Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mozilla sammarbetar med Apple och andra om plugins för webbläsare

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mozilla Foundation har släppt en pressrelease om att de sammarbetar med Apple, Macromedia, Opera och Sun Microsystems om en gemensam öppen standard för plugins för webbläsare:

Apple, Macromedia, Opera and Sun Microsystems join in push to modernize plugins and create a richer web experience

June 30, 2004, (Mountain View, CA). The Mozilla Foundation, in partnership with Apple, Macromedia, Opera and Sun Microsystems today announced a series of changes to web browser plugins that will allow web developers to offer richer web browsing experiences, helping to maintain innovation and standards on the Net. The new plugin technologies will be implemented in, among others, upcoming versions of the next generation Mozilla Firefox web browser and the Mozilla 1.x Internet suite and in plugins and browsers developed by the other companies that are supporting this initiative.

In response to demand by users, plugin vendors and web developers for web browser support for an open, secure and scriptable plugin model, the Mozilla Foundation, in collaboration with Apple, Macromedia, Opera, and Sun Microsystems are working to extend the Netscape Plugin Application Program Interface (NPAPI) in a manner that allows greater interactivity with plugins such as Flash, Shockwave, QuickTime and Java, resulting in a richer, more interactive web.

Läs mer här:
Mozilla Foundation Announces More Open, Scriptable Plugins

(Jo, jag vet, "plugins" är ingen bra svenska...)

Med andra ord kan vi räkna med att se stöd för denna nya pluginstandard i alla webbläsare utom den nästan nerlagda, säkerhetsmässigt opålitliga men samtidigt överlägset mest använda webbläsaren. Ni vet vilken jag syfter på...

Å andra sidan kan detta vara en bra chans för dessa andra webbläsare. Om den nya standarden blir en hit och något webbskapare vill använda så kanske det kan leda till att folk i större omfattning byter webbläsare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-06-30 14:15

Inte kan man annat än beundra Mozilla-gänget som jobbar ideellt. Men om man nu ska måla fan på väggen:
Notera att Microsoft, utvecklare av världens mest använda webbläsare inte finns med på gott och ont...

Yes! Så där ja! Det här tycker jag är bra.
Som vanligt är inte MS med. Suck.
Detta måste piska IE på fingrarna. Eller?

Men, alla kommer ju förmodligast utvlecka versioner som funkar i IE ändå.. eller hur?
den dagen Macromedia inte släpper sin flash-plug till IE kommer inte o komma.. typ(?)

Ursprungligen av Johan S:

Men, alla kommer ju förmodligast utvlecka versioner som funkar i IE ändå.. eller hur?
den dagen Macromedia inte släpper sin flash-plug till IE kommer inte o komma.. typ(?)

Än så länge har man nog inget val när man utvecklar en sida, om det inte är enbart för linuxanvändre eller liknande, eftersom IE är så stor fortfarande. Men just en sådan grej som denna kanske kan vara ett incitament att byta. Åt vilket håll utvecklingen går är ändå rätt tydligt. Firebird dubblar sin användarskara var tredje månad eller liknande och senaste versionen av Firefox (0.9) laddades ner över en miljon gånger på de två veckor den varit ute.

  • Medlem
  • 2004-06-30 16:34

Det är väldigt konstigt att MS numera har den absolut, utan förbehåll, sämsta webläsaren av alla. Tidigare tyckte de ju, helt riktigt tror jag, att det var väldigt viktigt att få grepp om internetanvändarna. Genom att låsa dem till deras lite annorlunda standard, så skulle folk fastna i MS-land.

Vad är det som har gjort att de helt har gett upp? .Net anses vara potent, och faktiskt väldigt bra, men ingen använder det. Varför? Är det för dyrt? Varför har inte MS släppt en .Net-baserad web-applikation? Vad håller de på med egentligen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-30 17:04
Ursprungligen av stfm:

Vad är det som har gjort att de helt har gett upp? .Net anses vara potent, och faktiskt väldigt bra, men ingen använder det. Varför? Är det för dyrt? Varför har inte MS släppt en .Net-baserad web-applikation? Vad håller de på med egentligen?

