Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafiska buggar i Mac OS X

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns en hel del grafiska buggar och fel i det grafisk gränssnittet i Mac OS X. Många av dem har alltid funnits där. Jag tänkte starta en tråd angående detta. Bifoga gärna lite skärmdumpar med era inlägg.

Det tänker iallafall jag göra, för jag vill att fler perfektionister/användare med öga för detaljer, ska reagera på dem. Det är dags för dem att försvinna!

-

Den övre bilden visar två bagateller till buggar. Men det den undre bilden visar har jag stört mig på länge nu.

Att Apple har tre olika typer av borstade metallfönster tycker jag rent ut sagt är amatörmässigt. Inte ser väl fönstrena olika ut i Windows eller Linux för att nu nämna några konkurrenter. Med dessa tre olika typer av fönster blir det sammanlagt fem olika typer av fönster om man nu räknar med dem av typen aqua och paletterna (de med kantiga hörn). Apple borde jobba lite på sina standarder och riktilinjer när det gäller det grafiska gränssnittet.

Ändrat: stavfel

Senast redigerat 2004-07-03 15:51
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-03 17:48

Du har förståss skrivit ett mail till Apple om detta tidigare och bett dem åtgärda? De lär ju knappast sitta här och läsa vad du tycker.

Meningen med den här tråden är ju att uppmärksamma fler om buggarna, så att fler rapporterar dem till Apple. Att Apples designers inte hänger här på 99mac fattar väl jag med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-03 23:59

Lustigt, jag har också irriterat mig på de där taggiga hörnen. Det måste bara fixas!!!

Japp, de där jädrans taggiga hörnen på iTunes irriterar jag mig också på, varje gång jag öppnar iTunes så sticker det i ögonen... Bra att du uppmärksammar det Christopher så slipper vi vara de enda som lider...

Det där med standarder/riktlinjer är naturligtvis bra, men det finns en baksida också. För mycket riktlinjer kan nog döda kreativitet, och på något vis kanske dessa små skillnader ger olika karaktär åt iProgrammen, antar jag. Om det gäller just dessa skillnader som du pekar på vet jag inte, men allt för mycket stringens tycker iaf jag är tråkigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-04 14:59

Vad sitter ni i för upplösning? Jag ser inte de taggiga hörnen i iTunes i 1600x1200.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-07-04 20:15
Ursprungligen av Netzach:

Vad sitter ni i för upplösning? Jag ser inte de taggiga hörnen i iTunes i 1600x1200.

Hm, underbart! Nu har man fått nåt att störa sig på
Har aldrig tänkt på det och startade upp iTunes och vad såg jag?? Taggigt hörn, så nu stör jag mig på det.

Upplösning? --> 1024x768

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-04 21:06
Ursprungligen av jobke:

Hm, underbart! Nu har man fått nåt att störa sig på
Har aldrig tänkt på det och startade upp iTunes och vad såg jag?? Taggigt hörn, så nu stör jag mig på det.

Upplösning? --> 1024x768

Var det tvunget att skriva så...nu måste jag också kolla in detta och bli störd

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-07-04 22:18
Ursprungligen av Quarken:

Var det tvunget att skriva så...nu måste jag också kolla in detta och bli störd

Visst är det jobbigt

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-04 20:37

Det enda jag stör mig i iTunes är brushed metal.
Men å andra sidan spelar det ingen större roll....

Har ni inget bättre att göra än att störa är på något som inte egentligen syns? Jag kör Cinema Display 23" (1920x1200) utan att kunna se det du beskriver. Måste naturligtvis zooma in ordentligt för att kunna bekräfta att det ser ut som beskrivet ovan. Mig stör det inte i alla fall. Det skulle varit mycket värre om hela systemet låste sig utan förvarning.. Det kallar jag för PROBLEM!

hehe

Jag har en del liknande missar till som jag tänkte ta upp, men jag kanske bara ska rapportera dem till Apple trots allt.

