Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5 kronor för ett år hos Loopia.se

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-07-04 16:29

Såg att Loopia.se fyller 5 år i år.
Dem firar det med att erbjuda privat- och företagskonto till en årskostnad på 5 kronor! Inga startavgifter eller andra dolda kostnader.

Kanske kan vara något för alla som har tänkt att fixa ett webbhotell men aldrig kommit till skott?

Jag kör själv Loopia på ett flertal konton och är väldigt nöjd. Lägger även många av våra mindre kunder där. Synd bara att vi registrerade den senaste kunden en dag före "driven" med 5 kronor/år

http://www.loopia.se

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-04 17:05

Det var ju kul.

Men jag är en smula kritisk till Loopia:

Jag har aldrig stött på ett mer obegripligt gränssnitt och krångligare tillvägagångssätt än när jag skulle peka om ett par domäner som jag har hos dom. Fy fan, helt enkelt. När jag per telefon påpekade hur korkat dom lagt upp det (jag uttryckte mig mycket vänligt, faktiskt) och hur mycket extra strul deras korkade upplägg hade orsakat, så fick jag reda på vilket pucko jag var. Tack för det.

För övrigt är jag ganska fascinerad över företag som erbjuder NYA kunder sånt här, och skiter fullständigt i kunderna dom redan har. Hur tänker dom egentligen?

(slutgnällt för idag...)

Ursprungligen av Danne V:

För övrigt är jag ganska fascinerad över företag som erbjuder NYA kunder sånt här, och skiter fullständigt i kunderna dom redan har. Hur tänker dom egentligen?

Jag förstår dig, jag har tänkt på det med. Fast problemet ligger väl i att om alla befintliga kunder erbjuds abonnemang för 5 kr lär hela företaget gå i konkurs.

/K

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-04 17:46
Ursprungligen av Kristofer G:

Jag förstår dig, jag har tänkt på det med. Fast problemet ligger väl i att om alla befintliga kunder erbjuds abonnemang för 5 kr lär hela företaget gå i konkurs.

/K

Kanske det. Men det kanske dom gör ändå: om JAG hade sajter där, så skulle jag DIREKT byta webbhotell.

Dels för att det är alldeles förbannat dålig marknadsföring och en arrogans utan like att helt strunta i existerande kunder som faktiskt bidragit till att dom över huvud taget KAN erbjuda detta. (jag tittade som hastigast på deras webbplats och såg inget om detta - men kan ju ha fel ändå...)

Dels så kommer givetvis en eventuell tillströmning av nya kunder att påverka/försämra service/prestanda hos existerande konton: krig om bandvidd, fler sajter på samma servrar, fler ska ha support, etc...

Jaja..jag sa ju att det var slutgnällt, så det får det väl bli.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-07-05 00:08
Ursprungligen av Danne V:

Jag har aldrig stött på ett mer obegripligt gränssnitt och krångligare tillvägagångssätt än när jag skulle peka om ett par domäner som jag har hos dom. Fy fan, helt enkelt.

Är det längesen du gjorde det här? Jag pekade om domäner för någon vecka sedan. Det var _VÄLDIGT_ enkelt och smidigt.

Ursprungligen av Danne V:

För övrigt är jag ganska fascinerad över företag som erbjuder NYA kunder sånt här, och skiter fullständigt i kunderna dom redan har. Hur tänker dom egentligen?

Menar du att Loopia ska ge sina erbjudanden till alla sina befintliga kunder? Hur länge tror du att deras verksamhet skulle fortsätta i så fall?!

Förresten såg jag idag att dem kommer uppgradera sina webbhotell-konton med bland annat dubbelt så mycket utrymme i MB och mer än dubbelt så mkt bandbredd som tidigare. Och, ja, det gäller även för befintliga kunder

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-05 15:02

EDIT: Det blev dubbla inlägg av nån anledning.
Se nedan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-05 15:03
Ursprungligen av Rasmus:

Är det längesen du gjorde det här? Jag pekade om domäner för någon vecka sedan. Det var _VÄLDIGT_ enkelt och smidigt.

Kolla bifogade bild som möter mig när jag loggar in på mitt konto: Domänen finns inte med, ingenting är klickbart. Man kommer helt enkelt ingenstans. Därför kan jag tyvärr inte visa screenshot på gränssnittet som mötte mig när jag faktiskt kom fram till ompekningssidan. Jag har pekat om domäner hos ett havvdussin olika registratorer under flera år, och aldrig stött på nåt så virrigt. Men om du tycker att det är enkelt och självklart att domänen inte står listad fastän texten säger att den ska det, så är det ju bra för dig. Jag tycker att det är skitdåligt.

