Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Irriterande reperationstid

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 12:21

Jag lämnade in min powerbook 1.25 för snart en månad sedan. Något som sades först ta max två veckor. Jag blir tokig. Att man köper en powerbook för nästan 30.000 och sedan får dessa fel strax tre månader efter köpet är helt sjukt:

Hårddisken låter extremt mycket, tjuter nästan. Framför allt när den jobbar som mest.

Skärmen vid nedfällning låter plast mot metall, samma symtom som min förra iBook. Smäller till stegvis.

Hårddisken verkar inte gå i sina 5400 varv som beställningen löd.

Skärmen har redan efter max 3 månader fått 6 intilliggande döda pixlar, otroligt störande vid mitt arbete.

Skärmen har tre vitare piggmentfläckar, vita som stör bilden extremt mkt då jag arbetar med tryck och dy.

Fläkten går i stort sett ständigt på, kan sitta i safari och titta runt på siter och fläkten sätter igång.

Batteritiden är inte alls vad ni angavigt och har sedan jag fått den aldrig hållit mer än max 1.5 timma arbetandes.

Man känner ganska kraftiga krypströmmar om någon annan vidrör ens hud när man sitter med händerna på plåten vid tangentbordet. Känns både med och utan nätadapter.

Nu har jag väntat i snart två veckor bara på delar till datorn och jag stör mig mer och mer på att inget händer.

Vad tycker ni? Är detta acceptabelt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 12:32

Tycker det låter skit! Att plast gnider mot metall kanske inte är hela världen, även om det är en irriterande detalj. Varför tror du inte det är en 5400rpm-disk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 12:41

Earth: Känns billigt. Låter hemskt.

Känns betydligt mycket slöare än min polares exakt samma konfig .. dvs 15", 1.25 ghz och 1 gb internminne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 12:47
Ursprungligen av uncontrolled:

Earth: Känns billigt. Låter hemskt.

Nånstans kan man kanske acceptera det på en iBook men jag håller med dig! Nu vet jag inte hur man kommer åt HD:n på en PB, men får du fram beteckningen på den kan du ju bara kolla och i så fall säga till dem att byta till den du beställt och betalat för (även om du inte skulle behöva det egentligen!).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 12:58

Earth: Bökigt, sedan är den ju på reperation. Men jag har bett dem kolla. Tar bara sådan jävla tid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 13:06

Ett sånt handhavande är förbaskat tråkigt och skapar allt annat än nöjda kunder. Tycker att för den prestandan, det priset och för att den nästan är ny att man borde kunna förvänta sig mer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 13:15

Värsta är att den fungerat rätt konstigt sedan jag fick den till och med.

Nu vet jag inte vad det för delar som ska bytas ut men normalt om delen finns på lager i Holland ska reprationsverkstaden ha den hos sig på två dagar. Finns den inte på lager kan det dröja längre tid.
Det kan verkstaden kolla när en leverans förväntas hos Apple brukar inte vara speciellt långt borta.
Längsta tiden jag fått vänta på en del var just två veckor men då fanns den inte ens med i reserdelssystemet.

Så jag tycker det låter som lång tid. Ring och hör med dem vad det är som dröjer så länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 14:56

Mattias Hedman: Ringer varje dag i stort sett och frågar varför det tar sådan jävla tid. De säger bara ja, vi vet inte. Det enda vi vet är att delen är beställd (troligtvis bildskärm).

Jag börjar bli riktigt irriterad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 16:11

Enligt apple är delarna leverande. Tror inte riktigt på detta ändå. Men man kan alltid hoppas.

SUCK!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-06 16:55

Varför begär du inte en ny?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 17:01

DaPhox: Försökt, men de vill inte de. De säger att de lagar den åt mig. Blir inte allt som jag krävt återställd så kräver jag en ny.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 17:05

Saaaknar min PB

Sitter på en 667 mhz, vilket iof inte är fel. Men har man betalt för en ny 1.25 ska den fan fungera :(((

  • Oregistrerad
  • 2004-07-06 17:06

En månad får tyvärr anses som en överkomlig rep.-tid..MEN...inte om de "lovat" dig en tid på 2 veckor. Du borde kunna kräva ett slutligt besked el. att dem kompenserar dig på nåt sätt... har själv haft såna j-a problem med deras "service", orkar inte ens tänka på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 17:13

DaPhox: Vad skulle man kunna gegära?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-06 17:18

Personligen skulle jag kräva en ny burk el. min egen reparerad & klar Pronto!, beroende på vad de "lovat" förstås. Om de verkligen garanterade 2 veckor... el. så typ AppleCare el. nåt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 17:20

DaPhox: Försöker imorrn!
Ringer dit när de öppnar och tänker kräva de.
De lovade att det skulle ta två veckor, max ja.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-06 17:27

Jag skulle i.o.f. sig ge en deadline typ exakt 4 veckor....mer än det ska det inte ta....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 17:43

DaPhox: då är det på onsdag.
Då har det gått precis en månad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-06 19:44

Låter som obehagligt lång tid. Jag har skickat min gamla iBook på lagning två gånger när jag hade den, och det tog båda gångerna över en månad. Två månader en gång. Men det var inte direkt till Apple, utan till ett service centre, vilket jag inte tänker göra igen. För nu måste min PB12 lagas. Den "matar" inte in CD-skivor utan bara spottar ut dem igen. Men jag drar mig... för jag vill inte vara utan min dator i flera veckor/månad(er) igen.

Brukar Apple annars vara snabba på reparationer vanligtvis?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-06 19:49
Ursprungligen av daft:

Brukar Apple annars vara snabba på reparationer vanligtvis?

Ibland, ibland inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 20:38

Det här är crap

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-06 20:45

Hehe. Dem borde få spö ibland, ibland inte!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 20:48

Eller ge min pb tillbaka

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-06 20:49

Jo, först det. Och så sen min. Sen spö.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 20:58

jag ringer dem iaf imorrn och ställer mitt ultimatum..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-08 08:47

Nu har jag lämnat medelande till alla viktiga människor. Hoppas på svar. Känns ungefär som ingen vill ens prata med mig.

Känns bra detta. Att först köpa en dator för närmare 30.000 och sedan få bli behandlad som jag blir.

Tack Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-08 12:54

Status rapport:

En av supportmänniskorna ljög mig rätt upp i örat när han sa att bildskärmen faktiskt hade kommit till plats. Väntar just nu på samtal från supporten på status hur lång tid detta kommer ta. Dvs jag kommer försöka göra allt för att kräva en ny. Känns sunkigt detta. Saknar mig mac!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-08 19:20

Status rapport:

Verkar få en ny. De kan inte levera bildskärmarna. Jag är lite mer lättad, men vafan, två veckor till Halva jävla sommaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-08 19:22

Det är förbannat att det ska ta sån tid, men får du en ny borde väl solen lysa igen!? Du har ju fått möda för ditt idoga åthutande...

Bevaka tråden