Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 timmar att bränna full dvd

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-07 13:39

Tjenare!

För någon månad sen köpte jag en Sony extern dvdbrännare som bränner i 8x.

Bad även han jag köpte den av slänga med lite skivor så köpte typ 10 st -R, 10 st +R och 10 st 10-RW

När jag fick grejerna så stog det 1x-4x compatible.

Tänkte jag va fan sålde han 4x skivor när jag köpte 8x brännare?!

Men orkade inte vela så började bränna och tog ca 2 timmar att bränna en dvd skiva!

När jag bränner via Nero så kan jag på -R o +R 4x i hastighet och då tar de 2 timmar.

När jag bränner -RW så kan jag inte ens välja 4x och tar ca 2 timmar.

På RW skivorna står det inget om hastighet alls men på - o +R så står det alltså:
1x-4x compatible.

Men om de tar 2 timmar att bränna så känns de inte som de bränner i 4x?

Jag brännt ner senaste drivrutinerna ifrån Sony och även kört med programmet man får med brännaren. Lika lång tid där.

Ska man göra något speciellt för att få 4x eftersom de står compatible eller har killen sålt 1x skivor till mig??

(Brännt på PC)

min lacie FW 8xdvd brenner bruker ca 1/2 time på en 8xDVD hvis jeg ikke husker feil (koblet til en win pc)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-07-07 14:13

För mig tar det ca 15min att bränna en full dvd i 4x. (intern i en PC)

Min Pioneer A06 bränner också full DVD på ca 15 min i 4x, ca 1 tim i 1x hastighet.

Vill bara fråga Skatan. Det här kanske du har koll på, men är det inte encoding-tid medräknad i de
två timmarna? Eller var det en "ISO" bränning du gjorde?

// Danne

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-07 18:32
Ursprungligen av Stenbäck:

Vill bara fråga Skatan. Det här kanske du har koll på, men är det inte encoding-tid medräknad i de
två timmarna? Eller var det en "ISO" bränning du gjorde?

// Danne

På sånt här har jag nästan ingen koll... vet faktiskt inte??

Detta är när jag bränner vanlig dataformat, tiden från de startar i Nero tills de slutar.

En fråga till: när jag kopplar dvdbrännaren till ibooken med FW så får jag upp att jag kan döpa skivan, men sen får felmeddelande så de inte går...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-07 18:31

Min externa LaCie 8x bränner en hel DVD-R på 10 minuter (utan verifiering) när den bränner i 4x. Något måste vara fel på din brännare eller anslutning.

dataformat....du bränner alltså ingen film på DVD´n??
Det är där som encodingen tar tid. Är det bara filer så fattar
jag inte varför det tar så´n tid.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-07 22:04

Sista chansen är att jag inte har USB 2.0 eller att skivorna bara är 1x.

Skall till han som köpte brännare åt mig så ska vi ta en snack med han som han köpte den av.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-07 22:23

Är det filmer eller data du bränner? Filmer som skall göras DVD-kompatibla är kodade med MPEG-2 och kräver sin dator om man kör med fullgod kvalitet. Låter du iBook:en packa MPEG-2 tar det så lång tid.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-07 22:44

Det är vanlig data. Inga filmer.

Har du inte USB 2 så är det nog där du har flaskhalsen. Flytta 4 gig via USB tar sin tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-08 00:47

Att bränna en full DVD på 4,7 gig tar ca 55 min i 1x hastigheten så nåt annat är det...

Jag håller med Anders Täpp....

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-08 09:58

Jag har installerat SP1 på Xp så ska ha 2.0 kanske blivit något fel, windows.

1
Bevaka tråden