Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har BBB spärrat mig?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-03 22:24

Jag har ett problem. Jag kan inte längre ansluta till AFP-serverar via nätet. Servern är uppe och går att ansluta till från andra datorer. Har även testat och starta upp i nian, funkar inte. Jag får inget svar.

Hade en kompis som kopplade upp sin virussmittade dator hos mig (utan min vetskap). Fick ett mail från BBB om att jag hade virus. Min fråga är, kan BBB ha spärrat något för mig pga viruset som påverkar?

Ring och fråga supporten. De borde veta. Mer kan jag inte säga hände aldrig mig trots många olika datorer på besök. Virussmittade och inte. Visserligen aldrig några mail från BBB.
Numera har jag inte BBB längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-04 00:12

Åoooch glöm inte att be din kompis köpa en Mac...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-04 00:36

Mail, nänä. Det var ett fysiskt brev som damp ned på hallgolvet. "Du har det och det viruset. Antivirus finns att köpa via vår hemsida typ."
Helt sjukt hur många säkerhetsuppdateringar som fanns att hämta till hennes dator.

Hon ska köpa en iPod. Sakta men säkert så... Fast vad säger man till en person som är helt nöjd med det hon har och är ganska ointresserad av datorer? De har jag för länge sedan slutat att försöka switcha över. Finns väldigt få anledningar som biter.
Kan ju inte begära att de ska vara lika sjukligt intresserad av datorer som jag...:)

Ringer dem i morgon.

Men att övertala dem att uppdatera sin dator så att den är säker måste du kunna göra oavsett vilket OS de sitter på.
Det tog ett tag att övertala min win-påtvingade mamma vad och behövde och varför.
Nu ringer hon allt mer sällan om ditten och datten vad det gäller datorn.
Skönt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-07-06 10:53

Om Bredbandsbolaget skulle göra något så skulle de isåfall bryta uppkopplingen helt och hållet.
Det gör de inte för en liten sak som att en PC på din port har virus utan du måste bryta mot avtalet du skrev på när du skaffade uppkopplingen.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-06 11:40

när jag kopplar upp med AFP mot burken hemma går det i modem-hastighet. har BBB hemma, 10Mbit. Ftp går hur fort som helst. har testat mellan bostream och BBB, men det går så otroligt sakta.

kan det vara något med BBB som gör att AFP inte riktigt funkar?

Ursprungligen av Dj Leafer:

när jag kopplar upp med AFP mot burken hemma går det i modem-hastighet. har BBB hemma, 10Mbit. Ftp går hur fort som helst. har testat mellan bostream och BBB, men det går så otroligt sakta.

kan det vara något med BBB som gör att AFP inte riktigt funkar?

Jag har också varit med om att AFP går segt. Själv har jag Bostream, och försökte ansluta till en server hos en lokal ISP. AFP går jättesegt medan FTP går jättebra. Ibland undrar man vad det ska vara för speciellt med AFP jämfört med andra protokoll....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-14 00:12

Provade och koppla upp mig via 56k-modem. Boom, inloggningsrutan. Ok, boom skivan på skrivbordet. Så, det kan inte vara datorn eller servern.

Min uppkoppling är snabb som ögat när det gäller FTP och annat. lutar alltså åt att, som Dj Leafer också tror, att bredbandsbolaget har något fucked-up när det kommer till AFP. Får ta på mig min allvarligaste röst och ringa dit i morgon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-15 00:07

Grrr...kör fast hos BBB. Kommer ingenstans när jag pratar med dem.

-Allt ser bra ut härifrån. Mer kan jag inte göra.
Skummaste är att andra som har BBB och mac kommer in! Har kopplat om till det gamla modemet för att testa om det är detta. Funkar inte då heller. Mycket konstigt.
Ska prova och installera Mac OS 9 och se om det hjälper igen.
Man skulle ju kunna tänka sig att datatomtarna i Mac OS X servern har spärrat mitt IP. Men jag har förnyat mitt IP plus att det är ju andra på samma IP-range som kommer in.

