Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Powermac G5. Vilken skall man köpa?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Sitter o funderar på att köpa en ny G5a.
Vad skall man sattsa på tycker ni? 1.8, 2an eller 2.5an?

Är i första hand ute efter en tyst dator som man kan ha på dygnet runt, i andra hand skall det vara kräm i burken så att den håller ett par år. Kommer inta o joxa å sätta massa PCI kort. Drömmer om att kunna dumpa min PC o köra Virtual PC7 med vettig prestanda.

Rent spekulativt. Kommer vätskekylnignen i 2.5an att vara mer tyst än fläktarna i 2an /1.8an?

Rent ekonomiskt kanske 1.8an är mest prisvärd? Det är dock bara 2000kr till 2an när man lägger i lite mer minne o disk i den.

2an är ca 3500kr billigare än 2.5an.. Är vätske kylningen + 1gzh till att leka med värt det? Kanske?

Så vad tycker ni?
Beställa en 2.5a o be till Steve att den är tyst. Kan inte vänta på recentioner utan måste beställa nått innan sista juni.

tack
M

  • Oregistrerad
  • 2004-06-22 22:42

Alla verkar ett vettigt val och det kommer an på hur mycket pengar du vill bli av med.

Om du inte verkligen behöver all kraft du kan lägga dina fingrar på så är 1.8an bästa val tycker jag. Mycket pang för pengarna och den torde vara lika länge som 2.5an.

Ursprungligen av shompa:

Hej

Sitter o funderar på att köpa en ny G5a.
Vad skall man sattsa på tycker ni? 1.8, 2an eller 2.5an?

Är i första hand ute efter en tyst dator som man kan ha på dygnet runt, i andra hand skall det vara kräm i burken så att den håller ett par år. Kommer inta o joxa å sätta massa PCI kort. Drömmer om att kunna dumpa min PC o köra Virtual PC7 med vettig prestanda.

Rent spekulativt. Kommer vätskekylnignen i 2.5an att vara mer tyst än fläktarna i 2an /1.8an?

Rent ekonomiskt kanske 1.8an är mest prisvärd? Det är dock bara 2000kr till 2an när man lägger i lite mer minne o disk i den.

2an är ca 3500kr billigare än 2.5an.. Är vätske kylningen + 1gzh till att leka med värt det? Kanske?

Så vad tycker ni?
Beställa en 2.5a o be till Steve att den är tyst. Kan inte vänta på recentioner utan måste beställa nått innan sista juni.

tack
M

Tror nog att 2x2.5 Ghz kommer vara tystare än dagens 2x2Ghz men möjligtvis så kan den ha ett mer irriterande läte från pumparna i vätskekylningen,

Köp inte den strypta 2x1.8Ghz:aren om du inte får ett kanonpris. 2x2Ghz är nog att föredra.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-22 22:43

Om du är ute efter bästa prisvärdhet är alltid "mellanmodeller" bäst. Det ligger tunga marknadsanalyser bakom differentiering och prissättning oavsett produkt. Bilar, datorer, videokameror osv. Samma recept överallt.

1.8an är väl bara strypt när det gäller 4 minnes plattser mot 8 och att den har PCI plattser? Tror att 4 minnesplattser räcker. 4 gig :). Eller är 2-2 Sveriger Danmark ett tecken på att Steve tycker jag skall köpa en dubbel 2a?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-06-22 22:55
Ursprungligen av shompa:

Eller är 2-2 Sveriger Danmark ett tecken på att Steve tycker jag skall köpa en dubbel 2a?

Gör det! Jag köpte en dual 2 Ghz förra veckan, fick den i måndags och är hur nöjd som helst!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-04 19:23
Ursprungligen av Rasmus:

Gör det! Jag köpte en dual 2 Ghz förra veckan, fick den i måndags och är hur nöjd som helst!

Kunde inte låta bli att berätta att min 2x2GHz kom i fredags och den formligen flyger fram utan att göra mycket väsen av sig. Valde 2GHz då den har PCI-X platser är lite snabbare, har lite mer minne samt kan byggas ut lite mer än 1.8:an. Dessutom tycker jag det är lika bra att för ytterligare 500:- stoppa i ATI:s 9600XT med 128 MB VRAM.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-06-22 22:58

Jag har en dubel 1,8, gammla modellen, den kanske finns att få tag i beggad, den är skyst tycker jag

  • Oregistrerad
  • 2004-06-23 16:54

Jag beställde 1.8 Ghz modellen idag!

Beställde 2x2ghz nu efter keynoten. Är så otroligt besviken IGEN på Apple.
Funderar på att skicka en Volvobil till Jobs så han ser vad RIKTIGA uppfinningar är.. *gråter*

--
beställde via 99mac portalen, så några kronor kommer till dem

Och jag har beställt en 2X2.5 Ghz nu!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-07-02 15:02

Började snegla på Mac igen vid årsskiftet efter att ha använt min Win98 burk sen -99,
tidigare hade jag en Mac, 5200 om jag minns rätt.

Avvaktade så G5 uppdateringarna, vilket drog ut på tiden...

Nåväl, har idag beställt en dual 1.8 med 1GB ram, 160GB disk o Radeon 9600 kortet
(plus GB Jampack), kunde inte vänta längre!

Främsta anledn jag lockades tillbaka till Mac plattformen är MaxOSX (jobbar med Sun/Solaris),
64 bitars G5:an och iLife paketet (hoppas de funkar lika bra som det ser ut).

Finns det något Perl-på-MacOSX forum någonstans förresten?

Ursprungligen av flabb:

Finns det något Perl-på-MacOSX forum någonstans förresten?

Fråga Björnström snällt om han kan starta ett här på 99mac

/K

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-07-02 16:29

Kan detta vara något? (sökte i Safari)

http://www.mail-archive.com/[email protected]/

1
Bevaka tråden