Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitén på Airport Express

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur bra är ljudkvalitén på airport express?
Kan den mäta sig med lite finare ljukort?
Nu pratar vi naturligtvis om analoga delen. På den digitala sidan skiljer den inte så mycket mellan ljudkort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 19:51

Steve Jobs sa på Keynoten att den skickar ljudinformationen i oförstörande komprimering till Airport Express.

Ja det är ju klart att all information kommer dit. Men det var inte det frågan handlade om. När man jobbar med analoga signaler så ställs det högre krav på hårdvaran. Förmodligen är den bästa lösningen att använda den digitala delen då "även en krokig nolla är en nolla". Jag tror inte den analoga delen håller så hög kvalité. I dagsläget har jag en ljudkort från m-audio som jag är ganska nöjd med. Jag kan tyvärr inte använda den digitala överföringen på expressen då min rotelförstärkare saknar digitala ingångar.

hmm... i wonder about the same thing. Vil ikke kjøpe før jeg har lest en test.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-07 14:19

Hugo (el. nån som vet): Vet du om det finns en "liten" förstärkare som har digital in el. typ en"microstereo". Inget surrond el. svindyrt highend-steg utan nåt lite mindre. Har en "jättefin" stärkare Sony TA-F3000ES men oj vad jag skulle vilja ha digitalingång på den.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-07 14:23
Ursprungligen av DaPhox:

Hugo (el. nån som vet): Vet du om det finns en "liten" förstärkare som har digital in el. typ en"microstereo". Inget surrond el. svindyrt highend-steg utan nåt lite mindre. Har en "jättefin" stärkare Sony TA-F3000ES men oj vad jag skulle vilja ha digitalingång på den.

HiFi-butikerna svämmad ju nästan över av gamla externa D/A-omvandlare til lCD-spelare för några år sedan... Finns det sådana hyllvärmare kvar så är de säkert illsketabilliga... Sen hur man får en digital ut på datorn som passar vete tusan (mer än dyra kort runt tusingen) - men det kanske inte var det frågan gällde...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-07 14:20

Har ni filerna i datorn som AIFF då? Är dom mp3 eller AAC så spelar ju DA-omvandlaren noll roll...
Men eftersom det är en "WiFi"-lösning på en slad mellan dator och stereo så är den väl som den inbyggda "analog ut" (16/44.1 - 98dB(a) eller så). Brukar ju inte vara dom siffrorna som gör skillnad direkt

Man kan ju köra en CD-skiva i datorn och spela upp på stereon via AirTunes. Då kommer det vara "perfekt" kvalitet.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-07-07 14:42

Men vänta, (lite förvirrad av svaren) har jag missat nåt? Om det är en analog ut på Expressen MÅSTE det väl sitta en D/A-omvandlare i den....eller?

(edit) Pär: vet inte om jag missförstod dig, vad spelar det för roll vad filerna har för format i datorn?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-07 14:46
Ursprungligen av DaPhox:

Men vänta, (lite förvirrad av svaren) har jag missat nåt? Om det är en analog ut på Expressen MÅSTE det väl sitta en D/A-omvandlare i den....eller?

Givetvis...
Men det finns väl knappast några kass D/A-omvandlare nu för tiden (och inga riktigt bra heller för den delen...)
Sen finns det ju mer eller mindre bra implementeringar av D/A-omvandlare, men som sagt : Det är väl bara vid ljud sparat i AIFF (el. lossless) som det är av betydelse.

edit: DaPhox : om det är mp3or (etc.) så hör man nog inte speciellt stor skillnad på en viss D/A kontra en annan, eller på buffer-ic:n

  • Oregistrerad
  • 2004-07-07 14:53

Lite OT: Apropå D/A omvandlare, du har nog rätt. Det var LÄNGESEN jag köpte en CD-spelare. Då var det ju j-t viktigt, har glömt att det kanske hänt en del. Men jämför man t.ex. ganska hyfsade ljudkort är det fortfarande en viss skillnad dock. Hade ett MOTU 828mkII & kör ett M-audio 410 nu som jag tycker låter ganska mycket bättre, men det verkar jag vara ganska ensam om...

  • Medlem
  • 2004-07-08 18:43

Klart det är skillnad på olika analoga signalkällor, min iPod t ex, låter avsevärt bättre än det inbyggda ljudkortet i min peze. Men om jag kör (elektrisk) S/PDIF från pezen till min förstärkare låter förstärkaren i sin tur bättre än iPoden. Förhoppningsvis motsvarar den analoga delen i Airport Express åtminstone en iPod i kvalitet...

1
Bevaka tråden