Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar 76cm jätteskärm

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ikväll lanserade Steve Jobs som väntat nya bildskärmar i aluminiumstil som passar Power Macintosh G5 och Powerbook perfekt. Nu finns en 76cm bred skärm - 30 tum - att beställa med hela 2560x1600 punkters upplösning.

Apple väljer att pensionera lilla 17" Cinema Display och flyttar fram positionerna - dagens aktuella bildskärmar finns i 20", 23" och 30". Gemensamt är DVI-anslutningar efter att man pensionerat ADC (se separat nyhet).

Alla bildskärmar erbjuder 400:1 kontrast vilket är bra men inte anmärkningsvärt på marknaden idag samt 170 graders betraktningsvinkel vilket är mycket bra.

En nyhet är att bildskärmarna numera har både Firewirehub och USB2 hub inbyggd i bildskärmen.

Jätten Apple Cinema HD 30" kräver ett speciellt grafikkort för att kunna användas. Nvidia GeForce 6800 Ultra DDL heter kortet som krävs och använder sig av DVI Dual-Link vilket är en ny standard som skickar två DVI signaler i en kabel. Grafikkortet har två sådana portar och du kan därför köra två stycken 30" bredvid varandra om du känner att en inte räcker! (rättelse från tidigare)

<a href=http://tracker.tradedoubler.com/click?p=11612&a=294802&g=0&url=http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore>Beställ direkt ifrån AppleStore</a>

Senast redigerat 2004-07-02 12:20

Det står ju klart och tydligt på Apples hemsida att Nvidia kortet HAR stöd för dubbla skärmar, dvs det är dual dual-link.

Citat:

The 30-inch Cinema HD Display requires the next level of DVI connectivity — “dual link” to drive the massive amount of pixels to the screen. And the NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL graphics card (available from the Apple Store) delivers, with the most advanced graphics engine available. This card, designed specifically to support the dual link DVI connection, delivers 2560 by 1600 resolution. Even better, it can drive two 30-inch Apple Cinema HD Displays, giving you the ultimate creative canvas. This card will be available for Mac only in August 2004.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 22:09

Detta skrev jag tidigare om Apple Cinema Display HD 30" (länkar istf att skriva om allt här)

http://99mac.se/forum/showpost.php?p=387661&postcount=300

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-06-28 22:34

Fina skärmar - men dyra...

Fattar inte att Apples *billigaste* skärm (med nya designen) kostar 14.500:- !
Apples 20" är bättre (högre upplösning etc) än många andra liknande produkter - men *dyr*.

Samsung har en 19" i liknande design hos El-Giganten för 6500:- (http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;sid=Qr35XGXNVY_5WyUtOxM6vW_oTsCeV9HRovI=?ProductID=bqPD4Qjosf0AAAD8FXxxiZMC&filename=producttype_text%2cproductpage_text%2cprodtypes_vartypes_text#).

Sony har en juste 20" 1600x1200 för 11.500:-

Vore kul om Apple kunde släppa en 18" med rekommenderad upplösning 1280x800 för kring 7.000:- (vilket ändå är åt h-vete för dyrt för en monitor).

Min nästa skärm (om jag inte går helt över till bärbart) blir förmodligen en stor (19-20") högupplöst (1920x1400) CRT för ca 3000:-.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-28 23:25
Ursprungligen av kendoka:

Fattar inte att Apples *billigaste* skärm (med nya designen) kostar 14.500:- !
Apples 20" är bättre (högre upplösning etc) än många andra liknande produkter - men *dyr*.

Samsung har en 19" i liknande design hos El-Giganten för 6500:- (http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;sid=Qr35XGXNVY_5WyUtOxM6vW_oTsCeV9HRovI=?ProductID=bqPD4Qjosf0AAAD8FXxxiZMC&filename=producttype_text%2cproductpage_text%2cprodtypes_vartypes_text#).

Sony har en juste 20" 1600x1200 för 11.500:-

Vore kul om Apple kunde släppa en 18" med rekommenderad upplösning 1280x800 för kring 7.000:- (vilket ändå är åt h-vete för dyrt för en monitor).

Min nästa skärm (om jag inte går helt över till bärbart) blir förmodligen en stor (19-20") högupplöst (1920x1400) CRT för ca 3000:-.

Apple har kvar 17" studio på Applestore för:
SEK.7.995,00
(SEK.6.396,00 exkl. moms)
17 tum (visningsyta)
1280 x 1024 optimal upplösning
16,7 miljoner färger
ADC-kontakt
USB 1.1-hubb med 2 portar

Fick ett mail ikväll att min inneliggande order på en G5 2.5Ghz + 23" uppgraderades till nya 23" Cinema HD utan kostnad.
I mailet från Apple "Vi räknar med att kunna leverera den nya Apple Cinema Display 23" senast den 26 juli 2004."