Vad är det jag missar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-15 00:47

Fungerar inte med Mac OS 9 heller.
Kommer in på servern via det publika IP:et > interna IP:et när det gäller FTP. Ingen som har en Appleshareserver som jag kan prova att ansluta till. Behöver inte logga in eller något, bara se om jag överhuvudtaget kommer fram till en AFP via min BBB-uppkoppling.

Du har pm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-15 01:13

Någon mer?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-15 23:28
Ursprungligen av acke:

Någon mer?

Ja, jag ringde BBB efter att ha felsökt i timmar. Först menade han som svarade att han inte visste vad som kunde vara fel. När jag uttryckligen frågade, har ni stängt fel portar, så satte han mig på "hold" och skulle kolla upp. Minuten senare kommer han tillbaka och säger att, ja visst, vi har fimpat port 548, samt en del andra portar, bl a gjort det omöjligt att använda smb/samba.
Tack för den, BBB.

Helt oacceptabelt. Helt utan meddelande eller förvarnande. Otroligt dålig stil. Det verkar dock som att det inte slagit in överallt. Jag har vänner och kollegor som fortfarande kan kontakta AFP-servrar, men det är nog bara en tidsfråga. Det var väl OK att de stängde ner port 25 och gav ett alternativ. Men nu har de ju bara fimpat en stor del av sin tjänst för oss Mac-användare utan kompensation.

Får köra ssh-tunnel från och med nu. Otroligt irriterande.

Är det inte rätt bra att dom har fimpat smb? Jag menar, annars kommer ju alla dina grannar kunna ansluta till dina burkar. Men visst, insatta personer som du håller ju koll på sånt. Men Kalle Svensson utan brandvägg kanske inte blir så glad när folk skriver ut på hans skrivare

Sitter på Bredbandsbolaget VDSL för tillfället. Här fungerar AFP. Skumt att dom verkar ha olika portar stängda på olika ställen.

/K

Ursprungligen av Kristofer G:

Är det inte rätt bra att dom har fimpat smb? Jag menar, annars kommer ju alla dina grannar kunna ansluta till dina burkar. Men visst, insatta personer som du håller ju koll på sånt. Men Kalle Svensson utan brandvägg kanske inte blir så glad när folk skriver ut på hans skrivare

Sitter på Bredbandsbolaget VDSL för tillfället. Här fungerar AFP. Skumt att dom verkar ha olika portar stängda på olika ställen.

/K

Ska man ta hänsyn till sådana ska brandväggstjänst vara en tilläggstjänst som kunden får aktivera/deaktivera. Kunden köper ju egentligen en mer eller mindre ren IP-förbindelse till Internet. På internet sitter grannen. Således SKA man kunna kommunicera med grannen med valfria IP-paket. Grannen kan dock reglera detta i sin brandvägg lokalt eller genom ISP:ns serviceswitch.

Jag tycker inte att säkerhet har med internetanslutningen att göra. Det är två skilda saker. Att man sedan erbjuder det som ett tillägg (gratis, eller mot avgift) är en annan sak.
Jag har själv diskuterat det med många kunder som vill sätta upp hotspots för trådlös internetaccess. Då börjar man prata säkerhet och kommer in på WEP-kryptering osv. Varför ska man kryptera denna trafik? Vad är det som säger att trafiken de skickar via det trådlösa nätet ska vara oavlyssningsbar de första 30 metrarna? Nej, säkerheten i ett sånt nät har att göra med att man vill bara släppa in de som vill betala för sig. Har kunderna sedan hemlig data är det nog bäst för dem att de har en säkerhetslösning ovanpå IP (VPN, SSH, TLS osv). Det är inte upp till ISP:n.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-05 13:20

Känner mig väldigt okunnig just nu... vad är AFP?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-05 16:59

Nu vet jag i alla fall varför varken Timbuktu eller AFP funkade när jag kom em från semestern...