Sen är det är väl inte så att jag direkt stör mig så pass att jag inte kan göra vad jag ska. Jag tycker bara det är en principsak att fönstrena bör vara likadana. De är små missar som inte borde finnas där. Hade de kört efter en mall när de ritade upp sina programfönster hade de fått samma hörnor åtminstone.

Själv sitter jag med upplösningarna 1280x1024 (LCD) samt 1024x768 (LCD). Jag kan tänka mig att de nästan inte går att se i upplösningen 1600x1200 och högre. Med en CRT-skärm syns de antagligen inte alls.

Ser taggarna i 1440x990...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-05 02:19

Har ni sett detta då?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-05 12:02
Ursprungligen av xerent:

Har ni sett detta då?

Jo, vi vet - Grekland vann.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-05 12:06
Ursprungligen av Quarken:

Jo, vi vet - Grekland vann.

Det var inte det jag menade. Titta över adressen, på det blå sträcket. Trevlig grafikbugg där.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-05 12:36
Ursprungligen av xerent:

Det var inte det jag menade. Titta över adressen, på det blå sträcket. Trevlig grafikbugg där.

Jag bara skojade. Det blå strecket finns inte hos mig (Safari 1.2.2)

  • Medlem
  • 2004-07-05 22:05

Apple verkar ha fixat buggen med quicktimes dubbla highlight i Tiger. Se screenshot. Dessutom har dom mer itunes-lika färger på tidsaxeln.

http://g3.wasd.dk/files/cuk.ch/images/quicktime2.gif

iTunes hörn är kantiga för att iTunes tror jag inte kör med det inbyggda Brrush Metal-interfacet i systemet. Det är en vild spekulation av mig, men jag tror det har med att göra på grund av att iTunes är så gammalt. Det fanns som vill alla vet redan i Mac OS X 10.1, men då fanns det inget Brushed Metal Interface inbyggt i Mac OS.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 09:29

Såhär ser min command+tab-dialog ut. Själva texten blir mer och mer justerad till vänster för de ikoner som ligger till höger. Skuggan/ovalen sitter som den ska. Är inte säker på om det beror på att jag kör Transparent Dock eller om det verkligen är fel i OS X. Har inte meckat med något annat GUI-h4XX0r-knep vad jag vet.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 11:30
Ursprungligen av PJ Utsi:

Såhär ser min command+tab-dialog ut. Själva texten blir mer och mer justerad till vänster för de ikoner som ligger till höger. Skuggan/ovalen sitter som den ska. Är inte säker på om det beror på att jag kör Transparent Dock eller om det verkligen är fel i OS X. Har inte meckat med något annat GUI-h4XX0r-knep vad jag vet.

Kan inte svara för alla, men jag lider inte av den buggen. Men det kan vara något med grafikkortet, för har du ett 32mb kort och över så sköter det all opacitet/fönster placering.

(en text är en "view" (precis som ett fönster) gör aqua, som är tranparent överallt utom där bokstäverna är. och views dumpas över till grafikkortet som sedan ritar dom, har kortet problem med någon openGL detalj så kan det bli rätt fel ibland. )

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 11:27

iTunes & quicktime använder inte systemets "brushed metal", utan en förmodligen mer lättportad (till windows) fönster layout motor.

finder är skrivet i cocoa och använder aquas ytor och knappar etc. så den har "rätt" utseende.

jag gissar att quicktime & itunes fönster "problem" kommer från att dom ska vara lätta att flytta till windows etc.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 11:51

ITunes är egentligen inte ett program/applikation utan en specialbyggt webbläsare ihopsnickrad med WebKit. Det är därför Microsoft blev så upprörda över iTunes/Windows. En trojansk häst med goda syften.
- Ett program som inte är Win32 och som ändå rullar galant under Windows. Det skall genast bort....hur gör vi nu?