Ursprungligen av kendoka:

Fattar inte att Apples *billigaste* skärm (med nya designen) kostar 14.500:- !
Apples 20" är bättre (högre upplösning etc) än många andra liknande produkter - men *dyr*.

Samsung har en 19" i liknande design hos El-Giganten för 6500:- (http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;sid=Qr35XGXNVY_5WyUtOxM6vW_oTsCeV9HRovI=?ProductID=bqPD4Qjosf0AAAD8FXxxiZMC&filename=producttype_text%2cproductpage_text%2cprodtypes_vartypes_text#).

Skillnaden märks dock den dag du är intresserad av att kalibrera färgerna. Det är inte ens lönt att försöka med Samsungs skärmar, i alla fall inte i den prisklassen.

23"aren ser ju löjligt liten ut vid sidan om...och min kompis 23"are är ju löjligt stor

Det känns som om det var länge sedan Apples skärmar befann sig i budgetklassen.

Jag kastade ett öga på min tv här hemma, den är 32" (widescreen) vilket jag tycker är bra för att vara en tv. Det var dock svårt att försöka föreställa sig att Apples nya monster bara är 2 ynka tum mindre än den tv:n. Ofattbart. Ska bli kul att få se en sådan skärm IRL. (Att äga en är ju bara att glömma såvida inte trisslottsguden ler mot mig snart )

Ursprungligen av Adrian B:

Det känns som om det var länge sedan Apples skärmar befann sig i budgetklassen.

Jag kastade ett öga på min tv här hemma, den är 32" (widescreen) vilket jag tycker är bra för att vara en tv. Det var dock svårt att försöka föreställa sig att Apples nya monster bara är 2 ynka tum mindre än den tv:n. Ofattbart. Ska bli kul att få se en sådan skärm IRL. (Att äga en är ju bara att glömma såvida inte trisslottsguden ler mot mig snart )

Ja, och då glömmer du att din TV:s faktiska bild inte är hela 32". Det är bildrörets mått men den synliga bilden är mindre. Samma princip när du jämför LCDs och CRTs.

En 32" TV är nog mer eller mindre exakt i storlekt som Apples nya 30" LCD.

Ursprungligen av iJohannes:

Ja, och då glömmer du att din TV:s faktiska bild inte är hela 32". Det är bildrörets mått men den synliga bilden är mindre. Samma princip när du jämför LCDs och CRTs.

En 32" TV är nog mer eller mindre exakt i storlekt som Apples nya 30" LCD.

Sant. Det gör den ännu mera sanslöst stor. Måste man ha en musmatta stor som ett A3 nu, eller?

Ursprungligen av Adrian B:

Sant. Det gör den ännu mera sanslöst stor. Måste man ha en musmatta stor som ett A3 nu, eller?

Hehe...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-30 21:30

För att få en uppfattning om de nya skärmarna, med 100 pixlar/tum, skulle jag vilja veta hur det egentligen är med pixeltätheten hos Apples olika skärmar. Vad har t. ex. min TiBook? Läste någonstans att iBook har 105 pixlar/tum. Jag antar att TiBookens pixeltäthet är lägre.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

För att få en uppfattning om de nya skärmarna, med 100 pixlar/tum, skulle jag vilja veta hur det egentligen är med pixeltätheten hos Apples olika skärmar. Vad har t. ex. min TiBook? Läste någonstans att iBook har 105 pixlar/tum. Jag antar att TiBookens pixeltäthet är lägre.

Men Ylan, vet du inte att svaren alltid redan finns på 99mac? Kolla mitt inlägg här. iBook har 106 ppi och dagens PB 15" har 101 ppi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-01 18:07
Ursprungligen av Adrian B:

Men Ylan, vet du inte att svaren alltid redan finns på 99mac? Kolla mitt inlägg här. iBook har 106 ppi och dagens PB 15" har 101 ppi.

Haha,

sökte på pixeltäthet, men ditt inlägg kom ej upp.

Man kanske skulle ställa som krav att alla inlägg skrivs med nyckelord för lätt sökning!

Vänligen, Ylan

Mumsiga bilder på nya 20" Cinema... (Varning, skapar habegär!)

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Mumsiga bilder på nya 20" Cinema... (Varning, skapar habegär!)

Tack så mycket : )

Fet men så lär väl också prislappen bli

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-28 23:22

Lite fakta för den som är petig:

Skärmen är 68,8 cm bred. Synlig yta är 75,4 cm diagonalt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-28 23:23
Ursprungligen av Ductic:

Fet men så lär väl också prislappen bli

Typ.

43.500:- inkl. GeForce 6800 (krävs) och moms.

