via DHCP från Telia. Om du sedan har DHCP-server i routern mot dator är ju upp till dig. Fasta IP inne på ditt interna nätverk kan vara att föredra om du ska göra någon portkoppling, t ex för en webbserver.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Mig veterligen kan ingen router automatiskt logga in mot Telia ADSL pga deras egna webbbaserade lösning. Däremot så håller routern uppkopplingen vid liv när du en gång knappat in login från en dator bakom routern. Enstaka gånger så behöver man göra om inloggningen. (MacICX fixar ju detta om man vill)

Modemet ska väl alltid få IP via DHCP från Telia. Om du sedan har DHCP-server i routern mot dator är ju upp till dig. Fasta IP inne på ditt interna nätverk kan vara att föredra om du ska göra någon portkoppling, t ex för en webbserver.

Du måste ange en adress för routern ex 192.160.0.1 och subnet mask ex 255.255.255.0
Sen kan du låta routern dela ut adresser i samma intervall 192.160.0.2 ->192.160.0.250
eller ange fasta adresser på dina maskiner

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-07-10 13:23

Kamrater!

Allt fungerar. Adsl-modemet är ansluten mellan telejack och router. Router tar emot Felias dhcp på wan-sidan. Routern delar ut ip-adreser mot lan plus att jag kör en del fasta ip (som ligger utanför spannet av ip som används av dhcp)..

Ska nu hänga på en Airport mot routern och koppla vidare.

Varmt tack för/till hjälpen/arna.

Edit: En notering kan tilläggas. När jag körde tp-test med datorn direkt-ansluten på adsl-modemet fick jag upp till 11 Mbit/sek i recive och 8 Mbit i send som bäst. Med routern inkopplad är bästa värde på både send & recive 6,05. Det verkar alltså som om routern slöar ned trafiken en del.

Det kan också tilläggas att Felia inte lovar mer än 1 Mit i send så lite positivt kanske det kan vara med T/Felia ändå...

Edit2: Har nu hängt på en Airport på routern och inser varför jag gillar Apples grejer. Det tog inte mer än två minuter så var trådlösa nätverket igång.

Senast redigerat 2004-07-10 13:39
1
Bevaka tråden