Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken term är det jag söker?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-04 03:41

Jag letar ny router, och vad gäller brandvägg, så är det ju bra om ingen kommer in, men om de har kommit in, vill man ju inte att de skall kunna komma ut, typ, mota bort Trojaner tror jag att det skall vara. Så att ingen kan använda datorerna som servrar utan att man vet om det. Det lär ju förekomma har jag hört. Så, vet någon vad nämnda funktion kallas, om någon förstått min förklaring.

Vet inte om det finns nån speciell term, men de du är ute efter är ju en router(brandvägg) som klarar av att begränsa trafik i båda riktningarna, dvs du ska kunna speca att utgående förbindelser endast får göras till port 80/21/110/25 etc..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-04 10:58

Brandvägg. Finns inbyggt i routern, och i Mac OS X.

Gå till Systeminställningar > Fildelning > Brandvägg och klicka på Starta. Det är allt.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-04 22:13
Ursprungligen av Mondo:

Brandvägg. Finns inbyggt i routern, och i Mac OS X.

Gå till Systeminställningar > Fildelning > Brandvägg och klicka på Starta. Det är allt.

Jo, jag vet att brandvägg finns inbyggd i de flesta routrar idag, men alla brandväggar är inte lika, ialla fall inte när jag köpte min förra. Problemet är att jag har alla prylar och papper hemma i Svedala, där jag inte befinner mig. Jag kommer inte ens ihåg modellbeteckningen, men jag kommer ihåg att inte alla modeller hade skydd för denna utgående trafik, som jag fått för mig jag vill ha. Jo, jag vet att OS X har en brandvägg också, även om jag hade glömt det, innan du påminde mig. Nu skall jag inte vara ensam på detta nätverk med mina Macar, måste skydda en PC-nisse också, och då känns ju denna funktion, vad den än nu heter än mer angelägen i mina ögon, och brandväggen måste då finnas i routern.

1
Bevaka tråden