Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När måste man logga in på Telia ADSL?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-07-02 10:22

Jag är nybliven Teliakund och kopplar upp mig med en Linksys trådlös ADSL-router. Jag har förstått av diskussioner på 99mac att man måste logga in på Telia antingen via en webläsare eller med MacICX. Nu är det så att jag inte måste det. Första gånge: ja. Andra gången har antingen inte kommit (vad är det som skiljer första från andra uppkopplingen?) eller så krävdes inget lösen då. Datorn har gått ner i vila mellan varven, men inte stängts av. Routern/modemet har inte stängts av.

Vad är det som gäller?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-02 10:34

Jag har faktiskt också så att jag inte behöver logga in.

Har en Netgear trådlös router och telia adsl.

Ibland får jag logga in, men de är inte ofta.

Det där går nog i vågor. Jag kunde vara påloggad i veckor men sen vände till att man fick logga på fler gånger om dagen, MacICX fixade det temporärt, men sen gav jag upp och kör nu Bredbandsbolaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-02 10:45

Du är inloggad så länge du inte loggar ut.

Utloggning kan ske manuellt genom att du klickar på en knapp i login(ut)-fönstret (har för mig att det poppar upp automatiskt om du går till inloggnings-URL:en medan du är inloggad), eller automatiskt när Telias system anser att kopplingen varit inaktiv "för länge". Exakt hur länge "för länge" är vet jag dock inte, eftersom jag alltid har någon form av aktivitet på min lina.

Vi har Telia ADSL på jobbet och får logga in en gång per kvartal ungefär. Routern håller igång uppkopplingen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-02 11:39

Om du har problem kan du ha MacICX som startobjekt med automatisk inloggning.

  • Medlem
  • 2004-07-02 12:35
Ursprungligen av Earth:

Om du har problem kan du ha MacICX som startobjekt med automatisk inloggning.

Jo, jag vet. Men jag stänger nästan aldrig av datorn. Det går väl inte att ha autoinloggning när datorn vaknar ur vila?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-02 17:10
Ursprungligen av Baron:

Jo, jag vet. Men jag stänger nästan aldrig av datorn. Det går väl inte att ha autoinloggning när datorn vaknar ur vila?

Jag har den inställd på var 20 min. Har inte router bara adsl-modem och behöver aldrig tänka på inloggning oavsett vila eller inte.

Du kan ju ställa så att MacicX loggar in var 15:e minut, har du haft den i vila gör den nästa försök direkt..

  • Medlem
  • 2004-07-02 15:40

om MacICX alltid loggar in efter vila kan man ju ha den inställd på att logga in en gång i veckan?!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-07-02 16:07
Ursprungligen av Baron:

om MacICX alltid loggar in efter vila kan man ju ha den inställd på att logga in en gång i veckan?!

det är inte lönt när routern håller dig inlogad, jag behöver endast logga in när telia har legat nere

1
Bevaka tråden