Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går ej att kopiera vissa mappar till ny extern HD...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis införskaffat mig en Maxtor OneTouch 250GB firewire/usb2 hårdisk.

Ifall jag förstått det rätt så är den formatterad i Fat32 (rätta mig ifall jag har fel).

När jag försöker kopiera vissa mappar från min interna HFS+ formatterade hårddisk till den externa så säger datorn ifrån att
"Du kan inte kopiera objektet 'Icon'. Namnet är förlångt eller innehåller tecken som skivan inte kan visa."

Vad ska jag göra på enklaste sätt för att få det att fungera?

Tacksam för svar
--
Daniel

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-07-05 21:11

Formatera om den?

Behöver även använda hårddisken till windows...

Har märkt att gränsen på en fil är på 4 GB, ganska värdelöst ifall man vill kunna använda den medföljande programvaran som gör en backup på en fil...

Kan man ha 2 partitioner på hårdisken med en HFS+ partition och en NTFS partition eller FAT32 partition?

Det jag vill är att kunna koppla in hårddisken på windowsbaserade datorer samt självklart på macen

Vad är bäst att använda NTFS eller FAT32? Mac OS X kan väl läsa, men inte skriva NTFS formatterade hårddiskar... medans FAT32 kan läsas och skrivas på både Windows och Mac OS X.

--
Daniel

  • Oregistrerad
  • 2004-07-06 20:18

Det bästa är att kanske installera en programvara på Win som kan läsa OS X-filformatet. Men det är en djungel, det ballaste vore ett filformat som funkade "pang på" i bägge OS.

Visst skulle de vara skönt med ett enda format...

Problemet med programvara är väl att jag vill kunna koppla in hårddisken på en PC hos tex en kompis eller en kund utan att behöva installera program på deras datorer...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-07 12:40

Ha en FAT32 partition (liten) där du lägger nödvändiga verktyg för att en PC ska kunna läsa HFS/HFS+...

Bra idé, men hur gör man det?
Har försökt på många sätt utan att lyckas och skulle gärna vilja höra om någon har lyckats!

I teorin skulle man kunna göra så om vi antar att vi har 250 GB totalt:

1) från PCen skapar man en liten FAT32-partition (max tillåtet när man formatera från PCen: 32 GB) och förmatera resten av HD med NTFS (obegränsad storlek). Då har man FAT32 32 GB + NTFS 218 GB i detta exempel.

2) från MACen (disk utility) raderar man NTFS-partitionen. När man gör det så formateras den partitionen automatiskt i MAC formatet och då har man FAT32 32 GB och MAC OS Extended 218 GB!

Detta skulle vara en perfekt lösning, MEN MACen tillåter inte att man raderar en NTFS-partition, utan bara en FAT32, dvs man har inte löst problemet!

En annan väg (om man kan använda 'fdisk', det kan inte jag) som tror skulle fungera är att köra punkt 1) från Macen via 'fdisk' och formatera även de resterande 218 GB i FAT32, och sedan köra punkt 2).

Cheers

1
Bevaka tråden