Ursprungligen av Rasmus:

Menar du att Loopia ska ge sina erbjudanden till alla sina befintliga kunder? Hur länge tror du att deras verksamhet skulle fortsätta i så fall?!

Jag bryr mig faktiskt inte om vad dom gör. Men grundläggande marknadsföring och CRM innebär att man ska "gräva där man står", dvs vårda och utveckla BEFINTLIGA kundrelationer INNAN man söker nya, eftersom kundlojalitet är det viktigaste som finns för ett företag.

Ursprungligen av Rasmus:

Förresten såg jag idag att dem kommer uppgradera sina webbhotell-konton med bland annat dubbelt så mycket utrymme i MB och mer än dubbelt så mkt bandbredd som tidigare. Och, ja, det gäller även för befintliga kunder

Jo, såg det.

EDIT: Förresten, jag har aldrig heller hört uttrycket "delegering" i samband med domäner, utan "ompekning". Men jag kan ju ha missat nåt förstås.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-07-05 17:33
Ursprungligen av Danne V:

Kolla bifogade bild som möter mig när jag loggar in på mitt konto: Domänen finns inte med, ingenting är klickbart. Man kommer helt enkelt ingenstans. Därför kan jag tyvärr inte visa screenshot på gränssnittet som mötte mig när jag faktiskt kom fram till ompekningssidan. Jag har pekat om domäner hos ett havvdussin olika registratorer under flera år, och aldrig stött på nåt så virrigt. Men om du tycker att det är enkelt och självklart att domänen inte står listad fastän texten säger att den ska det, så är det ju bra för dig. Jag tycker att det är skitdåligt.

Ja, eftersom det i vanliga fall bara är att klicka på "Redigera"-knappen så verkar ditt konto ha råkat ut för något knas. Sådär ska det naturligvis inte vara vilket Loopia borde kunna hjälpa dig med utan problem.

Jag kan ju bara utgå från mig själv och de domännamn jag administrerar och _där_ har det fungerat superfint. Givetvis kunde inte jag veta att din domän inte ens står listat på sidan, så bli inte sur på mig för att det inte fungerar. Du verkar lite ilsk

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-05 17:53
Ursprungligen av Rasmus:

Ja, eftersom det i vanliga fall bara är att klicka på "Redigera"-knappen så verkar ditt konto ha råkat ut för något knas. Sådär ska det naturligvis inte vara vilket Loopia borde kunna hjälpa dig med utan problem.

Jag kan ju bara utgå från mig själv och de domännamn jag administrerar och _där_ har det fungerat superfint. Givetvis kunde inte jag veta att din domän inte ens står listat på sidan, så bli inte sur på mig för att det inte fungerar. Du verkar lite ilsk

Oj, inte tror du väl att jag är sur på dig? Inte alls!

Men jag blir grinig när jag stöter på korkade, ologiska lösningar som fördröjer mitt jobb, men rent förbannad när man påpkar misstaget för upphovsmännen, föreslår bättre lösning men möts av arrogans och överlägsen attityd.

Precis. Som företagare är det bättre att ha (kanske inte så extrema) erbjudanden för alla kunder.

Nu ska vi inte gnälla mer

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-05 00:32

Meningen med företag att de skall gå med vinst.

Den här kampanjen är nog inte för att vara snällast på nätet utan att tjäna pengar som allt annat.

De kan lyckas få massa kunder som kommer hålla sig kvar till nästa gång årsbetalningen skall betalas då den är normalt pris igen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-07-05 18:00

köpte buck.se i lördags, har kompisar som har hotell hos dom och är mycket nöjda.
Deras kontrollpanel är dock rätt virrig, ni som gjort det. Var kan jag ändra dns:erna? Tänkte testa att peka om mot min hemmaserver

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-05 18:12
Ursprungligen av Buckner:

köpte buck.se i lördags, har kompisar som har hotell hos dom och är mycket nöjda.
Deras kontrollpanel är dock rätt virrig, ni som gjort det. Var kan jag ändra dns:erna? Tänkte testa att peka om mot min hemmaserver

Som hotell (och om allt flyter på som det ska) kanske dom är utmärkta.
Men det är just den där "virrigheten" som får mig att surna till. Om du till slut lyckas peka om domänen, så kan du väl komma tillbaka och berätta hur lätt eller svårbegripligt det var (men kom ihåg att strulet med internic-se inte är Loopias fel).

