Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacOsX på IMac 233 MHZ

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sibble, Grödinge
  • 2004-07-07 18:00

Ja, jag vet att bara tanken är onödig men nu råkar min tjej ha en Imac av första generationen, modell 406
men 233mhz med idag fungerande MacOs9.2.2 och jag undrar...
Har ngn. erfarenhet av att ha försökt poppa upp den till MacOsX?
Om...vad ska man tänka på? Vilken X version? Firmwareuppdatering? etc.
Vore tacksam innan jag lägger ner timmar...

Allt handlar om Handelsbanken...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-07 18:54

OSX går fint (eh… hur mycket minne har du?]
Senaste OSX är snabbast, och ju äldre desdå långsammare…
FW-uppdatering behövs och all info finns här eller på apples supportsidor.
Har du bara minna i (265 är braigast) så tar det inga timmar

Handelsbanken vet jag inget om och vill inget veta (håller för öronen och skriker oäoäoäoäoä…)

Det kommer säkert att fungera om du bumpar RAM så mycket du orkar. Men det kommer nog bitvis att gå lite segt. Modellen stöds officiellt av Panther, men bara om du har minst 128 MB RAM. Se vidare http://www.apple.com/macosx/upgrade/requirements.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-07 19:23

Skillnad mellan fungera och fungera bra. Snabbt kommer det inte att gå men nog kommer Handelsbanken fungera utan problem. Rev 1 kan ha max 256 mb minne medan rev 2 512.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-07 22:35
Ursprungligen av acke:

Rev 1 kan ha max 256 mb minne medan rev 2 512.

Tvärtom. Rev 1 klarar 512 (2x256) MB och Rev. 2 klarar 256MB (2x128).
Rev 1 har dessutom ett fungerande IR-öga att koppla sin äldre mobiltelefon eller Palm till.

Jag gjorde en installation på ett cafe i Göteborg i förra veckan där man kör iMac Rev 1 med 512MB och Handelsbanken. Efter lite strul med trasiga certifikat fungerade allt klockrent. Maskinen är ju inte vindsnabb, men jag blev förvånad över hur relativt kvick den ändå var. Fullt i paritet med OS 9.2.2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-08 00:30
Ursprungligen av Schuckert:

Tvärtom. Rev 1 klarar 512 (2x256) MB och Rev. 2 klarar 256MB (2x128).
Rev 1 har dessutom ett fungerande IR-öga att koppla sin äldre mobiltelefon eller Palm till.

Jag gjorde en installation på ett cafe i Göteborg i förra veckan där man kör iMac Rev 1 med 512MB och Handelsbanken. Efter lite strul med trasiga certifikat fungerade allt klockrent. Maskinen är ju inte vindsnabb, men jag blev förvånad över hur relativt kvick den ändå var. Fullt i paritet med OS 9.2.2

Njae, riktigt så är det väl inte? Både rev A och rev B och rev C hade väl IR-öga och sen kom slot loading som inte hade det?

Ursprungligen av Anders Täpp:

På den där gamla maskinen får du inte glömma hårddisken heller. Du har väl bara 4 gig va? OS X går in i "self destruct mode" när utrymmet tryter och en standardinstallation äter väl upp ca 2,5 gig. Har du sen dåligt med RAM så börjar den käka hårddisk.. tick tack...

Gör så här: Kör en anpassad installation och välj bort så mycket du kan. Är du osäker så se åtminstone till att klicka ur skrivardrivrutinerna. Det är 700 mb bara det. Har du en skrivare till datorn så ladda hem den drivisen separat.

Ja, hårddisken är ett stort problem. Helst ska man skaffa en extern hårddisk att ha alla dokument (dokument är alltså allt som inte är program eller systemfiler) på. På min iMac G3/233 har jag systemet och några få program och har bara 500 MB kvar, dvs lite mindre bara så börjar datorn krascha. Det finns alltså inte plats för några dokument (om du kör anpassad installation kan det finnas plats för lite texter, men inte mer). Det finns nog ganska billiga USB-hårddiskar att få tag på. Du kan också installera ett FireWire-kort i just den första iMacen faktiskt, men det kommer ändå inte att gå särskilt snabbt. Leta på Macoteket så kanske du hittar några bra grejer.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-08 23:06
Ursprungligen av Rajje:

Njae, riktigt så är det väl inte? Både rev A och rev B och rev C hade väl IR-öga och sen kom slot loading som inte hade det?

Lägg märke till ordet "fungerande".

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-07-08 23:24

Tror ni att en stackars ibook 300mhz "dasslock" skulle kunna få OSX att fungera?

Ursprungligen av Gluffs:

Tror ni att en stackars ibook 300mhz "dasslock" skulle kunna få OSX att fungera?

Jag har faktiskt installerat panther på ett dasslock 300 mhz med 192 mb ram. inget fartmonster men över förväntan.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-07-07 20:13

Kan meddela att man står ut om man har den som surf/mail- och skrivmaskin - allt annat är för krävande (för mina nerver...)

  • Oregistrerad
  • 2004-07-07 20:46
Ursprungligen av Wiberg:

Kan meddela att man står ut om man har den som surf/mail- och skrivmaskin - allt annat är för krävande (för mina nerver...)