Ursprungligen av Schuckert:

ITunes är egentligen inte ett program/applikation utan en specialbyggt webbläsare ihopsnickrad med WebKit. Det är därför Microsoft blev så upprörda över iTunes/Windows. En trojansk häst med goda syften.
- Ett program som inte är Win32 och som ändå rullar galant under Windows. Det skall genast bort....hur gör vi nu?

iTunes bygger inte på WebKit.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-07-05 23:26
Ursprungligen av Hagelin:

Lite OT, men har inte Hyatt glömt sitt css?

Ursprungligen av Schuckert:

ITunes är egentligen inte ett program/applikation utan en specialbyggt webbläsare ihopsnickrad med WebKit. Det är därför Microsoft blev så upprörda över iTunes/Windows. En trojansk häst med goda syften.
- Ett program som inte är Win32 och som ändå rullar galant under Windows. Det skall genast bort....hur gör vi nu?

Fel. Vart har du fått detta ifrån??

Om du tänker på iTMS så är det också fel, iTunes/iTMS kör inte med webkit även om iTMS kanske kan kännas så.
Vad gäller resten av iTunes så är det väl ganska självklart att den inte användar webkit, utan relativt standard widgets i cocoa..

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 23:37
Ursprungligen av johan dansk:

Fel. Vart har du fått detta ifrån??

Om du tänker på iTMS så är det också fel, iTunes/iTMS kör inte med webkit även om iTMS kanske kan kännas så.
Vad gäller resten av iTunes så är det väl ganska självklart att den inte användar webkit, utan relativt standard widgets i cocoa..

Hmmm...skumt. Jag (är inte kodare, men intresserad) blev förevisad WebKit av OOPS i Göteborg och där talade man varmt om hur det var implementerat i iTunes och gjorde en demo med egna verktyg. Det stämmer alltså inte? Hur seriös är den andra källan?

  • Medlem
  • 2004-07-05 23:54

hyatt har väl aldrig ljugit för oss?

"webbsidorna" som visas i itunes använder ett egendefinierat xml-format.

http://hcsoftware.sourceforge.net/jason-rohrer/itms4all/

citat från sidan ovan. enda apple skulle kunna ha ändrat i 4.6 är väl krypteringsnyckeln...:
Here is what I know about the iTunes Music Store Protocol so far:
iTunes communicates with Apple almost exclusively through HTTP [browsing the store and playing preview clips works through a web proxy, even with no direct connection to Internet].

iTunes authentication (logging in so you can actually buy something) is not happening through HTTP [no requests hit my web proxy when iTunes tries to log in; logging in fails without a direct Internet connection].

iTunes fetches gzipped XML files from Apple to lay out its GUI (to display the store front, genre pages, and search results).

Every gzipped XML file is encrypted with AES-128 (Rijndael) in CBC mode. The CBC initialization vector is included in the HTTP header (x-apple-crypto-iv).

The AES key is 8a9dad399fb014c131be611820d78895. This key is hard-coded somehow in iTunes.

Ursprungligen av Schuckert:

Hmmm...skumt. Jag (är inte kodare, men intresserad) blev förevisad WebKit av OOPS i Göteborg och där talade man varmt om hur det var implementerat i iTunes och gjorde en demo med egna verktyg. Det stämmer alltså inte? Hur seriös är den andra källan?

hmm, konstigt, OOPS borde ju veta vad de håller på med eftersom de är bland de få proffessionella osx utvecklerna i sverige (som jag känner till iaf)... :/

Den andra killen, dvs Dave Hyatt, är ingen mindre än utvecklaren av Safari (och därmed webkit), så jag väljer nog att tro på honom först och främst..

Kalle W: jag stör mig också på det, fast det är bara på "archive"sidorna det fattas, gå upp ett par steg i katalogträdet så ser en blåtokig sida istället

//edit: gvnr: intressant länk!

Denna är väl najs

1
Bevaka tråden