Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4 Tiger systemkrav?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-03 22:55

Är det någon som vet eller har en gissning om vad systemkraven kommer bli för Mac OS X 10.4 Tiger när det släpps?

10.2 Jaguar funkade officiellt på datorer från 1997 och senare. 10.3 Panther funkade officiellt på datorer från 1998 och senare. Enligt detta mönster så bör Tiger funka på datorer från 1999 och senare?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-07-03 23:01
Ursprungligen av Rajje:

Är det någon som vet eller har en gissning om vad systemkraven kommer bli för Mac OS X 10.4 Tiger när det släpps?

10.2 Jaguar funkade officiellt på datorer från 1997 och senare. 10.3 Panther funkade officiellt på datorer från 1998 och senare. Enligt detta mönster så bör Tiger funka på datorer från 1999 och senare?

Enligt rykten krävs Mac med inbyggd Firewire, dvs tidiga iBook och iMac klarar inte.

Inte helt orealistiskt eftersom Panther kräver Mac med inbyggd USB...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-03 23:15
Ursprungligen av iBjorn:

Enligt rykten krävs Mac med inbyggd Firewire, dvs tidiga iBook och iMac klarar inte.

Inte helt orealistiskt eftersom Panther kräver Mac med inbyggd USB...

Väldigt tråkigt om de ryktena skulle stämma... (se vilka datorer jag har)
Känner dessutom många som inte har inbyggt firewire.
Men det kommer antagligen ett hack som fixar detta, det finns ju ett som tar bort begränsningen med inbyggt USB för Panther.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-07-03 23:22

Precis...xpostfacto, eller vad hacket heter. Fast du klarar ju kraven med iBook 600:an!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-04 10:31

Torde det inte vara att alla s.k New World-maskiner fungerar med Tiger?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-07-04 10:50

Det finns skärmdumpar på installationen av Tiger som bekräftar det som sagts tidigare i tråden, G3, G4, G5 med inbyggd FireWire, samt DVD spelare

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-04 12:03
Ursprungligen av Crafty:

Det finns skärmdumpar på installationen av Tiger som bekräftar det som sagts tidigare i tråden, G3, G4, G5 med inbyggd FireWire, samt DVD spelare

Pinsamt av Apple att kräva FireWire och DVD!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-04 12:13

Tiger systemkrav:
Du måste ha en Macintosh-dator med: m PowerPC G3-, G4- eller G5-processor m Inbyggd USB m Minst 128 MB RAM-minne m Inbyggd bildskärm eller en bildskärm kopplad till ett grafikkort från Apple som stöds av datorn m Minst 2 GB ledigt hårddiskutrymme, eller 3,5 GB om du ska installera utvecklarverktygen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-04 14:56
Ursprungligen av REP:

Tiger systemkrav:
Du måste ha en Macintosh-dator med: m PowerPC G3-, G4- eller G5-processor m Inbyggd USB m Minst 128 MB RAM-minne m Inbyggd bildskärm eller en bildskärm kopplad till ett grafikkort från Apple som stöds av datorn m Minst 2 GB ledigt hårddiskutrymme, eller 3,5 GB om du ska installera utvecklarverktygen

Pheew!... Då kan man kanske använda sin dator lite till då.

iBjorn: iBooken har firewire, men ingen DVD-spelare (och så är den bara lånad).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-07-19 14:58
Ursprungligen av Loranga:

Pinsamt av Apple att kräva FireWire och DVD!

Apple försöker som alla andra dataföretag att sälja fler datorer. Och detta är ett sätt att tvinga oss macanvändare att köpa nya datorer. Tror till och med att Garageband är medvetet mkt resurskrävande för att få oss att köpa powermacar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-19 20:21
Ursprungligen av pijon:

Apple försöker som alla andra dataföretag att sälja fler datorer. Och detta är ett sätt att tvinga oss macanvändare att köpa nya datorer. Tror till och med att Garageband är medvetet mkt resurskrävande för att få oss att köpa powermacar.

Ett bra exempel är att Apple slutat leverera 4,5 volt backupbatteri för alla Performa datorer.
Det dagen Performa inte går att starta, då är det direkt till soptippen.

Ursäkta, men vad menas med en New World-maskin? Har aldirg hört begreppet tidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-04 12:02

I princip den arkitektur som kom med iMacen och framåt.
http://developer.apple.com/technotes/tn/tn1167.html

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-04 12:32

Var har du hittat dessa, REP?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-04 12:46
Ursprungligen av Loranga:

Var har du hittat dessa, REP?

Jag har provkört Tiger beta

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-04 12:39

Om det är som du säger REP, så är det ju tydligt för mig:

Apple stödjer endast New World-arkitekturen, inte Old World-arkiteturen. Det här med inbyggd USB är egentligen inget tekniskt krav, det är bara ett sätt för vanliga användare att kunna se ifall de kan köra Tiger eller inte. (t.ex har ju den första G3an, som är en OldWorldmaskin, inget USB inbyggt, och kan inte heller köra Tiger). Är inte dessa systemkrav för övrigt de samma som för Panther?

(OldWorldmaskiner har också SCSI-diskar, medan NewWorld har IDE)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-04 12:48
Ursprungligen av Loranga:

Är inte dessa systemkrav för övrigt de samma som för Panther?

Ja, rätt !

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-04 12:57

Hehe, ok
Ja, om systemkraven blir "strängare" för Tiger än för Panther, så är det marknadsavdelningen som har bestämt, inte den tekniska avdelningen.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-07-04 17:42

Jag kan tänka mig att det bara är Developer preview som skickas som DVD, när vanliga Tiger släpps så ör det väl troligt att den släpps på CD.

Ursprungligen av iBjorn:

Jag kan tänka mig att det bara är Developer preview som skickas som DVD, när vanliga Tiger släpps så ör det väl troligt att den släpps på CD.

Om du köper en ny dator nuförtiden får du systemet på en DVD. Jag tror Tiger retail kan släppas enbart på DVD. Undrar om inte Apple känner att datorer med endast CD börjar bli lite gamla för Tiger och dess häftiga finesser?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-07-19 14:30
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Om du köper en ny dator nuförtiden får du systemet på en DVD. Jag tror Tiger retail kan släppas enbart på DVD. Undrar om inte Apple känner att datorer med endast CD börjar bli lite gamla för Tiger och dess häftiga finesser?

När jag köpte Powerbook i höstas fick jag Jaguar på DVD, men uppgraderingen till Panther kom på 3 CD. så jag vet inte alls hur de kommer att göra. Att den versionen som kommer med nya datorer kommer på DVD är det nog inget snack om. Men frågan är om de är såpass modiga att de helt enkelt bara kör DVD-version nu? Jämför med iLife '04 som kom på både DVD och CD.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-19 13:59

Men dom som inte har dvd då?
Eller gällde det bara DevCdn?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-05 21:36

Eftersom Apple i skrivande stund fortfarande säljer datorer med endast CDROM (till utbildningsinstitutioner) ser jag det som mycket osannolikt att Tiger kommer att kräva DVD.

Jag håller fortfarande på min linje om oldworld och newworldmaskiner, se tidigare post.

1
Bevaka tråden