Är böjd att instämma… Men vem förväntar sig mycket mer?
(Den klarar iTunes med bildskärmseffekt i fulläge, men det är precis… …en 6MB grafik klarar de i vart fall…)

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-07-07 21:35

Har man bara någorlunda hyfsat med minne (minst 160Mb) så är den förmodligen betydligt snabbare att surfa med jämfört med OS9.

På den där gamla maskinen får du inte glömma hårddisken heller. Du har väl bara 4 gig va? OS X går in i "self destruct mode" när utrymmet tryter och en standardinstallation äter väl upp ca 2,5 gig. Har du sen dåligt med RAM så börjar den käka hårddisk.. tick tack...

Gör så här: Kör en anpassad installation och välj bort så mycket du kan. Är du osäker så se åtminstone till att klicka ur skrivardrivrutinerna. Det är 700 mb bara det. Har du en skrivare till datorn så ladda hem den drivisen separat.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-07-09 16:12
Ursprungligen av Anders Täpp:

På den där gamla maskinen får du inte glömma hårddisken heller. Du har väl bara 4 gig va? OS X går in i "self destruct mode" när utrymmet tryter och en standardinstallation äter väl upp ca 2,5 gig. Har du sen dåligt med RAM så börjar den käka hårddisk.. tick tack...

Gör så här: Kör en anpassad installation och välj bort så mycket du kan. Är du osäker så se åtminstone till att klicka ur skrivardrivrutinerna. Det är 700 mb bara det. Har du en skrivare till datorn så ladda hem den drivisen separat.

Instämmer! HDn är den trängsta sektorn. Glöm inte att radera språkfiler, många mysiga MB att frigöra. (Det finns bra verktyg för detta - minns inte riktigt vad de heter men leta runt...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-09 19:22
Ursprungligen av Wiberg:

Glöm inte att radera språkfiler, många mysiga MB att frigöra. (Det finns bra verktyg för detta - minns inte riktigt vad de heter men leta runt...)

Man kan också låta bli att installera dem i "anpassa"...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-08 00:44

Jag har installerat på en sån där med 192MB, och det tog nog timmar... Den läser och kopierar inte i ilfart, och efter grundinstalleringen ska den uppdateras så det sker inte på en kafferast. Men det funkar fint när det sitter där... till de småsaker som nämnts ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-08 00:49
Ursprungligen av Earth:

Jag har installerat på en sån där med 192MB, och det tog nog timmar... Den läser och kopierar inte i ilfart, och efter grundinstalleringen ska den uppdateras så det sker inte på en kafferast. Men det funkar fint när det sitter där... till de småsaker som nämnts ovan.

192 MB!? Det skulle få en G5a att gå på knäna! :eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-08 01:14

Följ Pegges länk ovan så ser du att 128 räcker för installation. G5 dual 1.8GHz levereras med 256MB! Minnet räcker fint men processorn är ju inte den snabbaste... å inte systembussen heller... å inte HDn heller... å inte RAMbussen heller... å inte...

  • Medlem
  • Sibble, Grödinge
  • 2004-07-08 07:07

d-fect...bugar och tackar.
Kl. är 07.07 0ch jag sätter igång med installationen!

Ursprungligen av d-fect:

d-fect...bugar och tackar.
Kl. är 07.07 0ch jag sätter igång med installationen!

Håll oss uppdaterade - sånt här är kul...

Jag kanske ska göra ett försök med min classic?

*idiot-fnissar*

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-07-08 10:18

Har kört OS 10.3 Server på en 233 med 512 i minne, funkar bra inga problem alls.

Tyvärr så hade jag en elektriker här hemma och jag stängde inte av den innan han bröt strömmen. När jag komm in i serverrummet, efter att strömmen var påslagen, så stod macen där med ett grått äpple, och så är det fortfarande.

Kan inte starta på cd, extern disk eller något av de andra sätten, det dyker bara upp ett grått äpple.
Tog i sär den och plockade ut batteriet och lät den stå en halvtimme, men inte det heller hjälpte. Så nu är min fina trogna iMac en grönsak

Har du provat att zappa PRAM
. Shut down the computer.
2. Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
3. Turn on the computer.
4. Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
5. Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
6. Release the keys.

  • Medlem
  • Sibble, Grödinge
  • 2004-07-08 20:54

Klart!
MacOs 10,3 rullar nu på tjejens Imac. Ram endast 160mb.
Tycker det funkar rätt bra. Hon hade bara en HD på 4 gig så lite trixande blev det.
Nu ska sägas att hon mest använder datorn till att surfa på samt att ladda in en del dig.bilder.
Jag slängde in valda delar av office X-paketet, acrobat reader samt nya netscape för ...just Handelsbanken.
Hon har nu en bra dator ytterligare ngr. år för hennes behov och kvar att leka med finns över 500 mb på hårddisken.
Kort sagt...att uppdatera en Imac 233 är inget att vara orolig för.
Tack, alla, för hjälpen!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-08 22:22

Koolt... jag såg en iMac 233 för 500:- på blocket, tyvärr var den såld.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-08 23:32

Jodå, det är ju G3-processor i den med. Maxa minnet på den, sen är det bara att köra... lagom snabbt...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 17:38

Byta HD i en iMac är ju inte _så_ svårt (sju åtta skruv typ…)
Uttjatad länk

1
Bevaka tråden