Ursprungligen av Danne V:

internic-se

Nic-se

Internic är en annan organisation som är bland annat sköter om com net och org.

http://www.internic.net

/K

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-05 18:30
Ursprungligen av Kristofer G:

Nic-se

Internic är en annan organisation som är bland annat sköter om com net och org.

http://www.internic.net

/K

Ooops.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-07-05 21:50
Ursprungligen av Danne V:

Som hotell (och om allt flyter på som det ska) kanske dom är utmärkta.
Men det är just den där "virrigheten" som får mig att surna till. Om du till slut lyckas peka om domänen, så kan du väl komma tillbaka och berätta hur lätt eller svårbegripligt det var (men kom ihåg att strulet med internic-se inte är Loopias fel).

Vet bara att man kan maila nic-se så fixar dom det på en eller ett par dagar =/

Loopia reggade sig på swec också där dom har gett bra svar i tråden om detta erbjudande. Riktigt trevligt

Loopia har registrerat sig på 99mac nu - då kanske vi får feedback direkt ifrån källan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-05 19:07

med tanke på hur många kunder man lockar med detta erbjudande kan man nog snart börja kalla sig för sveriges största webhotell. eller det kanske man gör redan?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-07-05 22:22

Jag förstår inte riktigt vad ni menar med att det skulle vara rörigt att få DNSerna ompekade... jag har pekat om två domäner via Loopia, helt utan krångel.
Glasklart upplägg - bara att fylla i de nya DNS:erna (både FQDN och IP-nr) och sedan vänta på NIC-SE.
Har de ändrat sedan dess? Det här var ca 4-5 månader sedan.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-07-05 22:53
Ursprungligen av nillon:

Jag förstår inte riktigt vad ni menar med att det skulle vara rörigt att få DNSerna ompekade... jag har pekat om två domäner via Loopia, helt utan krångel.
Glasklart upplägg - bara att fylla i de nya DNS:erna (både FQDN och IP-nr) och sedan vänta på NIC-SE.

Exakt min åsikt. Jag har svårt att föreställa mig ett enklare upplägg?
Men bevisligen fungerar det inte för vissa. Och det förvånar mig lite att läsa om att Loopias attityd skulle vara dålig/arrogant när det krånglar. Jag har uteslutande fått klockren service.

Ursprungligen av nillon:

Jag förstår inte riktigt vad ni menar med att det skulle vara rörigt att få DNSerna ompekade... jag har pekat om två domäner via Loopia, helt utan krångel.
Glasklart upplägg - bara att fylla i de nya DNS:erna (både FQDN och IP-nr) och sedan vänta på NIC-SE.
Har de ändrat sedan dess? Det här var ca 4-5 månader sedan.

så har även varit fallet när jag har köpt .se ifrån loopia, efter det hanterar man resten med nic-se (som numera har ett nästan automatiserat system för ompekning av dns mm)..

det kanske är ett annorlunda upplägg om man även har serverplats där eller nått..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-07-06 00:10

Hittar ingenstans att ställa in DNS erna, enda jag vet att dom bytt på senare tid är mailsystem.
Kan hända att jag är blind (händer offta ) eller så har dom gömt det nånstans.

Angående service så har det dom gånger jag mailat dom (innan jag var kund där) varit super, mailade 19.xx en vardag och hade svart 5min senare som exempel.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-07-06 11:16

ska ni regga kan ni väl gå via http://www.loopia.se/?referer=17017

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 21:19

må va att jag har betalat ganska mycket för min .SE domän (inga 5 spänn när jag köpte)
Men jag har ALDRIG varit med om en bättre support. fick svar på ca 5 min (under arbets tid)
Även när jag som en idiot ringde och sa att jag tappat bort mitt nya lösenord, jag med min fina tonårs röst, fick mitt lösenord tillbacks. dom nobba mig inte bara. har haft enstaka problem med mail.
men även då hjälpte deras support mig... Loopia är bra ... let's face it

Ursprungligen av call3:

må va att jag har betalat ganska mycket för min .SE domän (inga 5 spänn när jag köpte)
Men jag har ALDRIG varit med om en bättre support. fick svar på ca 5 min (under arbets tid)
Även när jag som en idiot ringde och sa att jag tappat bort mitt nya lösenord, jag med min fina tonårs röst, fick mitt lösenord tillbacks. dom nobba mig inte bara. har haft enstaka problem med mail.
men även då hjälpte deras support mig... Loopia är bra ... let's face it

Domänen ingår ej i de 5:- man betalar, domänavgiften för man betala i alla fall, det är bara första året med webbhotell som kostar 5:- nappade på erbjudandet och är än mycket nöjd med Loopias service, snabba svar från kundtjänst när jag mailat

1
Bevaka tråden