Trevlig nyhet det här, precis vad som behövdes!
Annars tror jag att MisroCoft har slutat med utvecklingen av IE därför att målet är uppnått. De har 90 och nånting procent av "marknaden" (vi snackar ju över lag gratisprogram) och det var därför de köpte upp Mosaic från början. Jag tror inte målet har varit att göra en lysande webbläsare, inte på länge

Ursprungligen av arru:

Trevlig nyhet det här, precis vad som behövdes!
Annars tror jag att MisroCoft har slutat med utvecklingen av IE därför att målet är uppnått. De har 90 och nånting procent av "marknaden" (vi snackar ju över lag gratisprogram) och det var därför de köpte upp Mosaic från början. Jag tror inte målet har varit att göra en lysande webbläsare, inte på länge

Mosaic - Skapare: Marc Andressen -> Netscape - Skapare: Marc Andressen
- -
-> Explorer -> Mozilla/Netscape/Firefox/Camino/etc etc

Cirkeln är sluten.

Ursprungligen av arru:

Jag tror inte målet har varit att göra en lysande webbläsare, inte på länge

Målet var väl helt enkelt att krossa Netscapes dominans och det lyckades dom ju med fullständigt.

  • Medlem
  • 2004-06-30 23:23
Ursprungligen av Adrian B:

Målet var väl helt enkelt att krossa Netscapes dominans och det lyckades dom ju med fullständigt.

Hmm, ja, ett konsortium är ju inte ett direkt hot.

Well. Om Macromedia bara släpper Flash i detta nya format, så lär MS vara tvugna att ha stöd för detta. Den som lever får se.

Paradoxalt nog så är Microsoft med i W3C!
Vilket ju i och för sig är bättre än att de inte hade varit med.

/K

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-01 09:05
Ursprungligen av Kristofer G:

Paradoxalt nog så är Microsoft med i W3C!
Vilket ju i och för sig är bättre än att de inte hade varit med.

/K

Den "allmänna" uppfattningen om Microdofts medlemskap i W3C är nog att dom sitter där för att skydda egna intressen och hitta på nya sätt att tjäna pengar, inte för deras stora hjärta och vilja att bidra till utvecklingen av webben.

EDIT: Jag kanske skulle nyansera det där:

W3C gör givetvis en hel del bra. Men det är även en skådeplats för mycket intriger, "politiska" grupperingar, osv, som faktiskt bromsar utvecklingen. Inte bara MS larvar sig, utan dom andra också. Ett exempel på det senare är att dom vägrar acceptera "height" i tabeller som godkänd kod, trots att IE har haft detta i många år, och att varannan webdesigner (både amatörer och proffs) i hela världen skriker åt dom att göra detta. Dom skulla kunna godkänna detta på en sekund, men tydligen anser majoriteten i W3C att dom minsann inte ska ge MS "rätt".
Jäkligt småsint,
Sorry över extra utvikning som kanske inte hade med ordinarie ämne att göra...

Senast redigerat 2004-07-02 11:30

Vissa dagar känns det som allt jag läser på webben hänger samman på nåt sätt...

Dave Hyatt har besvarat farhågor om att Dashboard, via sin möjlighet att använda annan kod utöver dagens webbkod (html, javascript osv) göra, skulle göra att man låste användarna till att endast använda Dashboard (eller Safari, eller WebKit):

One reader of my previous entry (in the trackbacks) expressed concern that only Dashboard widget apps could execute native code. Well, we have an answer to that as well. You see, we're working with other browser vendors to extend the plugin API to add scriptability. See this link for more information. This means you can obviously execute native code from within any WebKit application's Web pages through the use of scriptable plugins.

Och vad är det han länkar om inte den länk som jag presenterade i den här tråden? Alltså det nya sammarbetet mellan Mozilla, Apple och flera andra. Det här verkar verkligen hur bra som helst, vad jag längtar tills man kan börja göra egna widgets!

Det kommer nog också att göra farhågor som den här lite lugnare.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-07-05 23:01

Svenska browser plugins

Har sökt kors och tvärs på 99Mac men hittar inte de inlägg som tar upp svenska browser plugins för exv 99Mac resp Eniro.
Tips uppskattas som alltid!

Ursprungligen av Le:

Har sökt kors och tvärs på 99Mac men hittar inte de inlägg som tar upp svenska browser plugins för exv 99Mac resp Eniro.
Tips uppskattas som alltid!

Jag har gjort sökplugins för Firefox/Mozilla för 99mac och för Eniro, är det dom du tänker på?

http://adrianb.info/mac/firefox-plugins/

Jag har inte testat Eniro-pluginen på ett tag, men 99mac-pluginen fungerar fint med senaste Firefox.

