Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda data från kraschad (fysisk) HD?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 13:14

Jag känner till ett par firmor som erbjuder sig att plocka fram data från kraschade HD...till
helt astronomiska summor!!!

Jag har en HD i lådan som har legat där nu i över ett år och jag skulle gärna vilja rädda ett par filer därifrån om det är möjligt... HD råkade ut för en liten överhettning och en kabel som låg
alldeles för nära fick en liten krets på HD-kortet att smälta. Hursomhelst - kan man
hitta någon som gör detta för ett SKÄLIGT pris ?!

Undrar // Clavius

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-29 16:39

Det gäller att hitta en EXAKT likadan HD så du behöver veta fabrikat antal GB och modellnummer.
Har du då tur så går det då att transplantera kontrollerkortet från en donator HD.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-30 23:36
Ursprungligen av MikaelF:

Det gäller att hitta en EXAKT likadan HD så du behöver veta fabrikat antal GB och modellnummer.
Har du då tur så går det då att transplantera kontrollerkortet från en donator HD.

Ja, det stämmer att det går att gör så.
Det svåra är att få tag i exakt samma HD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 18:14

Clavius,

Således, vad är det för modell på din trasiga disk??

-T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-30 20:22

Det är en IDE/ATA Quantum Fireball SN 396929919874 PAZXX - Rev 01-A
Dessvärre kommer jag inte ihåg lagringskapaciteten på HD'n (host!)...står inte märkt
någonstans..gissar att den ligger på ca. 30 GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-30 23:32

Eeeehhh....

Kommer du ihåg modellnamnet, serienummret, revisionen, men inte storleken??

Det står ju på etiketten på disken, eller....

Kolla igen...

-Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-05 20:35

Nej ,det är det det inte gör - uppgifterna kommer från ettiketten på HD, men det står inget om storleken...
Tro mig, jag har kollat minst sju gånger!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-05 23:14

Titta igen. Det brukar stå först på på den etiketten med P/N. Har du istället en GTLA-lapp så är det först två bokstäver som talar om vilken serie den tillhör t.ex AS, LN, LCT därefter kommer 2 eller 3 siffror och bokstaven A (ATA) de siffrorna brukar också säga vilken storlek det är på disken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 09:39

Clavius,

Har du en digitalkamera eller scanner, så kan du väl ta en bild på etiketten...

-Torkel

Ursprungligen av Clavius:

Jag känner till ett par firmor som erbjuder sig att plocka fram data från kraschade HD...till
helt astronomiska summor!!!

Jag har en HD i lådan som har legat där nu i över ett år och jag skulle gärna vilja rädda ett par filer därifrån om det är möjligt... HD råkade ut för en liten överhettning och en kabel som låg
alldeles för nära fick en liten krets på HD-kortet att smälta. Hursomhelst - kan man
hitta någon som gör detta för ett SKÄLIGT pris ?!

Undrar // Clavius

Vad är skäligt? 100:-? 1000:-? 10000:-?

mvh /CX

En tanke till - kan du ta en högupplöst bild på den skadade delen av kortet? Det kan gå att reparera.

/CX

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-06 19:31
Ursprungligen av Charles Xavier:

En tanke till - kan du ta en högupplöst bild på den skadade delen av kortet? Det kan gå att reparera.

/CX

Ett annat sätt är att se till skadad hårddisk som extern låda eller som slave.
Då kan man ta OSX program Systeminformation och läsa exakt information om denna skadad HD (om det går).
Ta Skivverktyg är också lika bra

1
Bevaka tråden