Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC - live 'n direct

Tråden skapades och har fått 392 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Fredric:

Fan,,, jag känner mig väldigt besviken,,, skärmarna var inte alls så snygga som man hade hoppats på sätt på några klistermärken så skulle det kunna vara nått dell kräkts upp. Dom gamla var mycket trevligare, tycker tom att de "fake" skärmarna som det har funnits fakebilder på nätet 100 gånger snyggare,,,, Sen så snackar Apple om att MS snor saker, och dom kör även en kampanj på temat ,,,,,,,, vadheteree konfabulator vadhetteree vadheterrree,, fan jag ska nog sälja mina Apple aktier...

Jag vet ju inte vad du har för smak Fredrik, men jag kan intyga att om man ser dem i verkligheten så inser man hur otroligt mycket snyggare de är än de gamla. Inget annat företag skulle kunna tillverka skärmar med en sådan finish.

30" skärmen är helt otrolig. Alla talar om dem och man återkommer spontant om hur fin bilden är. Det är som att titta på riktiga fotografier.

Sen angående att Dashboard är en kopia av Konfabulator. Konfabulator är en kopia av gamla Desk Accessories som Apple skapade i System 7 eller 8. Det enda nya med Konfabulator var att de använde javascript för att utveckla gränsnitten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 21:32
Ursprungligen av Force9:

Jag vet ju inte vad du har för smak Fredrik, men jag kan intyga att om man ser dem i verkligheten så inser man hur otroligt mycket snyggare de är än de gamla. Inget annat företag skulle kunna tillverka skärmar med en sådan finish..

Phhhuuu,,
Då får jag väl lita på ditt ord,, det är bara det att designlösningen kändes jävligt tråkig vid första anblicken helt enkelt, tror och hoppas på mötet irl känns bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-30 00:38
Ursprungligen av Fredric:

Phhhuuu,,
Då får jag väl lita på ditt ord,, det är bara det att designlösningen kändes jävligt tråkig vid första anblicken helt enkelt, tror och hoppas på mötet irl känns bättre.

Det är ofta som saker inte ser alls lika bra ut på bild som i verklighten. iPod mini är ju ett annat exempel. På bild såg det ut som en ful teletubbies-leksak, men i verkligheten är det väldigt naturligt och snyggt gjort.

Ursprungligen av Rajje:

Det är ofta som saker inte ser alls lika bra ut på bild som i verklighten. iPod mini är ju ett annat exempel. På bild såg det ut som en ful teletubbies-leksak, men i verkligheten är det väldigt naturligt och snyggt gjort.

De nya skärmarna är ju gigantiska iPod mini:s... Om man tittar noga så ser man att det är vit plast på sidorna, exakt samma som iPod mini...

Funkar utmärkt för mig med windows2000 och QuickTime Pro

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-29 12:32

Dashboard verkar plottrig, ful och onödig...
Spotlight däremot verkar bli en hit.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 14:08

"Kan det bero på att ena länken är kass på deras sida?:
http://www.apple.com/quicktime/whatson/appleevents/

Om man däremot kör från förstasidan så funkar det.

I alla fall, testa denna länk http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc04/"

---------

Jag har testat det mesta nu och det verkar inte funka. Jag får kolla hemma sen nån gång. Det är nog nån brandväggsshit...det har få portar öppna..om det nu är portar.

detta gillar jag skarpt:

New tech: Core Image and Core Video. doing processing in graphics processor (GPU), not the CPU.all done with floating point precision. realtime filters. over 100 professional quality
filters. just like audio units, you can extend with image and video units to extend it
any way you want. similar to audio units/coreaudio. avail to dev to write any apps
they want.

(saxat ifrån macrumors.com)

detta måste ju betyda att photoshop, iphoto, imovie etc kommer frigöra arbete ifrån cpu'n och lägga på gpu'n istället OCH att det verkligen lönar sig med ett snabbt grafikkort - typ

Ska bli intressant att se om Adobe kommer att använda sig av tekniken.

Tycket det är löjligt att de gör en så stor grej av att tracka ner på Microsoft, inte särskillt professionellt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-29 17:16
Ursprungligen av bstark:

Tycket det är löjligt att de gör en så stor grej av att tracka ner på Microsoft, inte särskillt professionellt.

Har du glömt vad mycket Apple får utstå ?

Det är svar på tal !

Jag tycker att det är skitkul att de trackar och hånar Microsoft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 19:42

<b>detta gillar jag skarpt:

New tech: Core Image and Core Video…

detta måste ju betyda att photoshop, iphoto, imovie etc kommer frigöra arbete ifrån cpu'n och lägga på gpu'n istället OCH att det verkligen lönar sig med ett snabbt grafikkort - typ</b>

Exakt, jag med! Detta är ett väldigt bra/stort steg för Apple. Om inget annat kommer i vart fall alla DERAS app använda teknikerna (DVDSP4, FCP5 osv). Detta frigör CPU:n helt gällande de effekter som går att återskapa med GPU:n ja. En blandning av detta, OpenGL, Quartz Extreme kommer ta grafik behandlingen i OSX till ytterligare en helt ny nivå.

De visar ju på keynoten en mängd realtidsfilter - verkligen REALTID utan att CPU:n behöver tänka en tanke typ Gaussianblur är givetvist snabbt idag, men varför slöa ner CPU:n på det jobbet? Ev. att man får ta CPU:n till hjälp vid en "final composite" eller dyl, men det låter som presitionen i GPU:n skall vara tillräckligt hög för att inte behöva det.

Nackdelen är som sagt att det kräver ett ordentligt grafikkort och en ordentlig dataarkitektur, vilket G5:orna har.

