Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Mac lagom till 80-årsdagen

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Av Kenneth Pilo

99mac har samtalat med Karl Birnbaum i Stockholm om honom och hans nya dator. I dessa tider då ungdomsfixeringen är större än någonsin är han unik på många vis. Lagom till att Karl fyller 80 år har han nämligen köpt sig en ny Mac.

-Vad har du för dator?

-Valet föll på en 14" G4 iBook 1 Ghz, berättar Karl.

-Jag reagerar naturligtvis långsammare än en ung människa. Men hade tappat tålamodet med min gamla dator, då allt gick för långsamt. Det var dags för en snabbare modell.

-Hur kom det sig att du valde just den?

-Jag tittade genom vad Macoteket hade erbjuda, gick även dit och fick goda råd. Mitt barnbarns far tog sig tid att följa med. Han fick den delikata uppgiften att, oberoende av mig, komma fram till vilken dator som skulle passa mig bäst säger han.

-Och intressant nog kom vi båda fram till samma Mac! Dessutom fick jag ett gynnsamt paketpris när jag även köpte en laserskrivare.

-Vad kommer du mest att göra med din nya Mac?

-Som vetenskapsman har jag skrivit böcker, nu senast om den unge Dag Hammarskjöld. Nu ägnar jag mig åt privat forskning och dokumentation. På vinden fann jag mina föräldrars korrespondens från 40-talet. Pappa var DN-korrespondent i Warzawa innan vi slog oss ned i Sverige.

-Har dina vänner också datorer?

-När jag först skaffade e-post var det för att hålla kontakt med min sjuke bror som bodde i Los Angeles. Genom hans hustrus uppkoppling skickade jag brev till honom.

-Jag håller kontakt med kollegor i Tyskland, Italien och givetvis Sverige. Även om man inte alltid skriver om sitt innersta via e-post. ”Gåspennan” har fortfarande sin charm menar Karl.

I sin karriär har han verkat som historiker och statsvetare, bl a på Utrikespolitiska institutet i Stockholm. Han berättar om delar av sin karriär som Fredsforskare där projekt i Europa lever vidare i all välmåga.

Karl blir också nyfiken på 99mac när jag berättar om vår webbplats och hur det fungerar här. Han tecknar ned webbadressen. Så bli inte förvånad om du kommer att finna honom här, tillgodogörande sig av den kunskapsbas som finns samlad.

-Jo, jag surfar något mer än förut. Förr var det bara e-post som gällde avrundar Karl med glimten i ögat. Fast sina barn och barnbarn ringer han helst.

Senast redigerat 2004-07-01 12:56
  • Oregistrerad
  • 2004-07-01 12:26

Om Karl kikar i tråden...

Grattis

(Till Kenneth och Martin : Kul repotage )

  • Medlem
  • 2004-07-01 12:27

Trevligt. Jag har också stört mig en hel del på att folk anses förbrukade efter 65. Äldre människor är en källa till kunskap. Jag tycker själv inte att jag blir mindre intelligent med tiden.

Ursprungligen av stfm:

Jag tycker själv inte att jag blir mindre intelligent med tiden.

Samma här, det blir bara svårare att komma ihåg allt..........

Jag hoppas att också jag får fira min 80-årsdag med en ny Mac.

Grattis Karl!

Grattis!

/K

Härligt!

Kul att läsa att mac verkligen är för alla åldrar och personer..

Undrar lite om Karl var mac användare innan, och om inte vad som blev avgörande för valet?

Hursomhelst, grattis till Karl, är säker på du kommer bli nöjd med iBooken!

Kul reportage!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-01 13:32

Härligt

Kolla in tapeten, får en känsla från offtopic

Ännu mer lik http://www.99musik.com/. Offtopic är ju röd

/K

Jag som trodde jag läste en något sarkastisk rubbe angående lanseringsdatumet för iMac G5 Cube...

Woho!

Jag ska bli som han när jag blir stor

  • Oregistrerad
  • 2004-07-01 15:37

grattis Karl!!
du är ett bevis på att människar är 80% vatten och resten inställning!!

  • Medlem
  • London
  • 2004-07-01 15:45

Underbart! Skönt med människor som inte är rädda för nya saker, många äldre ser ju datorer som något konstigt och svårförståeligt men inte Karl, inte! Vill också fira min 80-årsdag med en ny mac...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-01 15:54

Kul artikel!

Citat:

Fast sina barn och barnbarn ringer han helst.

Det är ingen som har visat honom iChat + iSight alltså?

Senast redigerat 2004-07-01 17:12

Grattis o lycka till!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-02 13:02

Inspirerande!
(ni som kommer på mitt 80-årskalas vet vad jag önskar mej )

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-07-05 13:14

Cool kille asså!

Då får jag visa farsan att det aldrig blir försent att byta till Mac... Han är 50, å säger att det blir för krångligt för honom att byta.! Detta ska ändras på!

Ursprungligen av Legolas:

Cool kille asså!

Då får jag visa farsan att det aldrig blir försent att byta till Mac... Han är 50, å säger att det blir för krångligt för honom att byta.! Detta ska ändras på!

För sent? Det blir det väl aldrig, jag ska *försöka* ge morsan en iBook i 50-årspresent.

Ursprungligen av hugin:

Kul artikel!

Citat:

Fast sina barn och barnbarn ringer han helst.

Det är ingen som har visat honom iChat + iSight alltså?

Tänkte det samma

Det är som jag alltid sagt, man blir klokare med åren. (Det får mina pc-vänner höra ofta iaf

//Grattis på födelsedagen!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-01 19:30

Morfar (85 år) köpte ny 17" iMac + tillbehör :rolleyes:

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-07-01 19:37

Grattis Karl! Utmärkt val av Mac-modell! Detta visar återigen att intellektuella väljer Mac medan resten väljer peezee.

Hälsningar från Uppsalahistoriker och Ibook-ägare!

Ursprungligen av glunten:

Grattis Karl! Utmärkt val av Mac-modell! Detta visar återigen att intellektuella väljer Mac medan resten väljer peezee.

Glömde du inte en smiley där?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-07-01 22:15
Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Glömde du inte en smiley där?

Au contraire, cher frère! Jag har aldrig varit allvarligare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-04 14:28
Ursprungligen av glunten:

Grattis Karl! Utmärkt val av Mac-modell! Detta visar återigen att intellektuella väljer Mac medan resten väljer peezee.

Hälsningar från Uppsalahistoriker och Ibook-ägare!

menar du allvar? Sånt där snack gynnar knappast macanvändare.

  • Medlem
  • 2004-07-04 14:58
Ursprungligen av tobot:

menar du allvar? Sånt där snack gynnar knappast macanvändare.

Ehh... Varför inte?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-01 21:26

Härligt reportage, skickade länken till min gode morfar, som fyllde 81 år i år. Han är också "online" och hänger med, men han har en 5-6 år gammal PC och surfar med modem, fast han är nöjd och det är viktigast.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-01 21:35

Farsan är bara 77 men han köpte också em iBook 14" 1 GHz. Verkar vara poppis hos dom lite äldre.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-07-01 21:38

Härligt! Grattis Karl!

Bevaka tråden