Ursprungligen av Björnström:

Jätten Apple Cinema HD 30" kräver ett speciellt grafikkort för att kunna användas. Nvidia GeForce 6800 Ultra DDL heter kortet och använder två separata DVI-kablar för att driva jätteskärmen. Det innebär tyvärr att man inte kan använda två 30" bildskärmar...men det kanske räcker ändå.

Fel, Martin. Läs på apple.com igen. Dual-Link är nå´n form av ny DVI-standard (som inte skickas i dubbla DVI-kablar). Två skärmar? Inga problem om kortet har två utgångsportar! Men kortet måste stödja Dual-link-signal, vilket Nvidia GeForce 6800 Ultra DDL är ensamt om idag.

Annars har 99mac's nyhetsrapportering varit strålande snabb och klar under kvällen!

Ursprungligen av iJohannes:

Fel, Martin. Läs på apple.com igen. Dual-Link är nå´n form av ny DVI-standard (som inte skickas i dubbla DVI-kablar). Två skärmar? Inga problem om kortet har två utgångsportar! Men kortet måste stödja Dual-link-signal, vilket Nvidia GeForce 6800 Ultra DDL är ensamt om idag.

Annars har 99mac's nyhetsrapportering varit strålande snabb och klar under kvällen!

Aha - där ser man. Då är det ju bara att tjacka 2st 30" och ett Nvidiakort då!

Ursprungligen av Björnström:

Aha - där ser man. Då är det ju bara att tjacka 2st 30" och ett Nvidiakort då!

Ja, jag läst i nå´n tråd att du ska ha en ny skrivbordsvy inom 6 månader. Tror du har ett radarpar där som garanterar succé.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 23:59

30-tummaren är grymt snygg. Men är det bara jag som tycker att äkta plast är ett skönare material än aluminium? Ja ja, det blir nog bra det där...

Wow.
Den intressantaste nyheten verkar iofs vara grafikkortet, Nvidia 6800 Ultra... Ganska stort steg från nvidias tidigare 5200, eller hur En annan trodde Nvidia helt övergett mac.
Kul. Så nu har vi macare att välja mellan extrema lågprestanda kort och ett extremt högprestanda kort samt förra generationens high-end... Tänk om nån släppte ett mid-range kort också... *suck* x600? 6800 GL? 9600XT? huh? huh?

//edit: formalia//

Är det någon som lyckats klura ut hur de nya skärmarna strömförsörjs? Av bilderna att döma ansluts bara en enda sladd till skärmen, men i andra ändan av sladden verkar det ju bara finnas DVI, USB samt FireWire-kontakter. Hur fasen får den ström?

Dessa kontakter kan väl knappast försörja skärmen med ström.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Är det någon som lyckats klura ut hur de nya skärmarna strömförsörjs? Av bilderna att döma ansluts bara en enda sladd till skärmen, men i andra ändan av sladden verkar det ju bara finnas DVI, USB samt FireWire-kontakter. Hur fasen får den ström?

Dessa kontakter kan väl knappast försörja skärmen med ström.

/M

jag tror det är en USB, en firewire, en DVI och en liten kontakt till en strömadapter...
det är nog inte 2 firewire kontakter...

Ursprungligen av Martin Belak:

Dessa kontakter kan väl knappast försörja skärmen med ström.

/M

Jag tycker det är ironiskt att Apple skapade ADC för att få bort kabel-haveriet och nu på Cinema Display-sajten så skriver Apple rubriken till bilden ovan "Cool Cables"

  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 08:40

Ska bli kul att se dessa monster IRL. Jag är speciellt nyfiken på konstruktionen upphängning/fot. Verkar små-sic att hänga upp nästan 13 kilo (30") i ett enda gångjärn på en inte alltför maffig aluminiumfot. Någon som har länk till bra bilder från mässgolv etc?

Japp, så är det nog. QT-VR-filmerna hos Apple bekräftar det. Då är ju frågan varför skärmarna är så jäkla tjocka strömadaptern sitter ju bevisligen inte i skärmen. Rent teoretiskt borde de kunna vara lika tunna som PB-skärmarna. Skumt.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 02:47
Ursprungligen av Martin Belak:

Japp, så är det nog. QT-VR-filmerna hos Apple bekräftar det. Då är ju frågan varför skärmarna är så jäkla tjocka strömadaptern sitter ju bevisligen inte i skärmen. Rent teoretiskt borde de kunna vara lika tunna som PB-skärmarna. Skumt.

/M

Ju tjockare än skärm är, desto bättre ljusstyrka (och betraktningsvinkel tror jag) kan man få. Och ärligt talat så är inte PB-skärmarna särskilt ljusstarka (eller har bra betraktningsvinkel), till skillnad mot vad proffsskärmar för 40 000 kr bör ha.

Bevaka tråden