Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken ordning bör minnena sita i?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-01 02:15

Jag har just köpt mer minne till min PM G4 Quicksilver som har SDRAM PC133-minnen.
Nu funderar jag på om det spelar någon som helst roll för prestandan vilken ordning minnena sitter.
Nu har jag en 512, en 256 och en 128. Nu sitter de i ordningen jag räknade upp dem i.

Jag utgår ifrån att det inte kan göra stor skillnad, men det vore kul att veta om det spelar någon roll alls.

Samtidigt passar jag på att fråga om det är någon mer som råkat ut för att System Profiler ljuger om vilken hastighet minnena kör i. Den hävdar PC100, fast alla minnen är PC133, och andra program säger PC133.

  • Medlem
  • 2004-07-01 02:29

På A svarar jag Nej, och på B svarar jag Nej. Verkar skumt det där med rapporteringen. Kolla med exempelvis X-Bench, om du verkar få lägre minneshastighet än andra.

Supervanten

Ang. ordningen på minnenas placering så ska det i teorin inte påverka, men faktum är att det kan visst spela roll på vissa datorer. En tumregel som vi gick efter när jag jobbade som servicetekniker var att alltid sätta det största minnet på den första platsen. Tyvärr är inte det alltid rätt heller. Jag har för mig att det var iom G4 så blev datorerna mer känsliga för minnen, men placeringen blev inte lika viktig längre. Prova med att sätta det största först och gå sedan nedåt.
Att System Profiler säger att du har PC100 minnen är vanligt.
Om du har ett minne som är PC100 (org. minnen var alltid det i dessa burkar) så kommer alla minnen att snurra i 100-fart och inte 133. Ta bort det minnet som är PC100 och prova så får du se att det ändras.
Om det gör SÅÅ stor skillnad vete fanken,, men visst är det irriterande!

- Slice -

  • Oregistrerad
  • 2004-07-01 15:52
Ursprungligen av - Slice -:

Supervanten

Ang. ordningen på minnenas placering så ska det i teorin inte påverka, men faktum är att det kan visst spela roll på vissa datorer. En tumregel som vi gick efter när jag jobbade som servicetekniker var att alltid sätta det största minnet på den första platsen. Tyvärr är inte det alltid rätt heller. Jag har för mig att det var iom G4 så blev datorerna mer känsliga för minnen, men placeringen blev inte lika viktig längre. Prova med att sätta det största först och gå sedan nedåt.
Att System Profiler säger att du har PC100 minnen är vanligt.
Om du har ett minne som är PC100 (org. minnen var alltid det i dessa burkar) så kommer alla minnen att snurra i 100-fart och inte 133. Ta bort det minnet som är PC100 och prova så får du se att det ändras.
Om det gör SÅÅ stor skillnad vete fanken,, men visst är det irriterande!

- Slice -

Så bra, nu sitter de i den ordningen.

Men det där med hastigheten. Alla minnena är PC133. Det står på dem. Andra program hävdar också att alla är PC133. Det är bara System Profiler som säger något annat. Jag har testat med bara det nya minnet i, som jag absolut vet är PC133, och samma sak då.

Tar upp denna gamla tråd igen för jag har lite minnesproblem. Tänkte testa om det kan ha med ordningen på minnena att göra. (Har köpt två nya 512MB minnen till min G4 Mirrored Door. Den har redan ett orginal 256MB och ett 512MB av ett billigt märke)

Villket är den första i ordningen då? det finns fyra "slots". De sitter i ordningen j21, j22, j23, j20. Är det då j21 som är först i ordningen eller j20?

Tacksam för svar!

1
Bevaka tråden