Ska bli intressant att se hur olika grafikkort hanterar olika effekter. Det är en enorm skillnad på pixel/vertex prestanda på olika kort. GeForce 6800 Ultra börjar bli allt mer intressant...

Fy attans vad Apple får en att se fram emot nästa år. Hoppas bara utvecklare hoppar på detta nu. Visst, målgruppen blir då rel. slimmad. Men detta gör en uppgradering av ett system för video eller bildredigering ofantligt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 19:50

Force 9: Du som är på WWDC och ev. pratat med Apple om Tiger, vad säger de om prestanda av panther på äldre system? Säg G4:or på 400->500 eller Dual 400/500 Mhz med Quartz Extreme klassat kort. Hur kommer spotlight påverka den dagliga prestandan? Vore intressant att veta om de har någon "estemate" på det.

Jag har även hört mycket snack om att apple borde gjort ett nytt filsystem istället för att "bygga på" HFS+. Frågan är om det skulle göra någon skillnad - vad som är plus/minus i sammanahnget. Helt klart är det grymt att det blir en "system wide" lösning. Helt klart. Som mycket annat apple prata om igår.

Ursprungligen av Erik.dv:

Force 9: Du som är på WWDC och ev. pratat med Apple om Tiger, vad säger de om prestanda av panther på äldre system? Säg G4:or på 400->500 eller Dual 400/500 Mhz med Quartz Extreme klassat kort. Hur kommer spotlight påverka den dagliga prestandan? Vore intressant att veta om de har någon "estemate" på det.

Jag har även hört mycket snack om att apple borde gjort ett nytt filsystem istället för att "bygga på" HFS+. Frågan är om det skulle göra någon skillnad - vad som är plus/minus i sammanahnget. Helt klart är det grymt att det blir en "system wide" lösning. Helt klart. Som mycket annat apple prata om igår.

Även om jag skulle ha frågat så får jag inte berätta vad de svarat. Men jag ser personligen ingen anledning att Tiger skulle vara slöare än Panther.

Angående grafikenkorten till Image Core så sa Phil att Image Core anpassar sig till det befintliga kortet. Alltså att funktionaliteten blir så bra som kortet klarar av att prestera.

Ursprungligen av Force9:

Även om jag skulle ha frågat så får jag inte berätta vad de svarat. Men jag ser personligen ingen anledning att Tiger skulle vara slöare än Panther.

Angående grafikenkorten till Image Core så sa Phil att Image Core anpassar sig till det befintliga kortet. Alltså att funktionaliteten blir så bra som kortet klarar av att prestera.

Om jag fattat detta rätt så kommer Image Core att göra det lättare för utvecklare att anropa avancerade grafiska verktyg? Eller...?

Enligt hemsidan så läggs metadata om filer till i någon sorts databas när filerna importeras till systemet. Verkar riktigt coolt.

Läs mer här: http://www.apple.com/macosx/tiger/searchtechnology.html

Edit: Läste precis att denna sökteknik även kan kommas åt från kommandoraden och X11... Aaahhhh... Kommer göra under för effektiviteten vid mina Matlab-sessioner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 20:27

<b>Om jag fattat detta rätt så kommer Image Core att göra det lättare för utvecklare att anropa avancerade grafiska verktyg? Eller...?</b>

Exakt. Grafiska effekter som görs helt i hårdvara på grafikkortet - färgjusteringar, oskärpa osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-30 10:02

<b>"De nya skärmarna är ju gigantiska iPod mini:s..." </b>

Haha, "The new 30" screen from Apple. Just like a giant iPod mini"

Står det några 2x2,5GHz PowerMacar ute på mässan?
I fall det gör det, är det någon som är på mässan som testat/tittat närmare på dem?

Ursprungligen av Chaosstar:

Står det några 2x2,5GHz PowerMacar ute på mässan?
I fall det gör det, är det någon som är på mässan som testat/tittat närmare på dem?

Ja, två stycken 30" skärmar är uppkopplade mot en sådan.

Den upplevs som lika kvick som föregångaren och ser exakt likadan ut på utsidan. På insidan är saker lite annorlunda, men det finns ju bilder på det på Apples sajt.

Märkligt att de kör med JavaScript känns inte vidare kraftfullt.

Jag har varit bortrest och har inte hunnit kolla på streamen, men när jag testar nu så får jag bara in 256*192 i storlek.
Känns konstigt när jag precis har fått mitt Bredband (10) och fick samma med mitt ADSL (0,5) förut, och ja jag har ställt in Quicktime på bästa anslutningshastighet.

Kan det vara så att det finns en annan ström för högre anslutninghastighet?

Samma här jag får samma bild oavsett om jag sitter på ADSL, 1 mbit eller 10 mbit.
Det finns nog bara en ström.

ok, synd. Jag hade hoppats på att få bättre upplösning nu.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-01 10:34
Ursprungligen av mikemccool:

ok, synd. Jag hade hoppats på att få bättre upplösning nu.

Det är samma här.
Men om man vill så kan man dra i bildens längst ner högra hörnet och ställa in önskad förstoring

Jo men upplösningen är ju samma och det är det jag vill höja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-02 17:01
Ursprungligen av mikemccool:

Jo men upplösningen är ju samma och det är det jag vill höja.

Går tyvärr inte för strömmen sänds i den upplösningen man får och inget högre...
Men QuickTime har förvånansvärt bra skärpa när man skalar upp till fullskärm - mycket bättre än vad man kan tro (fast det är naturligtvis suddigt).

Senast redigerat 2004-07-02 17:15

voffor e jabber så bra då?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-09-14 09:33

1. Det är openosource
2. Du får automatiskt stöd för de flesta IM-protokoll på marknaden så som MSN, ICQ, Yahoo och IRC.

Bevaka tråden