Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta Powerbooken till TV

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-07-02 20:49

Hej allihopa,
jag köpte precis en S-videokabel till min Powerbook 12" för att ansluta den till min TV:s scart-ingång och visa film på teven. Bilden på teven blir dock riktigt dålig, är det någon som har någon förklaring och/eller lösning på detta? Har mixtrat med uppdateringsfrekvens och olika upplösningar, får bland annat upp den för mig tidigare okända upplösningen 720x480 i NTSC/PAL-fönstret i bildskärmsinställningarna, men inget hjälper. Bilden ser för j-vlig ut. Mycket tacksam för alla upplysningar.

Har du kollat inställningarna i tv:n?
Det kan vara så att din scartingång inte kan ta S-video, utan bara Composite och RGB.
Det borde stå i manualen till tv:n.
Om den inte kan ta s-video, så finns det övergångar från s-video till composite.

Mats B

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-07-02 23:03

Det finns särskilda kanaler för bägge scart-ingångarna, och jag har försökt göra inställningar med dem aktiva och den dassiga bilden på rutan utan framgång. Ska lusläsa TV-manualen, får se om det gör mig något klokare. Återkommer med rapport. Tack för tipset!

/bborn

Ursprungligen av Mats Bengtsson:

Har du kollat inställningarna i tv:n?
Det kan vara så att din scartingång inte kan ta S-video, utan bara Composite och RGB.
Det borde stå i manualen till tv:n.
Om den inte kan ta s-video, så finns det övergångar från s-video till composite.

Mats B

Med största sannorlikhet är det TV;n som spökar. Jag har en 12" och det fungerar bara med vissa tv apparater. Mina föräldrar hade samma problem när de köpte sin nya digitalbox med hårddisk, den tv de hade fixade inte signalen från boxen och med samma problem med bilden som när man kör från datorn uppstår. Många tv apparater har flera AV kanaler och då bör man testa dessa, oftast finns det en som fungerar.

Blir samma problem för mig om jag väljer fel AV kanal på tv:n. Likadant när jag ansluter digitalkamerorna, måste välja rätt AV kanal.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-07-03 09:02

Du hade rätt, hade inte hittat den speciella kanal som man måste använda för s-video in, och det fungerar bara på den ena scart-porten. Så nu är bilden bra, men två problem återstår.

• Varför blir bilden så liten på teven? Det går inte att använda högre upplösning än 1024 x 768 på teven, trots att jag slår av bildskärmsdubblering. Och då är sorgkanterna mer än decimeterbreda. Det är en widescreen-tv, har det något att göra med 4:3 / 16:9 ?

• Efter ett tag blev bilden på TV:n svartvit, medan den fortfarande var i färg på datorns skärm. ¿Que?

Ursprungligen av mrsandin:

Med största sannorlikhet är det TV;n som spökar. Jag har en 12" och det fungerar bara med vissa tv apparater. Mina föräldrar hade samma problem när de köpte sin nya digitalbox med hårddisk, den tv de hade fixade inte signalen från boxen och med samma problem med bilden som när man kör från datorn uppstår. Många tv apparater har flera AV kanaler och då bör man testa dessa, oftast finns det en som fungerar.

Blir samma problem för mig om jag väljer fel AV kanal på tv:n. Likadant när jag ansluter digitalkamerorna, måste välja rätt AV kanal.

Ursprungligen av bborn:

Du hade rätt, hade inte hittat den speciella kanal som man måste använda för s-video in, och det fungerar bara på den ena scart-porten. Så nu är bilden bra, men två problem återstår.

• Varför blir bilden så liten på teven? Det går inte att använda högre upplösning än 1024 x 768 på teven, trots att jag slår av bildskärmsdubblering. Och då är sorgkanterna mer än decimeterbreda. Det är en widescreen-tv, har det något att göra med 4:3 / 16:9 ?

• Efter ett tag blev bilden på TV:n svartvit, medan den fortfarande var i färg på datorns skärm. ¿Que?

TV apparater har lägre upplösnng än datorskärmar så du får sänka upplösningen ytterkligare från PBn

Att bilden blev svartvit kan ha att göra med att du kört någon region 1 DVD eller att TV n helt enkelt inte klarade av den högre upplösningen.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-07-04 10:55

Ordnat!

Hej allihopa,
nu funkar det perfekt! Det var en knapp på fjällkontrollen till tv:n som jag behövde få kläm på för att kunna ställa in bilden rätt. Bilden är förstås inte lika bra som från en dvd-spelare, men betydligt bättre än från en video. Det svartvita verkar ha varit tillfälligt. Mången tack, alla som engagerat sig!

/BB

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-02 21:17

Lider av samma problem med min 15 tummare tibook, haren känsla av at problemet allt som oftast ligger på tvn, vilken hertz ligger ne normal tv på ??

  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 00:41

Byt till composit (gula sladden) så ska det funka bra. Du ser enkelt om din tv klara s video genom att se om det finns en specifik s-av kanal.

1
Bevaka tråden