Jag kom av mig lite i skapandet av plugins, men näst på tur står en plugin för hitta.se som verkar vara den bästa söksajten för telefonummer och i Sverige (näe, jag jobbar inte för dom ).

Här är förövrigt tråden som du sökte (om det nu var detta du menade).

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-07-06 06:03

Ödmjukt tacksam

Visst - där var inlägget!
Att söka på 99Mac är inte helt lätt, väl inte helt likt vilken relationsdatabas som helst (?!). Men som tur finns här både kompetenta och generösa medlemmar. Heders åt er alla!

Grejen med Microsoft är att det kan göra den bästa webbläsaren om de bara vill, de har gjort det en gång och de kan göra det igen. Så den dagen övriga webbläsare (framförallt Firefox antagligen) börjar hota Microsofts dominans så kan dom slå om på en femöring och damma av IE. Det har hänt förut och det är en av Microsofts stora styrkor, att just kunna svänga och göra tvärtemot vad de gjort fram till en viss punkt.

Skillnaden nu mot tidigare är att för varje dag som går så blir webbskapare, och även till en viss mån användare, mer och mer medvetna om fördelarna med att bygga standardbaserat.

Kul att kunna hjälpa till. Och ja, sökningarna går inte alltid som man vill, det gäller att veta vilka ord man ska söka på. En sökning på ordet "sökplugin" ger dig rätt tråd snabbt i detta fall, men det gäller som sagt att veta det (och det var ju lätt för mig att veta eftersom jag skapade tråden ).

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-07-06 10:13

Har exv inte kollat om en sökning på 99Mac ger annat resultat än en på 99mac, om sök på plug-in resulterar i andra svar än ett på plug in osv osv.
Kontentan är att slipper man söka går det snabbare och bättre med den viktiga förutsättningen att medlemmarna här är förstående. Och så är ju fallet.'

Förresten försvann Adrians search plug-ins när jag 'uppgraderade' Firefox från ver 0.9.1 till en senare nightly built. That's why....

Ursprungligen av Le:

Har exv inte kollat om en sökning på 99Mac ger annat resultat än en på 99mac, om sök på plug-in resulterar i andra svar än ett på plug in osv osv.

Nu är jag inte med, inte behöver du ange ordet "99mac" när du använder 99macs sökfunktion. Eller menar du att du söker på en extern sökomotor som t.ex. Google?

Ursprungligen av Le:

Kontentan är att slipper man söka går det snabbare och bättre med den viktiga förutsättningen att medlemmarna här är förstående. Och så är ju fallet.

Jag skulle nog faktiskt kunna anklagas för att inte alltid vara fullt förstående Jag hjälper gärna till att hitta något om en person misslyckas med en sökning, men om man inte ids försöka söka själv är jag inte lika hjälpsam. För kontentan blir ju att det blir jag som får sitta och göra sökningarna istället.

Ursprungligen av Le:

Förresten försvann Adrians search plug-ins när jag 'uppgraderade' Firefox från ver 0.9.1 till en senare nightly built. That's why....

Jo, tyvärr försvinner alla sökplugins när man installerar en ny version eftersom Firefox lägger sökplugin:erna i själva programmet istället för i användarmappen (där t.ex. övriga extensions kan läggas). Men som tur är så är det väldigt smidigt och enkelt att installera dom igen.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-07-06 11:42

Sökproblem generellt

Nej Adrian B, sneaka på andras jobb och välvilja får det inte vara frågan om.
Snarare rör det sig om att det är svårt att hitta i sökningarna, oavsett var de görs om:
- versaler eller inte spelar roll
- man får 200 hits
- rubrikerna till trådarna och inläggen är missvisande för innehållet
- osv

Jo, det är inte så lätt alltid. Jag brukar oftast söka på inlägg istället för trådar. Jag ska göra en 99mac-sökplugin som gör just detta.

Hursomhelst: jag har nu gjort en sökplugin för hitta.se, så man kan smidigt söka på personnamn, företagsnamn, telefonnummer och mobilnummer.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-07 22:19
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, det är inte så lätt alltid. Jag brukar oftast söka på inlägg istället för trådar. Jag ska göra en 99mac-sökplugin som gör just detta.

Hursomhelst: jag har nu gjort en sökplugin för hitta.se, så man kan smidigt söka på personnamn, företagsnamn, telefonnummer och mobilnummer.

Piffigt, Adrian!
Sicken hejare, va...det hade man ingen aaaaning om.

1
Bevaka tråden