Går det att lägga om i jobbroutern, jobbdatorn och inställningarna i datorn hemma och få det att gå på andra portar?

Senast redigerat 2004-08-09 10:41
Ursprungligen av kainen:

Känner mig väldigt okunnig just nu... vad är AFP?

Apple Filing Protocol, Apples fildelsningsprotokoll helt enkelt. Kan köras över AppleTalk eller IP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-31 14:17

Pratat med så mycket j*vla folk fram och tillbaka på BBB nu och har nu äntligen fått samma svar som oop. Har inte tittat i den här tråden förrän nu när jag tänkte skriva om detta.

Visst är det en tidsfråga. BBB ska stänga ned all trafik över 548, för samtliga BBB-användare. Säkerhetsrisk heter det. Det här kan de glömma att jag bara tuggar i mig. Säkerhetsrisk my ass!

Tillägg: Det är så att folk inte ska kunna browsa varandra om någon av misstag har råkat dela ut sin hårddisk, detsamma gäller netbios Fick jag just mailat till mig.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-07-31 14:38

Att de stänger ner NetBIOS-trafik är väl en sak, Windows har väl skiten öppet som default om jag inte minns fel och många maskar och virus attackerar ju mot de portarna.
Men AFP?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-31 14:56

Mac OS X har ju inte någon fildelningstjänst påslagen från början. Vi på 99 borde kunna fixa det här. Ska ta tag i detta när jag kommer hem från jobb.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-07-31 15:02

"Pro-users" borde själva kunna få välja att få ha alla portar öppna.
Man skulle då få skriva på ett avtal som ger BBB rätten att åter spärra de spärrade portarna om man skulle börja sprida virus/spam och liknande.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-06 09:01

Nu funkar det igenn hemma hos mig. Både Timbuktu och AFP. BBB i Gbg.

men hur gör man en såndäringa ssh-tunnel det pratades om?

för det här är ju inte alls kul! jädras BBB, jag gillade dom litegranna.

Vi använder BBB-routern som enda router hemma, och sedan en tid funkar inte AFP ens lokalt. Vi kan alltså inte ansluta för vanliga fildelning mellan våra egna datorer. Däremot funkar fortfarande Remote desktop över Rendevouz/Bonjour. Så.. man blir väl tvungen att ha två routrar igen. Jobbigt och mer instabilt. Synd att det ska vara så meckigt att byta operatör.. vem ska man ta.. kommer de att klara av att byta eller slarva bort en på vägen?

Ursprungligen av ninjamac:

Vi använder BBB-routern som enda router hemma, och sedan en tid funkar inte AFP ens lokalt. Vi kan alltså inte ansluta för vanliga fildelning mellan våra egna datorer. Däremot funkar fortfarande Remote desktop över Rendevouz/Bonjour. Så.. man blir väl tvungen att ha två routrar igen. Jobbigt och mer instabilt. Synd att det ska vara så meckigt att byta operatör.. vem ska man ta.. kommer de att klara av att byta eller slarva bort en på vägen?

Är det en vanlig router eller bara någon modemlåda? I det senare fallet kanske den håller på med dumheter som att skicka all trafik mellan de lokala noderna ut på Internet för att överlåta routingen på något annat.

Ursprungligen av studiox:

GAH!

Varför startar man inte en ny tråd!!!!!!!!!!!! Borde vara straffbart o göra såhär - Jag kollar sällan på datum i trådar.

Sen finns det andra trådar i ämnet också!

För då är det en massa andra snubbar som tycker att man borde ha sökt först och lägger in länkar till en handfull existerande diskussioner.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-24 18:48

GAH!

Varför startar man inte en ny tråd!!!!!!!!!!!! Borde vara straffbart o göra såhär - Jag kollar sällan på datum i trådar.

Sen finns det andra trådar i ämnet också!

1
Bevaka tråden